Torr/våtkoppling, skillnad?

johangustafson

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Hoj
Ducati Streetfighter S
Är det så att det är skillnad i motståndet i kopplingshandtaget mellan våt och torr koppling?
Jag upplever att min Ducati är MYCKET trögare i handtaget än alla andra hojar jag kört (Hornet, ER6, nån gammal jävla Suzuki 750cc samt en annan Honda som jag inte minns vilken modell det var. Har dessa hojar våtkoppling?).

Vidare, går det att påverka trycket/trögheten i mitt kopplingshandtag? :va

Det enklaste sättet att få ett lättare tryck i handtaget är att byta ut slavcylindern mot en med en annan area.
Finns massor av olika.

nehmerzylinder_ducati_gold_mit_anbausatz.jpg

Okej, vad innebär det att göra något sånt?
En annan area innebär tex 20mm eller 30mm eller dylikt?
Är det här dyrt, eller svårt att göra själv?

Okej, vad innebär det att göra något sånt?
En annan area innebär tex 20mm eller 30mm eller dylikt?
Är det här dyrt, eller svårt att göra själv?
Att den har en annan invändig area betyder att cylindern har en annan utväxling, enkelt uttryck.
Dom brukar kosta runt 1000-lappen gissar jag och det du behöver göra förutom att skruva dit den är att lufta kopplingen.

Att den har en annan invändig area betyder att cylindern har en annan utväxling, enkelt uttryck.
Dom brukar kosta runt 1000-lappen gissar jag och det du behöver göra förutom att skruva dit den är att lufta kopplingen.

Måste då även ta med i beräkningen att volymen i pumpen räcker till för den nya slaven annars blir det bara "halvkopplat" när du drar in handtaget.

Det är inte så att tidigare hojar har haft wire och denna har hydraulisk koppling? Gör betydligt större skillnad i känslan i kopplingsgrepp än våt vs torr.

Av nämnda tidigare hojar har jag bara haft en gixxer-750 och den hade wire, men jag är ganska säker på att Er6an har wire...

Det är inte så att tidigare hojar har haft wire och denna har hydraulisk koppling? Gör betydligt större skillnad i känslan i kopplingsgrepp än våt vs torr.

Av nämnda tidigare hojar har jag bara haft en gixxer-750 och den hade wire, men jag är ganska säker på att Er6an har wire...

Så kan det ju absolut vara, det tänkte jag inte ens på.
För skillnaden är verkligen markant!

Nej, det har att göra med vilken "utväxling" som är i handtaget/kopplingen. Har inget att göra med våt eller torr.

Jag tror inte att en våtkoppling principiellt alltid är tyngre än en torr dito. Uppenbarligen är det stöddiga fjädrar i SF:n för att se till att det bettar fint.

Gällande wire/hydraulisk så bör ju den hydrauliska vara lättare att manövrera eftersom man då slipper friktion i höljen o.dyl.

Och, icke att förglömma, hur kraftiga kopplingsfjädrarna är.

Jag tror inte att en våtkoppling principiellt alltid är tyngre än en torr dito. Uppenbarligen är det stöddiga fjädrar i SF:n för att se till att det bettar fint.

Gällande wire/hydraulisk så bör ju den hydrauliska vara lättare att manövrera eftersom man då slipper friktion i höljen o.dyl.

Mycket att ta hänsyn till uppenbarligen. Oj, oj, oj... Hur ska man lära sig allt? :huvet
Men en 30 mm slavcylinder borde göra susen då. Eventuellt med extra kopplingsvätska.

Eller så slutar du vara en tjej och tar i lite :tungan

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...