Torr och våt koppling..?

Men visst stämmer det (eller vände jag på det?) att det börjar rassla när man håller in kopplingen? Tycker man hör det där tydligt när en ducce åker iväg lagom lugnt (växlar långsamt).

Sen rasslar allt annat också, men det SKA det göra på potenta hojar.

KTM-ventileristheshizniz

Min "skramlar" mest i friläge utan kopplingshandtaget intryckt. (Tror jag iaf, hör den inte när jag kör iaf.):D

Angående vikten så väger 848 mindre med våtkoppling än den hade gjort med torrkoppling.

Man får inte glömma att man kan blinga upp sin koppling, en öppen kopplingskåpa och rödeloxerad tryckplatta är så jävla snyggt. Har man öhlinsdämpare på hojen så kan man matcha med gul tryckplatta och blåa fjäderbrickor. :D

tror jag att man kan ha en mindre dimension på kopplingen om den badar i olja, (men det är bara min teori;)

REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådarVEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?

- Kom inte med gissningar

Inget illa menat :)

En våt ska tydligen hålla längre med.

Nja det är en sanning med modifikation. Torrkopplingar är vanligen känsligare för slitage då om fabrikanten gjort sig omaket att montera torrkoppling har de dimensionerat den snålt läs:optimalt för låg vikt och därmed finns där mindre reserv för slitage innan det börjar slira....

REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådarVEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?

- Kom inte med gissningar

Inget illa menat :)

det är ingen gissning - utan en teori, vilket jag skrivit tydligt.
Vore det en gissning skulle jag skrivit det
- inget illa menat.:rolleyes:

Nån nämde att 848ans motor är lättare. Det stämmer - detta beror dock inte endast på kopplingen, utan kopplingen är bara en del av viktbesparningen. Tittar man på spränskissen ser man att kopplings korg ser klart annurlunda ut mot ducatis "standard" torr koppling. Och är alldeles säkert ett sätt att spara vikt.

Men det är ju uppenbart att torrkoppling inte garanterar en låg vikt (bara enklare service?!)

Jag har letat lite efter en jämförelse av vikten på 1098 (1198) (orginal)torrkoppling VS 848 våtkoppling, men inte hittat någon. Jag skulle vilja veta skillnaden i vikt med lammeller & "allt".

Kanske någon annan som hittat? - det vore klart intressant att se.

Det är ju annars ett mkt vanligt "ingrepp" för en ducatist att byta till en lättare kopplingskorg för lite "rappare" svar på gasen.

"The 848 engine is fitted with a silent modular wet clutch. This solution makes a useful contribution to weight saving, estimated to be around 1.6 kg, which is also due to the use of a different type of clutch cover."

Last edited:
Livsfarligt :D

[YOUTUBE-ID]A1vWhNnKfxE[/YOUTUBE-ID]

VAD skulle vara livsfarligt? Stoppar man fingrar på fel stället kan fingarna bli böjda på dumma sätt.

Och exploderar man en torrkopplingskorg i starten känns det ungefär lika mycket i armen som när en törstig brud står vid bardisken och drar i din arm och tycker du ska bjuda på drinkar :tummenupp

öppen eller stängd

Finns det någon nackdel med att ha en "öppen" kopplingskåpa. Påverkas kopplingen något vid regnväder etc. Jag har alltid kört med öppen koppling på den gamla HD:n :yoparty och det har funkat fint men det kanske skiljer sig på Ducce prylar. Förslag på bra öppna kåpor tages oxå tacksamt emot

//nboy

Resten av motorn rasslar och sen så är där givetvis mekaniskt ljud från alla kopplingar men på en vanlig cykel finns där både olja och en tjock kåpa som dämpar ljudet....

För att svara på grundfrågan så är torrkoppling att föredra då den pga avsaknad av olja kan överföra större moment vid en given kopplingstorlek. Sen kyls den bättre och man sliper skita ner oljan med kopplingslamm och man kan ha mer lågfriktionstillsatser i oljan. Dessutom brukar totalvikten på transarrangemanget bli lägre.

Nackdelen är att den är lättare att överhetta, kräver dyrare friktionsmaterial, låter massor. Fast det är ju iirelevant om man är Ducatisti....

Jaså menar du det! Lättare att överhetta alltså. Har alltid inbillat mig att det är just därför man vill ha torrkoppling.

Har börjat få lite problem med kopplingen i Supermoton när man tränar starter. Gått varm och mellanskivorna slagit sig. Jag kör ju dessutom inte på Moto gp nivå precis..... =)

Jaså menar du det! Lättare att överhetta alltså. Har alltid inbillat mig att det är just därför man vill ha torrkoppling.

Har börjat få lite problem med kopplingen i Supermoton när man tränar starter. Gått varm och mellanskivorna slagit sig. Jag kör ju dessutom inte på Moto gp nivå precis..... =)

Det är tudelat då fartvindskylningen är positiv men en våtkoppling kan ju dumpa värmen i olja som har god värmeledningsförmåga jämfört med luft.

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC