mankan
Godis är gott!
Hallu,
Äntligen tillbaka med MC efter några år i exil.
Nu blir det dock offroad i stället för sporthoj, alltid kul att testa något nytt.
Jag köpte i torsdags en Suzuki DR 650 SE 1999 på Blocket. (Har faktiskt inte sett den på riktigt ännu eftersom jag hade en bekant som hjälpte mig att titta på den då jag bor i Stockholm). Jag trodde att jag hade kollat allt som behövdes om den modellen och att det allvarligaste var att cylinderfotspackningen kan börja läcka runt 2000 mil vilket bör vara ganska enkelt att åtgärda.
Döm om min förskräckelse då jag mest av en slump i går springer på länkar om DR650 engine grenading.
http://www.thumpertalk.com/forum/archive/index.php/t-262457.html
http://forum.soe.se/showpost.php?p=237686&postcount=14
Tyvärr så verkar det som om mitt ramnummer tillhör den drabbade serien så det är väl bara att beklaga att man inte tog reda på alla fakta innan köpet och prutade lite till (fick faktiskt ändå loss den till ett bra pris tycker jag, men det var ju förutsatt att allt är ok).
Som tur är verkar det finnas delar att få tag på som åtgärdar detta och det till ett överkomligt pris.
Då till frågan; jag har ingen erfarenhet alls av denna modell, är det någon som vet hur mycket jobb det kan vara för att åtgärda detta? Jag är inte främmande för att riva och mecka, men om man måste ha ur och riva hela motorn skapar det lite logistiska problem för mig pga. begränsat utrymme. Räcker det med att man lossar kåpan på sidan för att på så sätt komma åt startmotorn och att byta ut aktuell del?
Finns det någon här som kanske till och med har gjort detta och kan bidra med lite tips?
Vänligen
Magnus
Äntligen tillbaka med MC efter några år i exil.
Nu blir det dock offroad i stället för sporthoj, alltid kul att testa något nytt.
Jag köpte i torsdags en Suzuki DR 650 SE 1999 på Blocket. (Har faktiskt inte sett den på riktigt ännu eftersom jag hade en bekant som hjälpte mig att titta på den då jag bor i Stockholm). Jag trodde att jag hade kollat allt som behövdes om den modellen och att det allvarligaste var att cylinderfotspackningen kan börja läcka runt 2000 mil vilket bör vara ganska enkelt att åtgärda.
Döm om min förskräckelse då jag mest av en slump i går springer på länkar om DR650 engine grenading.
http://www.thumpertalk.com/forum/archive/index.php/t-262457.html
http://forum.soe.se/showpost.php?p=237686&postcount=14
Tyvärr så verkar det som om mitt ramnummer tillhör den drabbade serien så det är väl bara att beklaga att man inte tog reda på alla fakta innan köpet och prutade lite till (fick faktiskt ändå loss den till ett bra pris tycker jag, men det var ju förutsatt att allt är ok).
Som tur är verkar det finnas delar att få tag på som åtgärdar detta och det till ett överkomligt pris.
Då till frågan; jag har ingen erfarenhet alls av denna modell, är det någon som vet hur mycket jobb det kan vara för att åtgärda detta? Jag är inte främmande för att riva och mecka, men om man måste ha ur och riva hela motorn skapar det lite logistiska problem för mig pga. begränsat utrymme. Räcker det med att man lossar kåpan på sidan för att på så sätt komma åt startmotorn och att byta ut aktuell del?
Finns det någon här som kanske till och med har gjort detta och kan bidra med lite tips?
Vänligen
Magnus