Torque limiter gear

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Hallu,

Äntligen tillbaka med MC efter några år i exil.
Nu blir det dock offroad i stället för sporthoj, alltid kul att testa något nytt.

Jag köpte i torsdags en Suzuki DR 650 SE 1999 på Blocket. (Har faktiskt inte sett den på riktigt ännu eftersom jag hade en bekant som hjälpte mig att titta på den då jag bor i Stockholm). Jag trodde att jag hade kollat allt som behövdes om den modellen och att det allvarligaste var att cylinderfotspackningen kan börja läcka runt 2000 mil vilket bör vara ganska enkelt att åtgärda.

Döm om min förskräckelse då jag mest av en slump i går springer på länkar om DR650 engine grenading.

http://www.thumpertalk.com/forum/archive/index.php/t-262457.html
http://forum.soe.se/showpost.php?p=237686&postcount=14

Tyvärr så verkar det som om mitt ramnummer tillhör den drabbade serien så det är väl bara att beklaga att man inte tog reda på alla fakta innan köpet och prutade lite till (fick faktiskt ändå loss den till ett bra pris tycker jag, men det var ju förutsatt att allt är ok).

Som tur är verkar det finnas delar att få tag på som åtgärdar detta och det till ett överkomligt pris.

Då till frågan; jag har ingen erfarenhet alls av denna modell, är det någon som vet hur mycket jobb det kan vara för att åtgärda detta? Jag är inte främmande för att riva och mecka, men om man måste ha ur och riva hela motorn skapar det lite logistiska problem för mig pga. begränsat utrymme. Räcker det med att man lossar kåpan på sidan för att på så sätt komma åt startmotorn och att byta ut aktuell del?

Finns det någon här som kanske till och med har gjort detta och kan bidra med lite tips?

Vänligen
Magnus
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Som jag förstår är det den eviga sjukan på storstånkor att frihjulet till elstarten säger upp sig när kolven backar vid stopp. Har inte skruvat just din motor men med största sannolikhet så plockar man av kopplingskåpan och plockar ur kopplingen, innanför där sitter den och bytet tar max 1h totalt....

Poängen med att byta den innan den går sönder är dock rätt begränsad....
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Som jag förstår är det den eviga sjukan på storstånkor att frihjulet till elstarten säger upp sig när kolven backar vid stopp. Har inte skruvat just din motor men med största sannolikhet så plockar man av kopplingskåpan och plockar ur kopplingen, innanför där sitter den och bytet tar max 1h totalt....

Poängen med att byta den innan den går sönder är dock rätt begränsad....

Tack för svaret :)

Poängen i just detta fall är att byta ut den till den del som satt i modellen innan -98, dvs. den var konstruerad på ett sätt som gjorde att detta inte inträffade. Av någon outgrundlig anledning valde man denna fasta del på alla -98 samt vissa -99 modeller. Det är fel att säga att man uppgraderar eftersom man egentligen sätter i en gammal del, men som då fungerar bättre.

Magnus
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Surfa in på http://www.kientech.com/DR650TorqueLimiter.html så står det en del om slirkopplingen till elstarten och varför man ska byta den.
Och det är inte kopplingskåpan utan andra sidan på motorn som skall av. Lägger du hojen på två däck behöver du inte ens tömma oljan men det är en fördel med rätt så tom tank. Servicemanual eller länk hittar du på de sidor du angivit annars har jag den.
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Surfa in på http://www.kientech.com/DR650TorqueLimiter.html så står det en del om slirkopplingen till elstarten och varför man ska byta den.
Och det är inte kopplingskåpan utan andra sidan på motorn som skall av. Lägger du hojen på två däck behöver du inte ens tömma oljan men det är en fördel med rätt så tom tank. Servicemanual eller länk hittar du på de sidor du angivit annars har jag den.

Tack!

Den sidan hade jag sett innan men det lär ju vara därifrån jag beställer delarna om det behövs. Det KAN ju vara så att det redan är utbytt och då är ju allt frid och fröjd. Får öppna och titta efter helt enkelt.

Nu har jag inte fått hem hojen ännu då den står hos en bekant i Sundsvall, men med risk för att framstå som dum undrar jag bara vilken sida "andra sidan av motorn" är (bromspedal-höger eller växelförarpinne-vänster)?

Vänligen
Magnus
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
If it ain't broken, don't fix it.
Lite OT kanske men personligen hade jag inte brytt mig på en gammel 89a så länge allt funkar. Du gör som du vill och jag kanske är ute och cyklar... Anar dock att Boris antyder detsamma?!

/R


Tack!

Den sidan hade jag sett innan men det lär ju vara därifrån jag beställer delarna om det behövs. Det KAN ju vara så att det redan är utbytt och då är ju allt frid och fröjd. Får öppna och titta efter helt enkelt.

Nu har jag inte fått hem hojen ännu då den står hos en bekant i Sundsvall, men med risk för att framstå som dum undrar jag bara vilken sida "andra sidan av motorn" är (bromspedal-höger eller växelförarpinne-vänster)?

Vänligen
Magnus
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
If it ain't broken, don't fix it.
Lite OT kanske men personligen hade jag inte brytt mig på en gammel 89a så länge allt funkar. Du gör som du vill och jag kanske är ute och cyklar... Anar dock att Boris antyder detsamma?!

/R

Tack!

Det är en 1999 btw men visst, dock 10 år gammal.

Normalt sett håller jag med om att "If it ain't broken, don't fix it". Nu verkar det dock som om "överallt" jag har läst om detta har det rekommenderats att byta den. Konsekvensen är ju s.k. "engine grenade" där motorn går sönder rejält. I ett sådant läge gäller "better safe the sorry" enligt mig.

Nåja, tack för alla tips i alla fall. Jag får se hur jag gör.

Vänligen
Magnus
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tack!

Det är en 1999 btw men visst, dock 10 år gammal.

Normalt sett håller jag med om att "If it ain't broken, don't fix it". Nu verkar det dock som om "överallt" jag har läst om detta har det rekommenderats att byta den. Konsekvensen är ju s.k. "engine grenade" där motorn går sönder rejält. I ett sådant läge gäller "better safe the sorry" enligt mig.

Nåja, tack för alla tips i alla fall. Jag får se hur jag gör.

Vänligen
Magnus

Nej det tokrasar inte om man inte kör vidare. Drevet går åt helvete men motorn bör inte bli skit...

EDIT: Eller jo byt det. Såg att det sitter illa till och man riskerar spräcka vevhuset, vevhus är dyra så byt....
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ok. Såg att Boris läst på lite. Om det stämmer så byt eller i alla fall kontrollera om det är bytt.

Får be om ursäkt att jag ändrar kappan efter vinden...

Boris brukar man kunna lita på ;)



Tack!

Det är en 1999 btw men visst, dock 10 år gammal.

Normalt sett håller jag med om att "If it ain't broken, don't fix it". Nu verkar det dock som om "överallt" jag har läst om detta har det rekommenderats att byta den. Konsekvensen är ju s.k. "engine grenade" där motorn går sönder rejält. I ett sådant läge gäller "better safe the sorry" enligt mig.

Nåja, tack för alla tips i alla fall. Jag får se hur jag gör.

Vänligen
Magnus
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ok. Såg att Boris läst på lite. Om det stämmer så byt eller i alla fall kontrollera om det är bytt.

Får be om ursäkt att jag ändrar kappan efter vinden...

Boris brukar man kunna lita på ;)

Jag vände också kappan......

Att man skjuter frihjulet till startmotorn är jättevanligt på stånkor och stortwinar helt enkelt därför att det är svårt att dimensionera ett som är stort nog för att ta upp kraften när motorn snurrar baklänges. Då brukar frihjulet gå sönder men det händer inte så mycket mer än att startmotorn klickar nästa gång man trycker på knappen.....

Fast här hade ljushuvudena uppenbarligen gjort infästningen så klen att man riskerar att knäcka vevhuset. Jättemsart!:huvet
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Jag vände också kappan......

Att man skjuter frihjulet till startmotorn är jättevanligt på stånkor och stortwinar helt enkelt därför att det är svårt att dimensionera ett som är stort nog för att ta upp kraften när motorn snurrar baklänges. Då brukar frihjulet gå sönder men det händer inte så mycket mer än att startmotorn klickar nästa gång man trycker på knappen.....

Fast här hade ljushuvudena uppenbarligen gjort infästningen så klen att man riskerar att knäcka vevhuset. Jättemsart!:huvet

Precis, klen infästning i kombination med en fast "idler gear" som gör att maximal kraft tas upp och skickas mot klent material och trasar sönder i stället för att använda en slirkoppling som fungerade alldeles utmärkt på de tidigare modellerna.

Man undrar ju varför ingen insåg att det inte skulle fungera förrän i mitten av 99-orna då man gick tillbaka till den vettigare konstruktionen med slirkoppling.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Tack!
Nu har jag inte fått hem hojen ännu då den står hos en bekant i Sundsvall, men med risk för att framstå som dum undrar jag bara vilken sida "andra sidan av motorn" är (bromspedal-höger eller växelförarpinne-vänster)?

Vänligen
Magnus

Växelpedal-vänster. På högra sidan i färdriktningen sitter enbart koppling och oljefilter bakom kåporna. Man kan säga att den sitter snett bakom-ovanför generatorn(Statorlindningen). Precis framför framdrevet. Det är hela generatorkåpan som måste bort för att komma åt Torque-limitern. Se nr 1 på dåliga bilden


Edit: När vi sen klagar på DR650 så kolla ytterligare 4 saker.
1.Cylinderfotspackningsläckage! Byttes från papper till metall årsmodell 2003
2. Läckage från packningen till kamkedjespännaren
3. Neutralgivarens skruvar. Dåligt åtdragna och sitter under kopplingen inne i motorn. Lossnar skruvarna är det fritt spelrum in till växellådan med växellådehaveri som följd. Jag har ett dokument jag kan maila hur man åtgärdar just det.
4. Övre kedjerullen. Ta bort den! I extrema fall kan den slitas bort av kedjan med delar av ramen.
 

Bifogat

  • untitled.JPG
    untitled.JPG
    20.6 KB · Visningar: 89
Last edited:

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Växelpedal-vänster. På högra sidan i färdriktningen sitter enbart koppling och oljefilter bakom kåporna. Man kan säga att den sitter snett bakom-ovanför generatorn(Statorlindningen). Precis framför framdrevet. Det är hela generatorkåpan som måste bort för att komma åt Torque-limitern. Se nr 1 på dåliga bilden


Edit: När vi sen klagar på DR650 så kolla ytterligare 4 saker.
1.Cylinderfotspackningsläckage! Byttes från papper till metall årsmodell 2003
2. Läckage från packningen till kamkedjespännaren
3. Neutralgivarens skruvar. Dåligt åtdragna och sitter under kopplingen inne i motorn. Lossnar skruvarna är det fritt spelrum in till växellådan med växellådehaveri som följd. Jag har ett dokument jag kan maila hur man åtgärdar just det.
4. Övre kedjerullen. Ta bort den! I extrema fall kan den slitas bort av kedjan med delar av ramen.

Tack! Exakt den information jag var ute efter :)

Jag pratade precis med en kille från MC-Shoppen i Karlstad som verkade lite tvivlande på huruvida delen gick att byta ut öht. men han lovade att kolla upp och återkomma.

Dock, vad jag förstår, så ÄR det möjligt att byta ut delen även fast de ser olika ut till utförande?

Magnus

Edit: Jag är mycket glad för all information jag kan komma över. Jag tar tacksamt emot allt som beskriver hur man fixar och trixar med hojen :)
 
Last edited:

Kenna

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Östersund
Hoj
-99 DR650SE
Se till att byt det drevet så fort du kan, på -98 och en bit in på -99 så snålade de in på torquedrevet och satte dit ett helt vanligt ståldrev.

Vad händer vid motorstopp och bakslag, jo all kraft får sätena i blocket och kåpan ta, vilket de inte klarar hur länge som helst så tillslut bryts skiten sönder. Tro mig jag vet, har en -99 med trasiga säten i kåpan och motorblock.

Ett par nya motorblock kostar 9papp. Har letat ett år nu och imorgon far jag och hämtar en beg motor -96 som saknar bara toppen.

Så kanske jag hinner en sväng innan snön kommer.

Hade jag läst om detta innan så hade jag klarat mig betydligt billigare undan.

MVH
\Kenth
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Se till att byt det drevet så fort du kan, på -98 och en bit in på -99 så snålade de in på torquedrevet och satte dit ett helt vanligt ståldrev.

Vad händer vid motorstopp och bakslag, jo all kraft får sätena i blocket och kåpan ta, vilket de inte klarar hur länge som helst så tillslut bryts skiten sönder. Tro mig jag vet, har en -99 med trasiga säten i kåpan och motorblock.

Ett par nya motorblock kostar 9papp. Har letat ett år nu och imorgon far jag och hämtar en beg motor -96 som saknar bara toppen.

Så kanske jag hinner en sväng innan snön kommer.

Hade jag läst om detta innan så hade jag klarat mig betydligt billigare undan.

MVH
\Kenth

Aj aj vilken otur du hade!

Jag får hem min hoj på måndag och kommer då öppna kåpan för att kolla om det rentav redan är gjort, annars blir det till att beställa delar.

Vart hittade du motorn förresten, och vad fick du ge för den?

Magnus
 

Kenna

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Östersund
Hoj
-99 DR650SE
Jag hittade annons på blocket i våras, fick ge några slantar för den, ej komplett men billigare än vad 2st motorblockshalvor (säljes bara i par så vitt jag förstår) skulle kosta ivf.

MVH
\Kenth
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top