Torparn@Sviestad!

Strandelin skrev:
2680840 Det björne beskriver är den ena av två "rätta" spårval genom Torpan, förenklar man det björne skriver så är det ett 125racer-inspirerat spår som är runt och fint med hög kurvhastighet.
Det är vad jag alltid har trott. Björne borde köra i 125R Korpen. :D
 
Strandelin skrev:
2680840


Det andra "rätta" spårvalet är Superbikespåret, rakt in i Torpan, bromsa som en galning utan speciellt mycket nedlägg, baxa runt hojjen och sen full gas ut.


Det var detta spår som de pratade sig varma för på licenskursen. Fast in and fast out. Eller som en kille sa... Är det detta som menas med stop n go? :D

För övrigt så kanske Björns spårval (Björnspåret) passar en 600 bättre än SBKspåret.
Fast å andra sidan så kanske Björnspåret bara leder ner till Björnböjen för att sluta i Björngropen...:D :D


Än så länge så har jag kombinerat allt, långsam kurvhastighet med låg fart in o ut ur torparn.. :va
 
Rotorp skrev:
2680871 Än så länge så har jag kombinerat allt, långsam kurvhastighet med låg fart in o ut ur torparn.. :va
Du glämde bromsa för tidigt och gasa för sent. Jag vet hur det känns. :pannkyss
 
Gasa???

Du menar den där rullsnurrefnuttgrejjen som sitter löst å fladdrar på styret??
Den e fixad nu å sitter lika fast som det andra handtaget.

Fressten så måste det vara manligare att klippa torparn med pimpelgas..
 
Rotorp skrev:
2680881 Gasa???

Du menar den där rullsnurrefnuttgrejjen som sitter löst å fladdrar på styret??
Den e fixad nu å sitter lika fast som det andra handtaget.

Fressten så måste det vara manligare att klippa torparn med pimpelgas..
Pimpelgas. :rofl
 
björn.e skrev:
2680672 Sorry gubben men kan inte låta bli (detta är fortfarnade mitt spår) du gör fel och det kommer bli svårt med det spåret att åka fort.

Tusan också tyckte mitt spår var relativt bekvämt! Men men va tusan det ska väl inte vara bekvämt å åka roadracing kanske
 
nazurro skrev:
2680891 Tusan också tyckte mitt spår var relativt bekvämt! Men men va tusan det ska väl inte vara bekvämt å åka roadracing kanske

är dina nr2 pilar vid den rektangulära asfaltslagningen.?
 
Strandelin skrev:
2680840 Det björne beskriver är den ena av två "rätta" spårval genom Torpan, förenklar man det björne skriver så är det ett 125racer-inspirerat spår som är runt och fint med hög kurvhastighet. Så om du tänker att det blir en ganska rund sväng i torpan blir det kanske lättare att förstå även utan bild?

Det andra "rätta" spårvalet är Superbikespåret, rakt in i Torpan, bromsa som en galning utan speciellt mycket nedlägg, baxa runt hojjen och sen full gas ut.

Vilket av de "rätta" spåren som är rätt? Inte en aning...

Jo just det ja, det fins såklart oändligt många varianter/kombinationer av de två spåren ovan


Tyvärr måste jag gör dig och alla andra som tror att RR är bekvämt lite besvikna. Det håller inte idag att köra så. Det kan funka på räjs att ta någon på innern men du kommer få pisk av 3:dje man ut. Det du förklarar som "NSB spåret" gjorde man förr i tiden, kolla på Fredrick, Minin mm dom kör inte så. Däcken har blivit så pass bra att man nu mera även med en soffa kan baxa sig runt i 250 spåret. Dock tar man det inte riktigt så extremt. Jag har haft den här diskutionen med många där ute och det slutar till 85% alltid med att jag får bevisa det genom att köra om på yttern och sen få en bättre utgångshastighet ut. Dom andra 10 har inte förstått sitt eget bästa :rolleyes: och dom sista 5 vägrar att förstå :gnissla

björn

ozto skrev:
2680820 ap ap ap björn! fram med paint och rita så vi förstår!

Jag har nog passerat den kurvan 1000grr i år utan att minnas hur den ser ut eller hur jag har åkt!


Paint och jag är inga vänner... sen är jag sur och det går åt helvete på jobbet, så jag skiter i pannan och surfar SH hoppas ni får ducha kallt era jävlar. oste har inte sovit nått heller :mad:

björn
 
Last edited:
Dom som slickar innern i torparn är fruktansvärt lätta att passera på yttern och försvinner på rakan p.g.a mycket lägre utgångshastighet!

Vet inte varför folk envisas med att köra så!
 
gixxermf skrev:
2688125 Dom som slickar innern i torparn är fruktansvärt lätta att passera på yttern och försvinner på rakan p.g.a mycket lägre utgångshastighet!

Vet inte varför folk envisas med att köra så!

Jag satt och kollade på DVD:n från SM tävlingarna 2006 och både 250cc och 1000cc håller innerkant genom torparn, driftar ut på slutet, knixar till och accelererar ut. Så det verkar ju gå att åka fort så också.

Är det inte så att det rakare innerspåret är lättare att köra, och därför ofta körs av nybörjare och det är därför du kan bromsa om dem på yttern?
 
Det verkar råda en viss enighet i att det sk 250 spåret är det rätta i torparn.
Man får välan börja att träna på broms med fulla nedlägg lite mer så man kan ha lite mer och annorlunda tempo.
 
Last edited:
nazurro skrev:
2688238 Jag satt och kollade på DVD:n från SM tävlingarna 2006 och både 250cc och 1000cc håller innerkant genom torparn, driftar ut på slutet, knixar till och accelererar ut. Så det verkar ju gå att åka fort så också.

Är det inte så att det rakare innerspåret är lättare att köra, och därför ofta körs av nybörjare och det är därför du kan bromsa om dem på yttern?

Ska man göra det rakare spåret rätt är det inte enkelt men om man kan köra det rakare spåret finns det inte någon, inte ens Miinin, som bromsar om på yttern.

gixxermf skrev:
2688125 Dom som slickar innern i torparn är fruktansvärt lätta att passera på yttern och försvinner på rakan p.g.a mycket lägre utgångshastighet!

Vet inte varför folk envisas med att köra så!

Utan att säga vad som är rätt eller fel och utan att säkert veta varför Sköld envisades med att köra rakt i Torpan vågar jag säga, Sköld envisades med att köra Superbikespåret i Torpan för att det gick fort, han vann race på det sättet. Enkelt eller hur?
 
Last edited:
Strandelin skrev:
2690373


Utan att säga vad som är rätt eller fel och utan att säkert veta varför Sköld envisades med att köra rakt i Torpan vågar jag säga, Sköld envisades med att köra Superbikespåret i Torpan för att det gick fort, han vann race på det sättet. Enkelt eller hur?


Vilket år vann han senast?

björn
 
nazurro skrev:
2688238
Är det inte så att det rakare innerspåret är lättare att köra, och därför ofta körs av nybörjare och det är därför du kan bromsa om dem på yttern?

Ganska intressant stå och fota i torparn. Lika månbga körstilar där som förare. De som kör "rakt" nitar genom kurvan och blir nästan påkörda i sidan av de på yttern ibland. Extremfallen i långsamma träningsgruppen körde verkligen efter HELA innern genom torparn. Många intressanta tvärnitar man såg där från andra som skulle korsa deras färdväg. De som verkligen körde snabbt slickade yttern med lysande bromsljus och från nya asfalten ungefär var det väl fullt pådrag gas ut genom kurvan.
 
Back
Top