torktid/härdtid 2k-lack?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag planerar inför morgondagens lackeringsarbete och har några funderingar.

Jag har två lokaler att välja på - en som jag får plats att lacka en kåpdel i taget i, men som är lätt att maskera av från lacksprut (där lacksprut inte gör så mycket heller), och lätt att värma (2x2m utrymme användbart, isolerat). Den andra är svår att maskera av (viktigt att inget lacksprut kommer nånstans heller), och svår att värma (40-45kvm knappt isolerad).

Om jag plastar in den stora lokalen får jag nog värma 5kW statiskt för att hålla +15C i luften, men jag kan få upp alla stora kåpdelar i en sprayning. I den lilla lokalen måste jag spraya, vänta på tork, plocka ner, upprepa för alla 9 kåpdelarna.

Lacken jag köpt ska ha härdtid på 6-7h nånstans, men jag misstänker att det går att spraya, vänta 30min (eller vad det nu tar) tills bitarna är torra i ytan, och lägga in i annan, icke-inplastad lokal för att härda?

Första lacken jag lägger är en plastprimer som ska vara 1k med aktivator. Om jag hinner mer än så, så blir det riktig blanksvart 2k med mjukmedel ovanpå den - är det skillnad i beteende/torktid på dessa olika typer?

Min fråga är alltså hur lacken blir efter att man sprayat den, men före den är uthärdad - är det ett segflytande epoxyklet på ytan, eller blir det faktiskt torrt/halvhårt redan innan härdningen är avklarad?

Vill du ha lite fart på det så minst 25 grader, då har du dammtorrt på 5 minuter och minskar risken för gardiner drastiskt.
Undvik fläktar ,men att sätta ett par halogenlampor nära ger fin värme tänk på att värma på alla sidor annars blir det jättefint på den varma sidan och rinner på den kalla.

Efter att ha läst dina bägge trådar så tycker jag att du skall prova på något annat först,en plåt eller grannens bil ,det krävs övning innan man får en bra lack och känsla för det man gör då är det tråkigt att börja med sina kåpor som man slitit med att slipa...risken är rätt stor att man får slipa om dom igen.

Det är iaf min erfarenheter.

Nyheter
Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...