Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tysken skrev:Hur fungerar detta och är det svårt att pilla ihop på egen hand?
Är det den prylen Motospeed ska ha 5 papp för?
Till S.A.C.S då alltså
OLJEKYLD GSXR skrev:Det beror enbart på att gsx/gsxr motorer har halvkass toppsmörjning, du får inte tillräcklig smörjning av kammarna på tomgång. Håndas VF-motorer har samma fenomen men där har de slutat tänka ännu tidigare för där kommer det het ofiltrerad olja från lågtrycksdelen upp till toppen.
OLJEKYLD GSXR skrev:30 sekunder är normal tid innan man har full smörjning till toppen i en motor, dock så är det ju inte tomt på olja i toppen när man startar.
andersbrink skrev:Det är "tomt" jämfört med vad som borde finnas där, speciellt vid låg tomgång (under 1500 varv). Toppsmörjningskitet gör att det bara tar 5 sekunder mot normalt 30 för oljan att nå vipparmarna (fråga mig inte hur jag vet det, men det blir iaf rätt kladdigt på golvet när man experimenterar) och i förlängningen kamaxelns kamlober. Den tunna oljefilmen bryts igenom vid för lite olja och för lågt vartal (dvs tillräckligt lång tid för kamloben att hinna bryta igenom oljefilmen (viskositeten, dvs trögheten i oljan).
Toppsmörjningskit, även på en original luft/olje är att rekommendera om man inte kör med 20w50, då håller filmen lite längre.
Kör man med en tomgång på 1500 varv eller lite till, speciellt vid kallstart - men även varmstart om den stått avslagen i mer än ca 30 min, är man dock rätt skyddad mot slitage i förtid på kamaxlarna. Det är bara kamaxlarnas lober som först slits, men blir kamaxlarna väldigt slitna så river dom bort den kromade ytan på vipparna i förlängningen - och då händer allt (dåligt) fort.
Jag e lessen å säga detta Pejo men din Suka kommer nog tyvärr inte stå pall för mer än ca 2-300 mil! Tyvärr! Jag har hört talas om folk me gsxr 1000 me kraftiga missljud, så även där ska man vara extremt försiktig! Mvh/MangePejo skrev:Hur ligger det till med senare Suzuki-motorer? Själv har jag en 98ans r750... hur är det där ? Har man åtgärdat detta bekymmer i senare motorer ?
Och... hur ser avelstavlan ut för Suzuki-motorer? Är min motor en vidareutveckling på S.A.C.S-motorn ? Eller en helt ny konstruktion? Eller vad finns där emellan ? Och 00-ans 750? Vad hände där ? Och R1000 - hur förhåller den sig?
Finns det nån bra sammaställning över Suzukimotorernas utveckling nånstans ?
Brink - hjälp!
(Jag vet att jag är dryg, men nyfikenheten driver mig....)
Whheliemange skrev:Jag e lessen å säga detta Pejo men din Suka kommer nog tyvärr inte stå pall för mer än ca 2-300 mil! Tyvärr! Jag har hört talas om folk me gsxr 1000 me kraftiga missljud, så även där ska man vara extremt försiktig! Mvh/Mange
Pejo skrev:Hur ligger det till med senare Suzuki-motorer? Själv har jag en 98ans r750... hur är det där ? Har man åtgärdat detta bekymmer i senare motorer ?
|
|
Ny Suzuki-importör
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
Suzuki byter importör!
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil
Den traditionella finalbild... |
|
|
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024
Är din KTM bland dem som sk... |
|
|
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN
Pressrelease; Visby, 2025-1... |
|
|
2026 års YAMAHA XSR900 GP
Yamahas Sport Heritage-seri... |
|
|
Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger
Yamaha Motor firar sitt 70-... |
|
Smarta garageprylar från IVON!
IVON motorcykellyft, 450 ki... |
|
|
|
Med ny V-twin och monocoque-ram
Ducati presenterar nya Hype... |
|
|
Slutstrid i MotoGP
MotoGP-säsongen börjar lida... |