Topplockspackning

andersbrink skrev:
Naturligtvis, en turbobil-dragracingnisse samt en f.d. B12-åkare (numera Blackbird) som jobbar där på SBP distraherade den gamle vresige så att jag fick möjlighet att justera halvljushöjden - det var det enda som fanns att anmärka på. Well, han gnökade lite om framblinkersen (de slimmade) om taskiga vinklar o.dyl. Det enda jag gjorde på Banditen vara att montera en gammal Yamaha slutdämpare för ljudnivån. Dv 1670 mm hjulbas å sidewinder, men ingen blå flaska monterad, däremot alla slangar å kopplingar intakta.
Var det en regbes,så att det står med i pappren att den har turbo eller?

andersbrink skrev:
När köpte ni VHT Copper-Spray-A-Gasket av Marklund sist?

Enligt Proffs i Gävle och Hansen Racing är produkten förbjuden i Sverige.

Marklund bruker å kjøpe inn fra USA.
Han har og kjøpt inn fra Motor Norge i Alta ( min brors firma www.motornorge.no ).
Ikke alle i tullen vet vad som er forbjudet......:)

.... packningen e inte den svaga länken!! e förvånad om att alltid handlar om o-ring , högt ladd tryck ...osv......fel det handlar om spikningar........ få bort knacket ... sen öka laddtrycke :)) seriöst o-ringat men med spikningar så blåser du fort farande toppackningen.... o-ringat e inte fel....! men.... åt gärden e marginel..... se till å få bort "hot spots" i förbrännings rummet ! tex gänger från stiftet som sticker ner , eller vassa kanter.... istället för cylinderfots packning, fräs ur toppen,, kyler bättre.. :)... i prostock så planar de topoppen ..CA: 2-3 mm.... .....???? lika mycke ungefär som cylinderfots packning....eller ?......de går å fräsa lika mycke. i förbrännings rummet........!!!
ja å min bror har kört me kometics grafit packning ialla år ...men nu tyvärr så har de slutat me 1230 borr.... men vi e över jävligt nöjda med deras packningar.... visst vi har blåst ett par st ... sen 88:a men vi vet också vad det beror på.... SPIKNINGAR!...... sen till frågan.... varje rivning som e seriös ...så byt ut till Nytt!!

Last edited:
ktmjacke skrev:
Var det en regbes,så att det står med i pappren att den har turbo eller?

Banditen reg-besiktades redan våren 2002 med långsvingen som "privatimporterad". Nu var det bara en vanlig kontrollbesiktning.

Turbomaskinen har några dagar kvar innan den är återställd till en mer "lagom" svinglängd samt lyse etc i bak, sen ska även den reg-besiktas, fast gsxr'en går som "flyttgods" (skiljer mot privatimport, fler lättnader med "flyttgods").

Spekulant? :D

andersbrink skrev:
Banditen reg-besiktades redan våren 2002 med långsvingen som "privatimporterad". Nu var det bara en vanlig kontrollbesiktning.

Turbomaskinen har några dagar kvar innan den är återställd till en mer "lagom" svinglängd samt lyse etc i bak, sen ska även den reg-besiktas, fast gsxr'en går som "flyttgods" (skiljer mot privatimport, fler lättnader med "flyttgods").

Spekulant? :D
Närå,tänkte bara på alla som e så glada när deras hoj gått igenom sbp med turbo på utan att rega om.Sen blir dom stoppade av polisen som ser aggregatet,då är ju samma regbesiktningskarusell igång iaf,plus böter.

ktmjacke skrev:
Närå,tänkte bara på alla som e så glada när deras hoj gått igenom sbp med turbo på utan att rega om.Sen blir dom stoppade av polisen som ser aggregatet,då är ju samma regbesiktningskarusell igång iaf,plus böter.

Har funderat lite på det där, polisen kan ju enbart vara intresserad av antalet hästkrafter på bakhjulet (dvs vad som står i registreringsbeviset) och inte _hur_ man får det antal som står skrivet, speciellt på ett SFRO eller privar/flytt-import. Att få en effektuppgift på pränt som stämmer med registreringsbeviset är ju det absolut enklaste. Det ger sig rätt snart...

andersbrink skrev:
Har funderat lite på det där, polisen kan ju enbart vara intresserad av antalet hästkrafter på bakhjulet (dvs vad som står i registreringsbeviset) och inte _hur_ man får det antal som står skrivet, speciellt på ett SFRO eller privar/flytt-import. Att få en effektuppgift på pränt som stämmer med registreringsbeviset är ju det absolut enklaste. Det ger sig rätt snart...

Om du reggar en bil/hoj med turbo(som inte sitter monterad original) skrivs det normalt in i reg. beviset att den har turbo.

Det kommer nog att bli motigt med turbo-reggningar framöver.Jag hörde någonting om att från 1/11 kommer det att krävas intyg från tillverkaren för alla ökningar av effekt,vrid och cylinderstorlek.

Last edited:
capri skrev:
Det kommer nog att bli motigt med turbo-reggningar framöver.Jag hörde någonting om att från 1/11 kommer det att krävas intyg från tillverkaren för alla ökningar av effekt,vrid och cylinderstorlek.Även på ombyggda fordon.

2004-10-20 12.50 ska min regbesiktas, ska fråga då.

capri skrev:
Det kommer nog att bli motigt med turbo-reggningar framöver.Jag hörde någonting om att från 1/11 kommer det att krävas intyg från tillverkaren för alla ökningar av effekt,vrid och cylinderstorlek.Även på ombyggda fordon.

Jag kollade just på bilprovningens hemsida och det stod inget om någon ändring.

Det som verkar gälla vi effektökning om man inte har intyg från tillverkaren är
20% mer hk och 10% mer vrid

Här är ett urklipp från SBP:

Övriga ombyggnader
Övriga ombyggnader utom kaross och rambyte kan också accepteras vid registreringsbesiktning om de bedöms ligga inom ramen för vad Vägverkets regler för ombyggda fordon tillåter. Exempel:
Ombyggnad/byte fram och/eller bakaxel
Ombyggnad/byte del av stomme eller kaross
Ombyggnad/byte styrinrättning/rattaxel
Ombyggnad/byte motor och kraftöverföring
Ombyggnad/byte bromssystem
Beträffande spårviddsändring gäller fabrikantens anvisningar. Om inte sådana finns kan en ökning av spårvidden av 30 mm godtas generellt. Dock kan i de flesta fall 60 mm ökning bak accepteras.
Vid motorbyte eller effektökning gäller tillverkarens rekommendationer. Saknas sådan uppgift gäller generellt 20% effekt- och 10% vridmomenthöjning.

Det syns nog inte på hemsidan innan det börjat gälla...
Kollade igen idag och det gäller tydligen inte ombyggt fordon som tur är,där bestämmer SFRO vid sin besiktning.
Jag pratade med 2 Besiktningsingenjörer om det idag.

Last edited:
Tack för senast! :-)

Undras hur det blir för mig med flyttsaksfordon, oh well... turbon är så nedskruvad som den kan bli så vrångas man och vill ha effektuppgift på pappret går ju även det att ordna. Den går inte upp på bakhjulet varken på ettan eller tvåan. För mig som knappt kör på gatan spelar effektuppgiften mindre roll eftersom det ju är försäkringsbolaget som är mest intresserad av den uppgiften.

capri skrev:
Det syns nog inte på hemsidan innan det börjat gälla...
Kollade igen idag och det gäller tydligen inte ombyggt fordon som tur är,där bestämmer SFRO vid sin besiktning.
Jag pratade med 2 Besiktningsingenjörer om det idag.

Jag vet inte vad som gäller där,men det kan ju inte vara någon nackdel att du kommer in före månadsskiftet...

Back