Topplockspackning

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Hoj
-
Är det lämpligt att återanvända topplockspackningen?kör med en packning(2mm fotpackning) lämpligt packningsklister i så fall?

Jag har åtminstone använt samma toppackning 3 ggr på min turbomotor, har dock ingen cylinderfotsspacer.

Men när jag monterat sånna på andra motorer så har jag använt Loctite's orange silikon.

På en helsnikig gatmotor har jag använt en topppackning som var helt "ren" från det svarta tätningsmedlet... Har åkt ca 500 mil med den motorn o inget läckage än...

gsxr1200 skrev:
Är det lämpligt att återanvända topplockspackningen?kör med en packning(2mm fotpackning) lämpligt packningsklister i så fall?

Brukar köra med samma packning om och om igen..(rivit 6 gånger i år)
Sprayar på Kopparspray efter att gjort rent..
Funkar...

Är de 6 o-ringarna hela kan du återanvända topplockspackingen så länge den håller ihop och du inte ser några svarta läckage-streck. Använd helst ingen gegga-moja (silikon). Se till att packningen är våldsamt ren och inte har något minsta skit emellan de 3 stålpackningarna - då läcker det. Däremot fotpackingen ska du sparsamt silikona - dock svårt att inte skita ned kolvarna, sånt man får ta.

Loctite sprayklister eller vht kopparklister funkar klockrent

jag lägger tunna lager mellan varje skickt på topppackningarna

och lite flödigare när ja klistrar spacern

andersbrink skrev:
Är de 6 o-ringarna hela kan du återanvända topplockspackingen så länge den håller ihop och du inte ser några svarta läckage-streck. Använd helst ingen gegga-moja (silikon). Se till att packningen är våldsamt ren och inte har något minsta skit emellan de 3 stålpackningarna - då läcker det. Däremot fotpackingen ska du sparsamt silikona - dock svårt att inte skita ned kolvarna, sånt man får ta.

Har återanvänt den en gång förut då klistrade jag ej. Så om den är hel så är det ok att använda den en gång till. O-ringar är det inga. Cylindern har jag ej haft av den klistrade jag förra gången med gul silikon.

Kamikaze kid skrev:
Brukar köra med samma packning om och om igen..(rivit 6 gånger i år)
Sprayar på Kopparspray efter att gjort rent..
Funkar...

Hur kommer det sig att du behöver riva isär 6 gånger på ett år?
Hinner du åka nåt?

ktmjacke skrev:
Koppartoppackningar skall väl glödgas lite lätt så att den sväller innan montage?

Jo så långt är ja med men ja tänkte om man ska ha kopparklister oxå?

När köpte ni VHT Copper-Spray-A-Gasket av Marklund sist?

Enligt Proffs i Gävle och Hansen Racing är produkten förbjuden i Sverige.

andersbrink skrev:

Typiskt!!

andersbrink skrev:

Jag kollade på marklunds hemsida o hittade det där så han verkar ha.
det fanns med under turboparts.

...fast å andra sidan, har kört utan VHT C-S-A-G i år och det har funkat bra ändå. Silikonar bara lite lätt runt kamkedjan. Väldigt o-kladdig blir det iaf.

Vevstakslagret kan jag iaf inte skylla på sprayen. :) Däremot att ligga på E4'an söderut och pressa - vad det nu ska va bra för. SBP i Tierp ville inte ens provköra hojen igår.

andersbrink skrev:

Det är lite till å från vad de verkar med dessa sprayer ibland finns dom å i bland inte

Har också hört att dom e förbjudna

Persåker säljer pioneer kopparklister inte riktigt lika bra men den funkar

andersbrink skrev:
...fast å andra sidan, har kört utan VHT C-S-A-G i år och det har funkat bra ändå. Silikonar bara lite lätt runt kamkedjan. Väldigt o-kladdig blir det iaf.

Vevstakslagret kan jag iaf inte skylla på sprayen. :) Däremot att ligga på E4'an söderut och pressa - vad det nu ska va bra för. SBP i Tierp ville inte ens provköra hojen igår.
Gick den igenom då???

ktmjacke skrev:
Gick den igenom då???

Naturligtvis, en turbobil-dragracingnisse samt en f.d. B12-åkare (numera Blackbird) som jobbar där på SBP distraherade den gamle vresige så att jag fick möjlighet att justera halvljushöjden - det var det enda som fanns att anmärka på. Well, han gnökade lite om framblinkersen (de slimmade) om taskiga vinklar o.dyl. Det enda jag gjorde på Banditen vara att montera en gammal Yamaha slutdämpare för ljudnivån. Dv 1670 mm hjulbas å sidewinder, men ingen blå flaska monterad, däremot alla slangar å kopplingar intakta.

enhjuling skrev:
Hur kommer det sig att du behöver riva isär 6 gånger på ett år?
Hinner du åka nåt?

Ja det kan man undra...
2 skurna vevlager.
oljerings byte 2 ggr pga material / moterings klanteri!
Samt 2 gånger felsökning av problem med olja i förbränningsrummen som senare avhjälptes med en rejäl ventilering av vevhuset!

Har åkt ca 500 mil och 4 bandagar!

Nu har växellådan rasat...

Ska fixa den seriöst i vinter en gång för alla! :tummenupp

CRC har en kopparspray jag brukar köra med...
Finns på de flesta Bildels butikerna!

Last edited:
Back