Topplockspackning?

*bump*
Tänkte bara säga att packningssilikon (jag använde Biltemas, en röd förpackning) som topplockspackning på en RD 350 fungerar, jag har brännt runt som en dåre nu, ibland på ruskigt höga varv och det fungerar finfint. :)
 
*Bump igen.*

Packningssilikonet håller fortfarande. :tummenupp

Jag rekommenderar det dock inte då det är ett helvete att montera, allt måste ju vara 100% rent! Helst uppruggad/lätt vattenslipad yta på cylindrar/topp.

Kan även vara svårt att få loss toppen då den sätter sig fastlimmad ganska hårt. Men är man bara försiktig så går det att "bryta" isär det försiktigt med ett par stora platta skruvmejslar och något som skyddar emellan. :)
Tror knappast toppen blir sned av det, (åtminstonde inte de tidiga vattenkylda som saknar YPVS då det är en redig klump till topp) man går ju inte direkt lös som en vansinnig utan låter det ta den tid det tar innan det släpper!
 
Ah, jag vill ha tillbaka min gamla RD...
Vilken årsmodell har du? 81-82 eller? Jag hade en 82:a...*drömmer*
 
Ah, jag vill ha tillbaka min gamla RD...
Vilken årsmodell har du? 81-82 eller? Jag hade en 82:a...*drömmer*

82:a. :yoparty

Nu blir det dock, tyvärr, en tråkig jävla YPVS motor då den gamla motorn börjar bli så skramlig överallt. Behöver bara kolvar, yamabond, en kylslang och sen montera ihop allt. :) Kommer sakna smattrandet och den brutala kraften som Lc'n spottar ut vid låg/mellanregistret alltså! :D

Angående toppackning så har jag nu en fråga. YPVS motorn är väldigt olik en LC motor, den har 10st pinnbultar som står rätt upp i det fria vilket gör appliceringen av packningssilikon extremt svår. Jag kommer inte ens försöka då det är tillräckligt jobbigt på en Lc som inte har något alls i vägen, utan ska satsa på att spraya något bra klet på packningen istället.

Men vad ska man spraya, och var får man tag på det? :confused: Fick ett tips om permatex kopparspray eller nåt sånt hette det. Det ska tydligen fungera som på räls. Verkar iofs vara svårt att hitta. Några andra tips? Det måste vara spray eller i värsta fall något flyktigt brakmedel som man kan pensla på. Måste gå att applicera snabbt.


FÖRRESTEN så kan jag meddela att packningssilikonet från Biltema som jag har på min Lc motor fortfarande håller tätt. :tummenupp
 
Last edited:
82:a. :yoparty

Nu blir det dock, tyvärr, en tråkig jävla YPVS motor då den gamla motorn börjar bli så skramlig överallt. Behöver bara kolvar, yamabond, en kylslang och sen montera ihop allt. :) Kommer sakna smattrandet och den brutala kraften som Lc'n spottar ut vid låg/mellanregistret alltså! :D

Angående toppackning så har jag nu en fråga. YPVS motorn är väldigt olik en LC motor, den har 10st pinnbultar som står rätt upp i det fria vilket gör appliceringen av packningssilikon extremt svår. Jag kommer inte ens försöka då det är tillräckligt jobbigt på en Lc som inte har något alls i vägen, utan ska satsa på att spraya något bra klet på packningen istället.

Men vad ska man spraya, och var får man tag på det? :confused: Fick ett tips om permatex kopparspray eller nåt sånt hette det. Det ska tydligen fungera som på räls. Verkar iofs vara svårt att hitta. Några andra tips? Det måste vara spray eller i värsta fall något flyktigt brakmedel som man kan pensla på. Måste gå att applicera snabbt.


FÖRRESTEN så kan jag meddela att packningssilikonet från Biltema som jag har på min Lc motor fortfarande håller tätt. :tummenupp


Kopparsprayen heter VHT Copper Gasket Cement. Säljs av MC-Xpress i Piteå. Går bra att ringa och beställa.
 
Tricket är att aldrig ta lös toppen från cylindrarna så behöver man inte heller köpa ny toppackning.

Och cylinderfotspackningarna kan man återanvända om dom ser bra ut.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top