Topplockspackning?

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Eftersom min lilla tvåtaktare har en förmåga att rasa rätt ofta och kolvbyten kommer oftare än oljedito så undrar jag lite över det här med topplockspackningar.

Går det att göra egna sådana på något sätt?
Kan jag återanvända packningen?
Hur gör rejsmänniskorna som tävlar med tvåtaktshojar?
Orginal Yamahapackning kostar 1200:- Och det har jag inte lust att betala varje månad. Pirat ligger på 600:- för en komplett sats med packningar och det är lite humanare men fortfarande lite dyrt om man ska öppna motorn var 3:dje vecka. Det är dessutom långa leveranstider på piratpackningarna, åtminstone hos touringbutiken som jag beställde hos nyss.
 
DumDum skrev:
Orginal Yamahapackning kostar 1200:- Och det har jag inte lust att betala varje månad.

kanske dags att göra en mer lite seriösare renovering?, tycker det låter konstigt att behöva byta 1 gång/månad....

vad gör att packningen går ? otät ? för varm ? slarvig mekaniker ?
 
Går utmärkt att använda den gamla.
Om du är tvungen att riva motorn var 3dje vecka så spelar det väl ingen roll.
 
wonderwizard skrev:
kanske dags att göra en mer lite seriösare renovering?, tycker det låter konstigt att behöva byta 1 gång/månad....

vad gör att packningen går ? otät ? för varm ? slarvig mekaniker ?


Packningen går inte. Första gången så överhettade motorn och kolvringarna brände på 2:ans kolv. Nu vet jag inte riktigt vad det är som har hänt, hojen låter som en stekross i motorn men jag har inte öppnat den och kollat vad det är. Jag gissar på något kolvrelaterat igen eller i värsta fall ett vevstakslager.

Har även fått traska hem ett par gånger pga skitfel, en sprucken tändhatt resulterade i en promenad och ett igensatt tändstift gjorde att jag fick pröjsa taxi.................
 
provat att hälla i lite olja i bensinen? :rolleyes:
 
SM 570 RR skrev:
provat att hälla i lite olja i bensinen? :rolleyes:

precis, en polare som hade en likadan för några år sedan.. som rasade, låter som den går för snålt. det e känsliga maskiner dessa 2 taktare...

bättre att den ryker lite än att den skär.

[edit]... fan va jag skriver sakta då :D
 
Kolla med EBOS i Malmö, kan 2-takt. Har för mig att han fixar ngn fom av 'spår' i toppen som håller packning på plats...... :va
 
jag åkte rd350 i 3 år, och toppackningen gick aldrig sönder, dock bytte jag när jag renoverade motorerna på dem.
Har du inet gjort nåt fel så tycker jag du ska undersöka vad orsaken är, det är inet normalt på nåt sätt.
Jag plågade mina rd350 väldigt mycket med.
 
Du kan inte konvertera till en kopparpackning och använda o-ringar runt vattenpassagerna (dvs bearbeta block/topp för just det)? Sen fräsa spår i fodren och installera koppartråd - som biter in i packningen). En kopparpackning bör inte kosta mer att tillverka än 400 spänn hos din lokala skyltmakare. Ta med en originalpackning och en kopplarplåt så gör dom det åt dig.
 
andersbrink skrev:
Du kan inte konvertera till en kopparpackning och använda o-ringar runt vattenpassagerna (dvs bearbeta block/topp för just det)? Sen fräsa spår i fodren och installera koppartråd - som biter in i packningen). En kopparpackning bör inte kosta mer att tillverka än 400 spänn hos din lokala skyltmakare. Ta med en originalpackning och en kopplarplåt så gör dom det åt dig.


SÅ det är så man gör! Tack. Jag har funderat på hur det går till att fräsa in oringar istället för packning.
 
För snart 1 år sedan klippte jag till mig en egen topplockspackning till min rd350 av det tjockaste packningsmaterialet som finns på mekonomen. Det blev skit bra o hojen går än(dock inte i min ägo). Materialet kosta nån hundring!

/ Hannes
 
wonderwizard skrev:
renovera.... sälj... köp ny hoj :tummenupp

Njaa, inte sälja men köpa en hoj till. Planen är att jag ska ha rd:n till banåkning och sedan skaffa en vettig hoj till landsväg. Sedan så tycker jag att det är kul med tvåtakt och förr eller senare så måste det gå att få ordning på den här så den håller lite längre än vad den gör nu. Jag får helt enkel bli bättre på 2T än vad jag är idag.

Tusen tack för svaren, jag ska kolla upp den där med luft/bränsleblandningen och tändningen.
 
DumDum skrev:
Eftersom min lilla tvåtaktare har en förmåga att rasa rätt ofta och kolvbyten kommer oftare än oljedito så undrar jag lite över det här med topplockspackningar.

Går det att göra egna sådana på något sätt?
Kan jag återanvända packningen?
Hur gör rejsmänniskorna som tävlar med tvåtaktshojar?
Orginal Yamahapackning kostar 1200:- Och det har jag inte lust att betala varje månad. Pirat ligger på 600:- för en komplett sats med packningar och det är lite humanare men fortfarande lite dyrt om man ska öppna motorn var 3:dje vecka. Det är dessutom långa leveranstider på piratpackningarna, åtminstone hos touringbutiken som jag beställde hos nyss.

350 kostar en topplockpackning på Yamaha Center. Vad har du fått höra 1200? :skrämd Säg inte att dom har höjt så mycket, för då blir jag ledsen! :(

Den kompletta satsen du nämner, vad innehåller den exakt?

Trist att du har problem med hojen. Det är helt klart något som inte står rätt till. Kan va så att den går för snålt, då har ju maskinen en tendens att överhetta...? Jag hade ju ett ras för 2 år sen, som jag tror berodde på en kolvring som var så sliten att den trycktes ur sitt spår och slets i bitar mot cylinderväggen. Ingen vacker syn kan jag lova. Fick putsa till det stackars topplocket med en Dremel sen.
 
PacMan skrev:
350 kostar en topplockpackning på Yamaha Center. Vad har du fått höra 1200? :skrämd Säg inte att dom har höjt så mycket, för då blir jag ledsen! :(

Den kompletta satsen du nämner, vad innehåller den exakt?

1200:- är vad jag betalade för topplockspackningen på yamahacenter i Helsingborg i höstas.

Den kompletta satsen är just det, komplett. Alla packningarna i motorn, Knappt 600:- hos touringbutiken.


Ärligt talat så är jag inte alltför ledsen över att den krånglar bara mest frustrerad. Jag tar det som en utmaning att lära mig någonting nytt och den motorn är ju faktiskt väldigt lättskruvad. Det finns inte så mycket som kan gå sönder.
Jag hade en gammal superbike för några år sedan och det var lite värre. Bara kitbitar och så extremt som det gick så den var lite krångligare att hålla på med samt att den var ännu kinkigare än RD:n.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top