Topplockspackning Yamaha YZF-R125

Rollern

Ny medlem
Gick med
1 May 2018
Ort
STOCKHOLM
Hoj
2012 Yamaha YZF-R125
Joo så här äre, min hoj behöver troligen en byte av topplockspackningen (ska göra fler tester när jag bytt frammkugget).

Har frågat mekaniker hur mycket det kostar, tydligen 8-10.000kr och min hoj köpte jag för 30.000 för fyra månader sen. Ska ha den till April nästa år

Frågan är, ska jag byta den själv? (aldrig gjort det) Låta en mekaniker göra det och betala? Sälja hojen?
 
Byt själv o köp en haynes verkstads handbok för 3-400 :- sedan är det Inga bekymmer. För 8k får du en komplett motor ju.
 
Några svårigheter att byta? Risker?

Här är det lätt för mig att svara nej.

Men eftersom du frågar så gissar jag att du aldrig har tagit isär en motor och i så fall är det inte särskilt enkelt.
Har du verktyg, någonstans att vara och någon kunnig att fråga annars så ska du kanske ändå lämna in den.
 
De är ett halvsvårt jobb som kan bli dyrbart om du ställer kamaxeln/axlarna fel men passa på och lär dig göra dessa jobb själv på en så pass billig hoj som de ändå är i mc världen.
Börja med att Köpa en verkstadsbok och läs igenom kapitlet om toppbyte därefter kan du fundera på om du klarar det.
 
Känner du någon som har skruvat i motorer förr? Sponsra någon sån och hjälps åt så lär du dig säkert ett och annat på vägen.:tummenupp
 
Här är det lätt för mig att svara nej.

Men eftersom du frågar så gissar jag att du aldrig har tagit isär en motor och i så fall är det inte särskilt enkelt.
Har du verktyg, någonstans att vara och någon kunnig att fråga annars så ska du kanske ändå lämna in den.

Japp, blir nog att man får lämna in den.
Det ända jag har gjort är att hjälpa ta isär en 2-takts motor, men känner mig inte säker för att göra det själv hur det ser ut just nu.
Känner inte heller nån kunnig
 
Japp, blir nog att man får lämna in den.
Det ända jag har gjort är att hjälpa ta isär en 2-takts motor, men känner mig inte säker för att göra det själv hur det ser ut just nu.
Känner inte heller nån kunnig

De låter inte bra att du måste lägga så stora slantar på en så billig hoj så fråga här på forumet om de finns någon vänlig själ som kan göra jobbet åt dig på "kvällstid". Jag menar du bor ju i Stockholm så de finns många bra meckar i ditt närområde.
Nu har jag redan frågat åt dig så hjälp grabben nu Stockholmare :Bugar
 
Förslagsvis så riv allt som är i vägen för att komma åt för packningsbytet(kåpor, tank, ev kylare, luftfilter slangar etc etc). Kan finnas en bra slant där att tjäna.....
 
ta av kåpor tank o tvätta hojen noga INNAN du börjar meka... fota under tiden du mekar så ser du hur saker ska vara...

märk upp kamdrev etc.

dra runt motorn för hand så märker du om kammen står rätt..


Med vänlig hälsning
 
Första gången jag plockade av toppen på en hoj hade jag begränsad mekkunskap och ingen hjälp. Hade bara plockat av sidokåporna på motorn innan dess. Med hjälp av mekhandbok och lugnt tempo gick det bra, även om jag såklart var nervös inför uppstart. Dubbelkolla allt, och fota, så lär du kunna fixa det själv.
 
Tror ni hojen klarar sig tills säsongen är över? Där kulle man ha massor med tid o mecka.
 
hur ter sig problemet? får du in kylarvätska i förbränningen med vit rök som följd eller har du oljeläck?

Med vänlig hälsning
 
Tror ni hojen klarar sig tills säsongen är över? Där kulle man ha massor med tid o mecka.

Om den bara drar "lite" vatten utan att de far ut vatten i oljan eller olja ut i kylarvattnet så kan du köra. Men om du skulle höra att den går tungt när du kör på startmotorn typ att den hugger till de första varven så kan de ha kommit in större mängd vatten i cylindern när den står stilla. Om de blir så får du inte köra mer för då finns risk att kröker en vevstake!!!
 
Om den bara drar "lite" vatten utan att de far ut vatten i oljan eller olja ut i kylarvattnet så kan du köra. Men om du skulle höra att den går tungt när du kör på startmotorn typ att den hugger till de första varven så kan de ha kommit in större mängd vatten i cylindern när den står stilla. Om de blir så får du inte köra mer för då finns risk att kröker en vevstake!!!

Nej nej ingen vatten i oljan. Låter vanligt på tomgång. Vill testa hur trycket är genom att markera kylarvätskan, värma motorn sen låta den kyla och öppna locket. Borde väll hjälpa?
 
Vad har du för symptom som gör att du tror du behöver byta topplockspackningen?

Tror inte det är så enkelt som att låta vattnet svalna och mäta, isåfall har du ett stort läckage och då borde de märkas på att hojen går som ett spann skit speciellt på tomgång.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Okej, nu börjar jag fundera på vad problemet kan vara... inga höga tryck vid slangar, ingen vatten i oljan. Men varningslampan lyser 1-10min och sedan släcks den. Kan det vara fel med själva varningslampan? Hojen står ute varje natt, kanske 2ggr utan kapell när det har regnat...
 
Okej, nu börjar jag fundera på vad problemet kan vara... inga höga tryck vid slangar, ingen vatten i oljan. Men varningslampan lyser 1-10min och sedan släcks den. Kan det vara fel med själva varningslampan? Hojen står ute varje natt, kanske 2ggr utan kapell när det har regnat...

Är det endast att motorlampan lyser som gör att du tror toppackningen gått?
Tror du behöver börja med att verkligen ta reda på vad som är fel, försvinner inte kylvatten, ingen vatten i oljan, hojen går bra och inget större tryck i kylaren, inte vitrök när den är varm, så tror inte jag att det är topplockaspackningen som är problemet.

Lättast vore nog att åka in till en verkstad och låta dem läsa av vad för felkod motorlampan lyser för.
För vid snabb googling så verkar motorlampan kunna lysa för allt ifrån trasig hastighetsmätarkabel till stort motorfel på din hoj, så kan i så fall lika bra va glapp i någon jordning eller batterikabeln som inte är åtdragen helt hundra.
 
Back
Top