Topplocket kasst lr??

Öhh, varför skulle den lägre viskositeten göra att motorn gick lättare,,det har inget med viskositet att göra,,???

Skjuvmotståndet i en oljefilm är = dynamiskViskositet*Skjuvhastigheten/LastenPåskjuvfilmen.

Sen vill jag även meddela dig att din attityd samt att du redan vet allting gör att vi inte har något att säga varandra i fortsättningen så jag ignorerar därför dig från och med nu.

Och min ignorelista är inte lång, den består av dig samt Crash Rider.

Jag tror du utgår ifrån hur slö en motor är när den bara går på tre cylindrar men tar man helt bort kolv mm från den trasiga cylindern så tappar han ju i princip bara 25% effekt eftersom friktionsförlusterna minskar. Lite mer än -25% i praktiken.

Jag tänkte på det att när veven står i det läget så det är dags för 4ans cylinder att smälla, så blir det ingen smäll därav ryckigt och obalanserat.

Så mera än 25% i effektfurlöster borde du få.

Jag tänkte på det att när veven står i det läget så det är dags för 4ans cylinder att smälla, så blir det ingen smäll därav ryckigt och obalanserat.

Så mera än 25% i effektfurlöster borde du få.

Nej, det tar svängmassan hand om så det är försumbart. Tänk på att det finns motorer med bara en cylinder som dessutom bara tänder var annat varv. Dom brukar kallas enstånkor.

Nej, det tar svängmassan hand om så det är försumbart. Tänk på att det finns motorer med bara en cylinder som dessutom bara tänder var annat varv. Dom brukar kallas enstånkor.

Ja, och där finns tydligen 3 cylindriga oxå säger dom lärda. Dom skall enligt utsago gå rätt bra.

Hej du.
Håller INTE med angående din teori om att tappa effekt då en cylinder dör.
Halva effekten ger MYCKET mindre än halva toppfarten
Hmm, jag åkte för fullt med min RD 350 YPVS, i ca, på mätaren , 200 km/h, när den plötsligt enbart ville gå i 70-80 km/h max och när jag kom hem så såg jag att ene cylindern inte hade nåt kompression, p.g.a. bränta kolvringer,,som i sin tur berodde på att YPVS-ventilen hade stått öppen hela tiden.
Och sen fick jag hålla FULL-gas hela vägen hem,,för att komma hem,,i det hela taget. ;-)
Men det gick, med en 175 cc RD YPVS,,he he

På en fyrcylindrig motor så ger varje cylinder 25% av effekten. Tar du bort en cylinder så kommer man således att tappa dom 25% av effekten. Om den fjärde cylindern däremot skär eller havererar på annat sätt så kommer man att tappa mer än 25% då den cylindern förutom att den inte hjälper till dessutom gör motstånd.

Din hoj hade antagligen långt under halva effekten när du brände kolvringarna i ena cylindern.
Den cylindern gjorde ju motstånd. Dessutom inte bara det normala motstånd som en frisk kolv ger utan det motstånd som en kolv med brända kolvringar ger.

Och tappar du halva effekten så försvinner inte mer än halva topphastigheten.
Effektbehovet tilltar med kvadraten på hastigheten.
För att topphastigheten ska sjunka till hälften så ska 75% av effekten försvinna.
4 gånger effekten ger roten ur 4 = 2 gånger hastigheten.

Halva effekten innebär att du får roten ur 0,5 gånger ordinarie topphastighet. Dvs drygt 70%. Topphastigheten sjunker alltså med ca 30% om du tappar 50% av effekten.

Nästan rätt.

Vridmomentbehovet ökar i kvadrat med hastigheten
Effektbehovet ökar i kubik med hastigheten.

Det har du faktiskt rätt i. Då blir skillnaden i topphastighet ännu mindre.

Då sjunker ju hastigheten bara med 20% om man tappar halva effekten.

Nu kan det väl teoretiskt vara så att man då hamnar ofördelaktigt i momentkurvan för motorn och därmed skulle tappa lite mer men momenttoppen brukar ju ligga lägre än effekttoppen så troligen tappar man ännu mindre än 20% då motorn troligen hamnar närmare momenttoppen om toppfarten sjunker.

Det har du faktiskt rätt i. Då blir skillnaden i topphastighet ännu mindre.

Då sjunker ju hastigheten bara med 20% om man tappar halva effekten.

Nu kan det väl teoretiskt vara så att man då hamnar ofördelaktigt i momentkurvan för motorn och därmed skulle tappa lite mer men momenttoppen brukar ju ligga lägre än effekttoppen så troligen tappar man ännu mindre än 20% då motorn troligen hamnar närmare momenttoppen om toppfarten sjunker.

Man vill maximera momentet på bakhjulet för maximal hastighet men det sammanfaller faktiskt inte med motorns vridmomenttopp utan med effekttoppen. Pga utväxlingen, blir det så att en högre effekt i motorn kan växlas till ett högre moment på bakhjulet.

För maximal hastighet vill man alltså ha en utväxling så att fordonet precis når maxhastigheten vid effekttoppen.

Man vill maximera momentet på bakhjulet för maximal hastighet men det sammanfaller faktiskt inte med motorns vridmomenttopp utan med effekttoppen. Pga utväxlingen, blir det så att en högre effekt i motorn kan växlas till ett högre moment på bakhjulet.

För maximal hastighet vill man alltså ha en utväxling så att fordonet precis når maxhastigheten vid effekttoppen.

Ja. Precis. Och tappar man halva toppeffekten så innebär det ju att man tappar halva momentet vid det varvtalet. Men eftersom det resulterar i att topphastigheten sjunker så får man ju ett lägre varvtal där man kanske från början hade högre vridmoment i motorn. Således är det fullt möjligt att topphastigheten sjunker med mindre än 20% om man tar bort en cylinder av 2 ur en motor.

Jag råkade en gång ut för att en tändspole la av på en radfyra. Den gick då ( givetvis) på bara två cylindrar och fick driva runt de andra två. Hur många procent jag tappade i effekt och toppfart har jag ingen aning om. Minns bara hur pinsamt det var att bilar med husvagn tutade och ville köra om.

Jo det där borde gett ifrån sig mer än en liten pust hehe

Visst går det att köra på 3 cylindrar men den blir ju slö som bara den, och så tar väll allt annat i motorn stryk av obalans etc.

Nu är det ju så här att några av SHs duktigaste mekaniker har svarat i din tråd.
Du har fått rådet:
Ny topp och diverse delar altrnativt beggad motor.

Varför ingen svarar på din trecylindriga varriant är därför att det inte blir bra eller förresten, det blir skit.

Lyssna på dom som kan så funkar din hoj snart igen.

Får nog bli så ja..
Då har man något att göra i vinter iaf..

Tack för assistans.
Det kommer nog fler frågor när problemen uppstår

Nu är det ju så här att några av SHs duktigaste mekaniker har svarat i din tråd.
Du har fått rådet:
Ny topp och diverse delar altrnativt beggad motor.

Varför ingen svarar på din trecylindriga varriant är därför att det inte blir bra eller förresten, det blir skit.

Lyssna på dom som kan så funkar din hoj snart igen.

Jag råkade en gång ut för att en tändspole la av på en radfyra. Den gick då ( givetvis) på bara två cylindrar och fick driva runt de andra två. Hur många procent jag tappade i effekt och toppfart har jag ingen aning om. Minns bara hur pinsamt det var att bilar med husvagn tutade och ville köra om.

Då skulle du ha plockat ut tändstiften ur de söndriga cylindrarna så hade du antagligen sluppit bli omkörd :)

Får nog bli så ja..
Då har man något att göra i vinter iaf..

Tack för assistans.
Det kommer nog fler frågor när problemen uppstår

Har en 929 topp som är ok.
Ska passa på din snurra.
Sen kan du köpa mina CBR1000R -04 kolvar som också passar rakt i.
Det är samma borr samma höjd från kolvbult till topp på kolv.
har monterat CBR1000RR -09 kolvar i en 954a men då borrat 1 mm och fick då en 980 istället

PMa om du är intresserad.

Har en 929 topp som är ok.
Ska passa på din snurra.
Sen kan du köpa mina CBR1000R -04 kolvar som också passar rakt i.
Det är samma borr samma höjd från kolvbult till topp på kolv.
har monterat CBR1000RR -09 kolvar i en 954a men då borrat 1 mm och fick då en 980 istället

PMa om du är intresserad.

Det var en Kawasaki ZX9R motor inte en Hynda:mattias:hihi

Ahaaaa...
Kollade bara profilen och där stod det 954.

Men det passar nog med lite modd ändå. :yoparty

Som vanligt:
Du har inte läst hela tråden men kommer med förslaget, har du provat att borra !:D

Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen