Topplocket kasst lr??

Popelollole

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2007
Ort
Lund
Hoj
Honda cbr 954 RR
Hejsvej,

Körde på som vanligt då motorn gav ifrån sig en lätt pust och tappade typ all komp.
Gick att köra hem den men den lät och gick som en moppe.

Alla tecken verkar leda till topplocket.
Vet att den drack lite kylarvatten i somras.

Kan det ev. vara något annat??
Är det kanske bara topplockspackningen lr är det lönlöst?

Kawasaki zx9r-95

tack på förhand
 
Har själv en 95:a som "tog" kylvatten och där var det bara att byta toppackning efter en planslipning och spricksökning av toppen. Denna årsmodell är väl rätt känd för just problem med topppackning.
 
Det är omöjligt att svara på innan vi sett om bristen på komp beror på ventiler som fulhånglat med kolven eller toppackningen som gett med sig...

En generell regel är dock att börjar skiten gå illa så kör man inte hem utan man stannar omedelbart och ringer pappa med släpvagn. Har sett så många enkla ras bli så mycket värre bara för att ägaren ville köra hem....
 
Har själv en 95:a som "tog" kylvatten och där var det bara att byta toppackning efter en planslipning och spricksökning av toppen. Denna årsmodell är väl rätt känd för just problem med topppackning.

Jo den är väl det.
Får riva toppen i vinter helt enkelt..
hoppas på det bästa

En generell regel är dock att börjar skiten gå illa så kör man inte hem utan man stannar omedelbart och ringer pappa med släpvagn. Har sett så många enkla ras bli så mycket värre bara för att ägaren ville köra hem....

mjo borde ha gått hem med hojen.. hade bara 200 meter kvar
 
Last edited:
Jag har lokaliserat felel, är det helt kört?

MVH Pepsi!
 

Bifogat

  • IMG_0336.jpg
    IMG_0336.jpg
    233.3 KB · Visningar: 262
  • IMG_0337.jpg
    IMG_0337.jpg
    231.7 KB · Visningar: 226
  • IMG_0338.jpg
    IMG_0338.jpg
    205.8 KB · Visningar: 222
  • IMG_0339.jpg
    IMG_0339.jpg
    227.8 KB · Visningar: 213
  • IMG_0340.jpg
    IMG_0340.jpg
    218.4 KB · Visningar: 189
  • IMG_0341.jpg
    IMG_0341.jpg
    238.8 KB · Visningar: 196
Tog två år att lyfta av toppen? :hihi

Men för att svara på din fråga: ja, den är fucked.

Kolven är skrot och förbränningsrummet är skrot.

Visst går det att få förbränningsrummet fixat genom att slipa ner och svetsa upp det och sen montera nya säten och ventiler. Men jobbet kommer kosta långt mycket mer än vad det gör att köpa en ny topp.

Kolven är det bara att byta.
 
Last edited:
Hade fått för mig att man benämner antalet cylindrar med ett v framför.. fel av mig..

Rent teoretiskt, Vad händer om jag plockar bort kolv och vevstake på den cylindern?
Kommer den kunna gå att köra med?

Tänkt som ett vinterprojekt för att hålla fingrarna borta från hondan!
 
Jag har en topp inkl kammar liggandes, dock med en liiten spricka. Är du sugen på att laga den så är den din :) Det kan vara lite drygt att hitta fräscha toppar till de där hojarna/årsmodellerna...
 
Äkta fulhångel.

Jag tror det mest ekonomiska i ditt fall är att börja leta efter en fräsh beggad topp. Ny kolvar och ringar, samt kolla stakarnas lager och rakhet.

Eller varför inte en hel motor. På den nya motorn byter man ju toppackningen när man ändå har den lös.

Något säger mig att det är det mest ekonomiska och minst trassliga.

Svetsar du igen oljehålet i veven oxå samt pluggar alt använder insug/avgas som extra vevhusvent me filter ska de väl funka... :yoparty

Ta bort ventilsläporna och svetsa tätt de krokiga ventilerna i sätet.

Men den kommer gå som skit:D
 
Last edited:
Tjacka begagnad spis eller använd hojen som bojsänke.

Kolla runt på hojskrotarna !:tummenupp
 
Eller varför inte en hel motor. På den nya motorn byter man ju toppackningen när man ändå har den lös.

Något säger mig att det är det mest ekonomiska och minst trassliga.


Ja det har du nog rätt i. Dessa motorer är ju ofta inte dyra om man kan komma över en.
 
Om du är intresserad så har jag riktigt fina beggade kolvar, fräsch topp mm till ZX9R 1994-97.
Har samlat på mig flera kluvna motorer till dem så hojta till vad du behöver så räknar jag:)
 
Visst går det att köra på 3 cylindrar men den blir ju slö som bara den, och så tar väll allt annat i motorn stryk av obalans etc.

Jag tror du utgår ifrån hur slö en motor är när den bara går på tre cylindrar men tar man helt bort kolv mm från den trasiga cylindern så tappar han ju i princip bara 25% effekt eftersom friktionsförlusterna minskar. Lite mer än -25% i praktiken.

Jag vet en som gjorde så med en bilmotor. Ska försöka redogöra för det så långt jag hört från honom och kommer ihåg.
Hela projektet var att minimera bränsleförbrukningen mellan As hem och arbete, han rensade bilen på allt önödigt mm.

Ställde motorn så den gick magert och körde på olja med låg viskositet. Den låga viskositeten ledde till att motorn skar på en cylinder. A plockade då bort kolv mm från den cylindern och provkörde men nu vibrerade den nåt fruktansvärt så A monterade en balansvikt där den gamla vevstaken suttit. Sedan var bilen körbar igen och nu ännu bränslesnålare. Tror den skar på ytterligare en cylinder innan han skickade bilen på skroten.

Till TS rekomenderar jag dock att ragga upp en beggad motor.
 
Friktionsförlusten är kvar så¨länge kolven är kvar skrev:
Jag tror du utgår ifrån hur slö en motor är när den bara går på tre cylindrar men tar man helt bort kolv mm från den trasiga cylindern så tappar han ju i princip bara 25% effekt eftersom friktionsförlusterna minskar. Lite mer än -25% i praktiken.

Jag vet en som gjorde så med en bilmotor. Ska försöka redogöra för det så långt jag hört från honom och kommer ihåg.
Hela projektet var att minimera bränsleförbrukningen mellan As hem och arbete, han rensade bilen på allt önödigt mm.

Ställde motorn så den gick magert och körde på olja med låg viskositet. Den låga viskositeten ledde till att motorn skar på en cylinder. A plockade då bort kolv mm från den cylindern och provkörde men nu vibrerade den nåt fruktansvärt så A monterade en balansvikt där den gamla vevstaken suttit. Sedan var bilen körbar igen och nu ännu bränslesnålare. Tror den skar på ytterligare en cylinder innan han skickade bilen på skroten.

Till TS rekomenderar jag dock att ragga upp en beggad motor.

Hej du.
Håller INTE med angående din teori om att tappa effekt då en cylinder dör.
Halva effekten ger MYCKET mindre än halva toppfarten
Hmm, jag åkte för fullt med min RD 350 YPVS, i ca, på mätaren , 200 km/h, när den plötsligt enbart ville gå i 70-80 km/h max och när jag kom hem så såg jag att ene cylindern inte hade nåt kompression, p.g.a. bränta kolvringer,,som i sin tur berodde på att YPVS-ventilen hade stått öppen hela tiden.
Och sen fick jag hålla FULL-gas hela vägen hem,,för att komma hem,,i det hela taget. ;-)
Men det gick, med en 175 cc RD YPVS,,he he

Jag tror du utgår ifrån hur slö en motor är när den bara går på tre cylindrar men tar man helt bort kolv mm från den trasiga cylindern så tappar han ju i princip bara 25% effekt eftersom friktionsförlusterna minskar. Lite mer än -25% i praktiken.

Jag vet en som gjorde så med en bilmotor. Ska försöka redogöra för det så långt jag hört från honom och kommer ihåg.
Hela projektet var att minimera bränsleförbrukningen mellan As hem och arbete, han rensade bilen på allt önödigt mm.

Ställde motorn så den gick magert och körde på olja med låg viskositet. Den låga viskositeten ledde till att motorn skar på en cylinder. A plockade då bort kolv mm från den cylindern och provkörde men nu vibrerade den nåt fruktansvärt så A monterade en balansvikt där den gamla vevstaken suttit. Sedan var bilen körbar igen och nu ännu bränslesnålare. Tror den skar på ytterligare en cylinder innan han skickade bilen på skroten.

Till TS rekomenderar jag dock att ragga upp en beggad motor.

Öhh, varför skulle den lägre viskositeten på oljan göra att motorn skar ocg även göra att motorn gick lättare,,det har inget med viskositet att göra,,??
Motorn var ju redan bra dålig, enligt vad du skrev,?,,eller???
 
Last edited:
Hej du.
Håller INTE med angående din teori om att tappa effekt då en cylinder dör.
Halva effekten ger MYCKET mindre än halva toppfarten
Hmm, jag åkte för fullt med min RD 350 YPVS, i ca, på mätaren , 200 km/h, när den plötsligt enbart ville gå i 70-80 km/h max och när jag kom hem så såg jag att ene cylindern inte hade nåt kompression, p.g.a. bränta kolvringer,,som i sin tur berodde på att YPVS-ventilen hade stått öppen hela tiden.
Och sen fick jag hålla FULL-gas hela vägen hem,,för att komma hem,,i det hela taget. ;-)
Men det gick, med en 175 cc RD YPVS,,he he



Öhh, varför skulle den lägre viskositeten på oljan göra att motorn skar ocg även göra att motorn gick lättare,,det har inget med viskositet att göra,,??
Motorn var ju redan bra dålig, enligt vad du skrev,?,,eller???


Oh nej är du online igen! :huvet

Effektbehovet ökar i kubik med hastigheten så visst kommer topphastigheten sjunka. Men topphastigheten är knappast
nåt problem på en ZX9a.

Din RD förlorade inte halva effekten när du tappade en cylinder och om du läser vad jag skrev en gång till samt försöker förstå så kanske du inser att din RD förlorade mer än 50% effekt eftersom den även fick släpa runt en trasig cylinder.

Lägre viskositet ger en tunnare oljefilm och pressar man gränsen för långt blir resultatet ett haveri. Det borde väl du veta? Mr Vetallt?

Ska plocka fram formeln för viskösa skjuvmotsånd bara för dig min vän.
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top