Topplock

• Thread starter Thread starter JNA
  • Start date Start date

JNA

Malmöbo i Berlin
Gick med
8 May 2003
Hoj
CB900F men inte mer
Packningen som sitter dar varvraknaren sitter fast i topplocket har borjat lacka och jag har nu bestamt mig for att forsoka byta den. For att gora detta behover jag ta bort topplocket. Ar det nagot speciellt jag behover tanka pa? Topplockspackningen ar relativt ny och behovs inte bytas, men ska den rengoras/smorjas med nagot? Ar det nagot annat jag ska passa pa att gora nar jag anda har locket av?

Tack!

Hmm...
Nu är jag lite grand ute på hal is, men någon vis man sade till mig att man alltid skall byta packningen efter att ha tagit av toppen.
Tänk på att dra dit den med momentnyckel...
/
R

Vad är det för årsmodell? Sitter inte drivningen i ventilkåpan?
Då behöver du inte lyfta toppen

Sant.. Termerna forvirrar mig (laser i en engelsk manual)
Det ar bara ventilkåpan jag behover ha av. Men dar sitter fortfarande en packning runt kåpan. Manualen skrev nagot om nagot forseglingsmedel. Tror ni det behovs?

Tack for de snabba svaren!

Försök att lyfta kåpan i ena hörnet, använd sedan ett bladmått eller liknade mellan kåpan och packningen så att den inte delar sig

JNA skrev:
Sant.. Termerna forvirrar mig (laser i en engelsk manual)
Det ar bara ventilkåpan jag behover ha av. Men dar sitter fortfarande en packning runt kåpan. Manualen skrev nagot om nagot forseglingsmedel. Tror ni det behovs?

Tack for de snabba svaren!
Lite packningsklister eller dyligt skadar aldrig. Det finns väl inget som är så tragiskt att märka att det läcker olja i ventilkåpan när man har skruvat dit tank och allt.

BMW R90s skrev:
Försök att lyfta kåpan i ena hörnet, använd sedan ett bladmått eller liknade mellan kåpan och packningen så att den inte delar sig

Menar du att jag ska undvika att sära på packningen och motorn? Vad tycker du om rengörning? Ska det undvikas eller är det bra om packningen rensas innan jag sätter tillbaks den igen?

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul