Topplock till NSR

Larco skrev:
Ok, menar alltså "Chris Ash" ska fräsa bort mer än 0.2-0.3mm av toppen? :va
För squishen borde ju minska lika mycket som det man fräser bort, eller?

Öhh, jag fattar inte riktigt vad du menar. Fräser du bort gods så minskar squishen. För mycket leder till ohälsosamt mycket spikningar. Det kan iofs kompenseras till viss del med en tjockare cylinderfotspackning.
 
Chris Ash skrev:
Öhh, jag fattar inte riktigt vad du menar. Fräser du bort gods så minskar squishen. För mycket leder till ohälsosamt mycket spikningar. Det kan iofs kompenseras till viss del med en tjockare cylinderfotspackning.

Oj skrev visst lite konstigt :3freak :)
Jag menade; ska man inte fräsa bort mer än 0,2-0,3mm, är det max som man kan fräsa bort eller?

Jag förstod inte riktigt vad du menade förut.
 
Är det någon som vet ungefär hur mycket man kan fräsa bort/plana en topp utan att oroa sig för spikningar? :confused:
 
Larco skrev:
Är det någon som vet ungefär hur mycket man kan fräsa bort/plana en topp utan att oroa sig för spikningar? :confused:


Som Crish Ash säger så är nog 0.3 max man bör plana.. Men det finns ju cylinderfotspackningar med olika tjocklek, så det går ju att kompensera..
 
Jo det är klart.

Men tack ändå
 
Jaha nu har det nästan gått en hel månad och jag är 2800kr fattigare sen det hände och jag kommer nog få vänta några veckor till då jag måste beställa en ny topp. Jag trodde inte att detta skulle behövas efter att jag har snackat med ett antal mekaniker som trodde att det skulle gå att dra den rätt efter som att det är så lite skevt och så liten topp. Jag passade även på att byta lite andra slitdelar som kolv och avgasportar när jag ändå var igång. Och i
förrgår hade äntligen ALLA delar kommit och igår satte jag igång med att sätta ihop hojen. Idag var jag äntligen redå att starta den (lagom nervös då jag inte är "jätte mekvan").
Jag trycker på startknappen och den startar! Men allt står inte riktigt rätt till för det rinner kylvatten om den :brinnerup .
Var kommer det ifrån?
Jo när jag lyfte på tanken, fyllde på lite nytt vatten och startade den igen med tanken lyft/vinklad ser jag att det bara sprutar vatten från påfyllningslocket och så ser jag att det bubblar i expansionskärlet.
Saken är klar, det är toppen som läcker!
Jag är dock förvånad över att den gick och ändå var så pass lättstartad som den var.

Nu undrar jag om någon vet ungefär hur mycket en ny orginaltopp kostar?
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top