Topplock sitter som fastsvetsad

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Ska ha bort topplocket på min KTM 640 -03 men den vägrar lika mycket som Gudrun Schyman skulle vägra göra bröstförstoring och spela in P-rulle där hon blir straffknullad och förnedrad av flera rika kapitalistiska bankdirektörer.

Har suttit och knackat med klubba och gummiskaftet från hammare nerifrån riktad uppåt.. Skiten rörde på sig på en kant nästan direkt ungefär så mycket att man får in en nagel. Efter en timmes ytterliggare knackande har den inte flyttat sig en mikromilimeter någonstans..

Jag vågar inte banka hårdare än vad jag gjort pga risk för det spricker/slår sönder något.

Vill av samma anledning inte slå in en skruvmejsel mellan för att göra ytan mellan topplock/cylinder ojämn eller repig. Finns det kanske något mjukare tunt man kan försöka knacka in? :va

Eller har någon tips på lämplig kemikalie man kan spruta på utansidan och hoppas på att den tränger in lite grann i alla fall och löser upp packningen?

Känns som jag behöver lite "outside of the box"-idéer! :tummenupp

nu har jag aldrig lyft någon lc4 topp men du har väll lossat kamkedje sträckaren / kedjan.

Last edited:
Tänkte lite.... :confused:att om man får ventilerna stängda i toppen och lossar bultarna typ 5mm och sen drar runt motorn så kanske kompressonen trycker upp locket en bit i alla fall. Vet inte om det fungerar på en Kåtte, fast har varit med och gjort det på stora fartygs dieslar med fastbrända utströmmare. Bara en kort fundering om det sen är bra eller dåligt vet jag inte... :gnissla

Ja kamkedjesträckaren, kamaxeln och drevet är lossade och kamkedjan hänger fritt i snöre.

Även fast jag skulle kunna få upp komp med allt öppet nu så skulle det nog inte räcka. Läste däremot något på ett amerikanskt bilforum när jag googlade på cylinder head stuck om någon snubbe som körde ner tjockt snöre i tändstiftshålet när kolven var längst ner och sen drog runt motorn jävligt snabbt och slog upp skiten.. Intressant men antagligen inte så hälsosamt och tillräckligt kraft i en enstånka :)

Funderar på om de två dubbelgängade bultarna (studs på engelska, vetefan vad dem heter på svenska egentligen) som håller fast topplocket med mutter underifrån har rostat fast eller något. Minns att vi fick ur ett par sånna från en polares cross genom att skruva i två muttrar där den ena låser den andra och gör det möjligt att skruva ur dubbelgängade bultarna. Synd bara att jag inte får plats med två muttrar på mina :huvet

Toppen sitter normalt jävligt hårt på Lc4. Men att ta hjälp av skruvmejslar, snören i cylindern m.m. är inte att rekommendera! Risken är stor att, överhängande, att du har sönder något och får byta ut allt. Cylindern kostar 5539:- och toppen kostar 7555:- :rolleyes: så det är inget du vill repa eller på annat sätt förstöra!

Den sitter som sagt jävligt hårt, fortsätt knacka försiktigt och maila över en bild så får jag ta en titt om du har glömt skruva loss något!
Du har 2 st M6 tror jag det är som sitter på höger sida av cylindern (då ser jag motorn ståendes framför hojen) Du har två muttrar, en på framsidan av motorn och en på baksidan. Sen har du även två st M10 tror jag det är som sitter på höger sida i toppen och två st likadana som sitter på vänster sida utanpå motorn om jag minns rätt! Har du tagit av kröken? Och jag läste att du tagit bort kammen och kedjan så det ska bara vara att knacka loss grejerna!

Tänk nu på att samtliga av dessa, framför allt dom M10 bulltarna SKA dras med momentnyckel och vi räknade ut att det var 5 kg! Jag ska se om jag inte kan få en lucka i schemat någon dag så kanske jag kan komma över, det är en bit att åka från Arlanda men ja, hör av dig så kan säkert lösa något :)

Last edited:
Har du lossat bulten som håller kam-kedjesläpan oxå?

Du menar den som heter chain guide bolt i manualen va? Insexbulten som sitter rakt in i topplocket ungefär där det står highflow, ja den är loss.

Hagis: Allt du beskriver som ska bort är borta, avgasrören är också väck och förgasren hänger fritt från insuget. Sprejade lite 5-56 igår kväll runt om men känns inte direkt som man kommer åt några viktiga punkter... packningen där är av metall va?

Kan man skruva av cylindern med topplocket på? Vore kanske bra så man kommer åt bättre och kanske kan åka iväg med den till någon verksta.

Bifogar lite bilder också, fast det blev lite konstigt ljus på dem. Bulten som syns på första bilden har inget att göra med hur topplocket sitter fast.. tror det är luftning eller något till kylvattnet.

Bifogat

• 2.JPG
    2.JPG
    101.4 KB · Visningar: 142
  • 3.JPG
    3.JPG
    88.7 KB · Visningar: 157
  • bild.JPG
    bild.JPG
    60 KB · Visningar: 127
Last edited:
Efter ungefär två timmars ytterliggare terapi-knackande kom jag på att man borde ha något som trycker topplocket uppåt medans man knackar. :tummenupp Drog runt en tjock gummirem runt insuget och spännde upp mot styret. Tog inte många knackningar då tills den började släppa.

Kan förstå varför den satt så in i helvete nu. Det ser väldigt kladdigt och smutsigt/rostigt eller något där kylvattnet går runt cylinder. Skiten verkar ha satt sig runt pinnbultarna som fastnat i detta. Lägger in lite fina bilder på det.

Dags för en ordentlig rengöring nu.. Har ni några tips på fina kemikalier och andra saker att använda?

Bifogat

• topplock.jpg
    topplock.jpg
    238.8 KB · Visningar: 174
  • cylinder.jpg
    cylinder.jpg
    241.6 KB · Visningar: 217
  • äckelpäckel.jpg
    äckelpäckel.jpg
    239.8 KB · Visningar: 201
Dom där kylkanalerna såg inte så mysiga ut. Brist på glykol i vattnet?

Inget som man vill smaka på i alla fall, luktar inte speciellt trevligt kan jag säga också.. luktar typ surt eller något :va

Har kört med färdigblandat kylvatten från motorex. Däremot har kylarvattnet blandats med oljan. Fyllde på och tömde ett par gånger med innan jag plockade isär den. Fanns inga spår av det gegget i vattnet då, bara lite konstig färg som jag antog berodde på olja/avgaser

Upptäckte väldigt kassa lager/packning i vattenpumpen och misstänkte kass topplockspackning. Sitter en ganska tunn och smal metallring på över- och undersida av topplockspackningen runt cylindern som jag upptäckte är helt lös vid vänster avgasventil. Den närmast kamkedjan alltså...

Vetefan hur man ska rengöra det här egentligen och börjar fundera på hur kylarna ser ut innuti och rengöring av dem :va

Last edited:
Som jag skrev i pmét.
Jag skulle ha rivit hela motorn! Om du har fått vatten i oljan, vilket det tyder på enligt tidigare beskrivning av hur oljan såg ut! Så skulle jag vilja ta en titt på diverse lager! Vevstakslagrena, kolvringar osv så dom inte tagit stryk pga värme eller dålig olja! Du har ett pm med delar jag hade gått igenom och även bytt!

Lägg delarna i bensin och införskaffa dig på en tandborste, eller sno någon av dina syskons :tummenupp Sen är lufttryck att rekommendera för att blåsa rent allt. Särskillt om du inte väljer att plocka i sär hela motorn, då bör du blåsa rent allt! Du kan köra så gott som vilken kemikalisk lösning som, t-blå, t-röd, bensin osv. Tänk dock på att om du kör tex någon av T vättskorna så får inte delarna ligga för länge då det innehåller en viss mängd vatten och börjar ganska snart rosta! (risken är rätt stor) Avfettning är dock inte att rekommendera om du inte vill lägga allt i bensin och sen sitta och puttsa i timmar för att få bort allt fett!

:tummenupp

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...