Topplock m gängpaj för stift, idéer?

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Polarens R1: a har spottat ut ett stift med följden att gängorna är paj i toppen.
Ny topp är väl det bästa alternativet, esom det inte verkar finnas plats för ett större stift och därmed kunna gänga om det till större storlek.
Funderade på ngt billigare alternativ är väl helicoil men funkar det på en topp?
Någon som testat? Eller löst liknande problem på annat sätt?
 
Problemet jag upplevt med insatsgängor till stift är att stiften går varma och smälter elektroden.
Har gjort ett antal sådana ingrepp och några har gått kanon men några inte alls.
CBR954 speciellt har gått riktigt dåligt att göra.
Viktigt är att gängan går hela vägen ner på stiftet så det inte "hänger i luften" i förbränningsrummet och inte kan leda bort värmen.

Jag har gjort några med toppen kvar.
Tryckluft in i insuget och ventilerna öppna och borra, gänga och i med insatsen.
Har gått fint då spånet flyger ut ur stifthålet.
De lilla som går ner i cylindern spolas bort och det är mjuk Alu så det gör ingen skada.

Wurth Timesert har jag använt och har kitet för att göra det med.

Värt ett försök...
 
Gjorde det på en gammal Saab en gång och lyckades tappa ner den där tappen man bryter av när insatsgängan är på plats. Den flög ut i grenröret 10 sek efter jag startat. Hördes tydligt när den var i cylindern och när det skramla till i avgasröret.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top