Toppfart på Yamaha R6

Lucius skrev:
2352316 För att de inte är exakta!?

Feltoleransen är % av visad hastighet, ju högre hastighet ju större diff i km/h.

Korrekt. Med GPS i fickan mätte vi Yamaha R1 -05 & Yamaha R1 -04 i toppfart på mätarna, dv s 299km/h.

299 på mätaren blev 265 i verklig hastighet.

R6:an har jag haft uppe i 285 på mätaren, men det var inte utan att det tog en stund.

X-up skrev:
2352324 Korrekt. Med GPS i fickan mätte vi Yamaha R1 -05 & Yamaha R1 -04 i toppfart på mätarna, dv s 299km/h.

299 på mätaren blev 265 i verklig hastighet.

R6:an har jag haft uppe i 285 på mätaren, men det var inte utan att det tog en stund.

Hur kan hastigheten på mätarn stämma när vi kör 90 / 110 km/h men inte när vi kör snabbare?

Zaya

zaya skrev:
2353230 Hur kan hastigheten på mätarn stämma när vi kör 90 / 110 km/h men inte när vi kör snabbare?

Zaya

Det sämmer inte då heller, stämmer bara lite bättre :) . Som sagt, det är ett %-fel hela tiden.

zaya skrev:
2353230 Hur kan hastigheten på mätarn stämma när vi kör 90 / 110 km/h men inte när vi kör snabbare?

Zaya
Visar fel även på bilar. Digital visare har ingen betydelse utan det beror på hur mätningen sker. Slitet däck till ex gör rätt stor skillnad på hastigheten när du ligger nära toppfart.

Blir alltid så förvånad när ja glider gixxern ute på motorvägen och den börjar sacka vid 240, sen är det inte roligt att ligga däröver alltför länge heller så vad spelar det för roll.

PÅ hemvägen idag från sveavägen, så körde en kille med en peugot snabbt förbi mig. Jag tänkte jag henkar på. Fy sjuttsingen vad han körde, blev faktiskt lite förvånad över hur bra hans bil gick. Men visst det var inget snack att jag gassa om honom, men han höll bra fart tycker jag :) ¨

Summa sumaron stod det 250 på mätaren å då tyckte varken jag eller vägen att det var så behagligt längre - å då låg jag långt under frontkåpan.

Fort gick det iaf :arsele

Mackz skrev:
2353244 Läs inlägg #21!

Kör man på strippen får man reda på hur fort hojen går, efter 402 meter. Vågar man kika på hastighetsmätaren kan man jämföra med tidkortet hur fort det gick - så slipper man förlita sig på polisens ProLaser III.

Acewell

Jag har ett ACEWELL instrument (hastighetsmätare) och i dess inställningar talar man om hjulomkretsen i hela mm t.ex 1857mm, jag har mätt ganska exakt och stämmt av med GPS och den stämmer faktiskt bra, +- ett par procent bara.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back