Toppfart med/utan backspeglar??

sege skrev:
För skillnaden är ju helt GRYMT intressant att veta. Fan hur har jag kunnat leva utan det.

Stick till bike.se eller nått för fan helvete.

haha sege :Bugar

Inte bråka nu! :pannkyss
Har hör sämmer planer för att maxa hastigheten... Men man blir ju lite nojig ibland när man inte ser bakåt!

Pejo skrev:
Dagens i-lands-bekymmer?

Hur viktigt är 12km/h extra vid toppfart jämfört med möjligheten att kunna titta bakåt ?

vem behöver titta bakåt i 300km/h ?
förhoppningsvis ingen som ligger bakom och vill köra om...

När SAAB var och körde sitt rekord på Talladega (nån gång i slutet på 80talet) så var det en av bilarna som sakta men säkert drog ifrån dom andra.
Bilarna var identiska, samma lufttryck i däcken osv...
Då visade det sig att bilen som var liiiiite snabbare, där hade någon av förarna ställt torkararmarna rakt upp och slitit ur säkringen i det läget....

När det inte skiljer något alls till att börja med, gör även små förändringar skillnad.

Backspeglar är viktigt i trafiken, fast en del verkar ju aldrig någonsin titta i dem.

Klart det går snabbare utan speglar.

Varför orkar inte hojen öka mer i fart?
Kraften på bakhjulet = luftmotståndet (däcksfriktionen är i detta fall försumbar).

F ===> MC <=== luftmotstånd

Och hojen slutar öka i fart. Den största fart begränsningen lär ju vara frontarean på en mc. framhjul, kåpa, kylare, blinkers, speglar, hjälmen på pappskallen som tittar upp.

Testa, håll full mutter och göm dej bakom kåpglaset, kolla på h-mätaren och stick upp huvet två centimeter och kolla vad som händer...

freddexwing skrev:
Klart det går snabbare utan speglar.

Varför orkar inte hojen öka mer i fart?
Kraften på bakhjulet = luftmotståndet (däcksfriktionen är i detta fall försumbar).

F ===> MC <=== luftmotstånd

Och hojen slutar öka i fart. Den största fart begränsningen lär ju vara frontarean på en mc. framhjul, kåpa, kylare, blinkers, speglar, hjälmen på pappskallen som tittar upp.

Testa, håll full mutter och göm dej bakom kåpglaset, kolla på h-mätaren och stick upp huvet två centimeter och kolla vad som händer...

Vad pratar du om?

de borde lägga mer tid på att designa backspeglarna.. kolla på nya Porsche 911, den är snabbare med än utan backspeglar :eek:

Luftmotståndet påverkar toppfarten. Det vet vi väl. O det är ju rimligt att anta
att motståndet minskar om man tar bort speglarna. Skulle gissa på att det
minskar ungefär lika mycket som frontytan minskar. Släppet från speglar är
ju inte så lysande precis.

Men förarens storlek, klädsel o ställning betyder nog mer. Så det finns nog
andra saker som kan ge större 'fel' i toppfartsmätningar än om speglarna sitter
där el. inte.

Synd att ingen mäter luftmotståndet, det är lätt att mäta, bara mäta hur
hojen saktar ner utan motor från vettigt hög hastighet.

Och så betyder det mer för toppfarten än effekten.
/u

Kevorkian skrev:
Vad pratar du om?

Det man lärde sig på fysik A.
Är det något som du undrar eller tänkte du bara vara störig och ge tråden en dålig feeling?

EDIT: Kan inte du förklara varför en hoj slutar att accelerera istället?

ulf_lundin skrev:
Och så betyder det mer för toppfarten än effekten.
/u

jo.. i enda enda puttar effekten hojen framåt i andra änden är luftmotståndet och bromsar, där krafterna är lika stora slutar hojen att axa. Så mindskar man luft motståndet blir det samma sak som att öka effekten.
/fredde :)

crf450 r

hej jag undrar om någon vet vad maxhastigheten på en crf 450 r är??:yoparty :yoparty :yoparty :arsele :arsele

Schysst trådlyft... Men, min fråga som jag ställde för drygt två år sedan skulle jag fortfarande vilja ha svar på, inte för att det är nödvändigt att åka några få km/h snabbare, mest för att få reda på om det gör någon skillnad. Lite onödigt vetande bara. :D

Schysst trådlyft... Men, min fråga som jag ställde för drygt två år sedan skulle jag fortfarande vilja ha svar på, inte för att det är nödvändigt att åka några få km/h snabbare, mest för att få reda på om det gör någon skillnad. Lite onödigt vetande bara. :D

Som vanligt på Sporthoj så brukar inte ursprungsfrågan besvaras. Jag vet då rakt inte om de provar original i t ex Bike, men det tycker jag att de borde göra. På bilderna brukar väl ändå speglarna vara med? :va

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti