toppfart aprilia rs 125??

Hej jag undrar vad det här är för box på min aprilia rs




Den är brevid oljetanken under förarsitsen! Men vet inte vad den är...

Hoppas nångon vet:tummenupp
 
Jag spärrade bara upp avgasporten i det öppna läget. Alla andra strypningar var oxå borttagna. Hade ostrypt cdi och 34mm förgasare på. orginal avgasrör, inga strypningar i den alls dvs!:tummenupp

okeej! tack:) jag har nyss köpt ett Ahtena trimrör som jag ska sätta på ivår!:yoparty och då händer det grejer!:)

Hej jag undrar vad det här är för box på min aprilia rs




Den är brevid oljetanken under förarsitsen! Men vet inte vad den är...

Hoppas nångon vet:tummenupp

ingen anning :va men det skulle kunna vara ducati boxen!?:confused: det är inte CDI boxen eftersom att den inte är ikopplad! och då skulle den inte starta!
 
Last edited:
okeej! tack:) jag har nyss köpt ett Ahtena trimrör som jag ska sätta på ivår!:yoparty och då händer det grejer!:)



ingen anning :va men det skulle kunna vara ducati boxen!?:confused: det är inte CDI boxen eftersom att den inte är ikopplad! och då skulle den inte starta!

Men ducati boxen är väl den boxen som är brevid cdi boxen längst bak ? för jag har 2 boxar där och ena är ju cdi boxen och den andra är väl boxen till variabla avgasporten som vissa kallar ducati boxen om jag inte har fel?

Så någon annan isf som vet vad de är för box? tänkte om de sku va typ nån ostrypt cdi box men tycker den ser liten ut för de :va Men kom med förslag vad det kan vara för något:va
 
Men ducati boxen är väl den boxen som är brevid cdi boxen längst bak ? för jag har 2 boxar där och ena är ju cdi boxen och den andra är väl boxen till variabla avgasporten som vissa kallar ducati boxen om jag inte har fel?

Så någon annan isf som vet vad de är för box? tänkte om de sku va typ nån ostrypt cdi box men tycker den ser liten ut för de :va Men kom med förslag vad det kan vara för något:va
Står det Alpha på ovansidan? Isåfall är det en strypning.
 
Kan vara så att avgasporten har kladdat igen eller så har alternativt "celunoiden" gått sönder. Har hänt samma sak på min, Avgasporten öppnar men stänger direkt sen eftersom den inte verkar "orka" hålla den öppen:va



Jag tror inte det gör så mycket skillnad på en gatuhoj. men visst sånt kan spela in på toppfarten.

tackar ska kolla upp de:tummenupp
 
tackar ska kolla upp de:tummenupp

Hmm. öm det är en hyfsat modern Aprilia, så är avgasporten styrd utav en servomotor, som i sin tur får signal från CDI-boxen,( och det har inget att göra med en solenoid,(som han ovanför inte ens kan stava till,,), då den skulle ju enbart slå¨till eller ifrån ventilen, och så är det absolut inte,,,,) utan den styrs utav varvtalet på motorn och om det är av den äldre modellen ( och man fick ju inte veta vilken årsmodell det var iaf,,,) så är avgasventilen styrd av avgastrycket.
Den blåa boxen på bilden är inget original, utan förmodligen ett larm, men vet ej.
Men så länge den inte är inkopplat så gör den varken till eller från,,;-)

Sen var det nån längre upp som tyckte att en RS 125:a gick 0-100 km/h på 6 sekunder.
VAKNA, grabben. Finns inte en chans,,bara så du vet det!!
Kankse på hastighetsmåtaren,,men det är nog alt.
Frostie.
 
Last edited:
Hmm. öm det är en hyfsat modern Aprilia, så är avgasporten styrd utav en servomotor, som i sin tur får signal från CDI-boxen,( och det har inget att göra med en solenoid,(som han ovanför inte ens kan stava till,,), då den skulle ju enbart slå¨till eller ifrån ventilen, och så är det absolut inte,,,,) utan den styrs utav varvtalet på motorn och om det är av den äldre modellen

Nej, servomotorn styrs ej av CDIn utan den har en egen box den som folk kalla "ducati box". Jo den arbetar AV och PÅ den har inget mellan läge.
Alltså är det "ducati boxen" som styr Solenoiden (staving?) som i sin tur styr avgasventilen

Från 0 - 2500 öppen
Från 2500 - 8100 stängd
Från 8100 - och uppåt öppen.

Detta gäller Rotax 122 motorn fram till 2005/2006

Detta är kanske vad du menar men tycker inte det framgår av texten?

Efter 2005/2006 började man köra med endast en strypning och det är CDI är en CDI box som är strypt denna måste man byta ut för att få FP (fullpower). Sen hur avgasporten fungerar i denna hoj vet jag inte då jag inte tittat närmare på det.

( och man fick ju inte veta vilken årsmodell det var iaf,,,) så är avgasventilen styrd av avgastrycket.

Denna version används oftast på gokart motorena och på rotax 123 (dock inte helt säker)
Sen undrar jag om denna version ger mera kraft?
 
Turbobiker, på youtube finns det filmer där en rs125 gör 0 - 100 på 6s (mätarfart). Om nu mätaren kanske visar 10 km/h fel så kanske det tar 7s, alltså inget man märker direkt ;)


Boban, är du helt säker på att det bara är CDI som är strypt på de nya modellerna? Kan man ringa till en återförsäljare och fråga? det är bra om det är så :)
 
БОБАН;3907694 skrev:
Nej, servomotorn styrs ej av CDIn utan den har en egen box den som folk kalla "ducati box". Jo den arbetar AV och PÅ den har inget mellan läge.
Alltså är det "ducati boxen" som styr Solenoiden (staving?) som i sin tur styr avgasventilen

Från 0 - 2500 öppen
Från 2500 - 8100 stängd
Från 8100 - och uppåt öppen.

Detta gäller Rotax 122 motorn fram till 2005/2006

Detta är kanske vad du menar men tycker inte det framgår av texten?

Efter 2005/2006 började man köra med endast en strypning och det är CDI är en CDI box som är strypt denna måste man byta ut för att få FP (fullpower). Sen hur avgasporten fungerar i denna hoj vet jag inte då jag inte tittat närmare på det.



Denna version används oftast på gokart motorena och på rotax 123 (dock inte helt säker)
Sen undrar jag om denna version ger mera kraft?



okej de är en -00:a så ny är den ikke, men hur ska jag nu gå till väga med "ducati boxen"? jag är ju inte direkt bäst på sånt här, lite kan ja men inte mkt,:confused:
 
Turbobiker, på youtube finns det filmer där en rs125 gör 0 - 100 på 6s (mätarfart). Om nu mätaren kanske visar 10 km/h fel så kanske det tar 7s, alltså inget man märker direkt ;)


Boban, är du helt säker på att det bara är CDI som är strypt på de nya modellerna? Kan man ringa till en återförsäljare och fråga? det är bra om det är så :)
Det sitter oftast en blå Alphabox på de strypta modellerna. Det ända du behöver göra är att koppla in orginal CDI-box med medföljande kontakt och koppla ihop sladdarna till avgasporten.
 
bärgren in da house:
Det sitter oftast en blå Alphabox på de strypta modellerna. Det ända du behöver göra är att koppla in orginal CDI-box med medföljande kontakt och koppla ihop sladdarna till avgasporten


Helt korrekt OM det är en Svensksåld RS125, i Tysklandet finns det 11Kw hojar och även 80kph versioner men som du sa har den en blå Alpha CDI bredvid orginalet så är det bara att koppla in den, tänk på att CDI'n MÅSTE vara strömlös när du gör detta altså koppla bort +polen på batteriet när du skiftar CDI sen är det även en bra ide att ta ut avgasporten och göra ren den, har den gått urkopplad så har den garanterat bäckat fast i cylindern och solenioiden kan inte lyfta en kärvande avgasport men var försiktig då många har lyckats dra sönder avgasporten med en ploygrip för att få ut den. Allt detta gjort så är den igen full power....

DP says: Säljer en hel del avgasportar till "polygripmekaniker"....
 
Så man behöver inte köpa nåt utan bara koppla över en kontakt? :)
 
svenne100 in da house:
Så man behöver inte köpa nåt utan bara koppla över en kontakt?


Ska kanske förtydliga lite, Svensksålda RS125 (från 2004 och framåt) är alla Full Power och för att en 16-åring ska få köra den måste den strypas till 11Kw detta kan göras på många sätt, om den stryps av ÅF som levererat den ny så finns det olika sätt det är gjort på, en del handlare monterar ett mindre huvudmunstycke (i min bok totalt fel), trottelstopp och kopplar ur avgasporten sen ställer dom den i bänk och ser till att den bara ger (genom att kanske gå ännu mindre munstycke) tillåten effekt men dom flesta Aprilia handlare (som jag talat med) använder sig av Alpha strypkittet med den blåa CDI boxen och från 06'orna även en distans mellan avgasrör och ljuddämpare så sitter det ett Alpha kit på och det står 11Kw i typintyget är det bara att koppla om, göra ren & koppla in avgasporten sen är det FP, står det däremot 11KW och ingen blå CDI då bör man kolla noga huvudmunstycke etc....

DP says: Hoppas det förklarade det hela lite bättre....
 
Last edited:
Ok, nu fattar jag exakt :) Fan va korkat att sätta i mindre munstycke
 
Men hallå, lär dig använda quote-funktionen:7peta

men seriöst. vad fan spelar det för roll? det räcker nu krillan. såga rätt personer ist....

Akta tungan!

Han är ju medlem i ett mC genG!!1

jaja herregud. kinghill riders är ju lätt farligare än både bandidos och HA tillsammans.

knäna skakar ju redan när man hör namnet......

Men sluta spamma ner tråden nu för fan, ingen som vet vad en rs 125 toppar istället?...Sen om newbiesarna inte vet hur man qoutar får dom väl skylla sig själva, visst att det hade kunnat vara enklare för andra att läsa, men orka bry sig.

Sen är det inte ett "mc geng" utan en Motorcykel Klubb där namnet stavas KingsHill Riders :mattias

pUnGkcT sLuT.
 
Last edited:
Men sluta spamma ner tråden nu för fan, ingen som vet vad en rs 125 toppar istället?...Sen om newbiesarna inte vet hur man qoutar får dom väl skylla sig själva, visst att det hade kunnat vara enklare för andra att läsa, men orka bry sig.

Sen är det inte ett "mc geng" utan en Motorcykel Klubb där namnet stavas KingsHill Riders :mattias

pUnGkcT sLuT.



för ditt inlägg va ju oxå fruktansvärt givande...
 
Vad mer vill man veta??
Svaren finns redan i denna tråd!
180 km/h med en drevning som var optimal för låga varvtider på Andersstorp.

Så.

Toppfart?:
Tokdrevning + oändligt lång raksträcka med medförslut medvind??
Holmenkollen's stora hoppbacke?? (uppför)
Orginaldrevning, 15-37?, detta ger en max hastighet vid 13000 rpm
på 147 km/h, men på hur lång raksträcka kan inte jag svara på, då detta är en olaglig hastighet i sverige och därför har vi inte testat det.

Men om ni vill veta olika drevningar & hastigheter & varvtider på olika banor i Norden så PM:a mig
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top