Toppen planad för mkt?

jeep_tom

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2012
Hoj
Yamaha YZF750R -93
Jag håller på och byter kolvringar och ventiltätningar på min Yamaha yzf750r. Hade cylindrarna inlämnad på honing, samt skulle dom tvätta/sota av toppen åt mig. Men när jag hämtade sakerna hade dom planat toppen även.

Nu hade dom "bara" planat toppen typ 0.1mm sa dom, men jag blir orolig då toppen redan är planad tidigare av någon gammal ägare, och det visste även firman jag lännade in på. Är nu rädd för att ventilerna skall slå i. Hur skall jag kontrollera detta? vill inte ha ras så fort jag startar upp den.

Och om det är för tight, vad är lösningen, dubbla fotpackningar mellan cylindrarna och blocket?

Tacksam för hjälp :)

Modelllera på kolvarna. dit med toppen, veva runt för hand och mät modellerans minsta tjocklek.

0,1 mm :jisses:skrämd
Var glad för att de tog sig tid och riktplanade toppen, nu vet du att den är rak och fin :tummenupp

0.1 mm är inte mycket i sammanhanget, men som du säger kan det var klokt att kolla ventil/kolv-klarning om tidigare historik på toppen är oklar vad gäller planing. Som Paps skriver så använder oftast modellera till detta. Viktigt att leran inte är gummiartad/fjädrande. Detta kan du kolla innan mha ett skjutmått på en bit lera.
För motorjobb så brukar jag använda en lera som heter Plastilina, den är bra tycker jag.

Här är ett inlägg (#2727) med bilder från mitt byggtråd som visar proceduren.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...-Sportster-quot/page137&p=4966026#post4966026

Inlägg #2723 ovanför beskriver koll av squish, men squishen påveras normalt inte av planing, iaf om du har platta kolvar, dvs när toppens packningsplan även utgör squishyta. Har man däremot vinklad squish, sk dome- eller angle top-kolvar. Då påverkas squishen av planing. Jag kan inte din motortyp. Mångventilmotorer brukar dock ha platta kolvar.

Last edited:
Finns det inga referensmått att tillgå någonstans så att man annars skulle kunna mäta toppen och se hut mkt den är planad? Det skulle spara en del arbete då man slipper skruva ihop/isär toppen en gång liksom :va

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti