topparbete VFR750

U-Joppe:
Jo, jag pratar max.effekt i detta fall. Vet inte hur det är med vfr just, men
det är nog sällan man får ut lika många % höjning i effekt som i vrid vid enbart
volymökning. Vfr verkar så välavstämd så därför höjer jag ett försiktighetens
pekfinger ang. enbart höja volymen.

Beror ju iofs på vad man vill uppnå med ev. trimning.

Har du några siffror på ökning i vrid resp effekt på vfr med enbart större volym ?
/u

ulf_lundin skrev:
U-Joppe:
Jo, jag pratar max.effekt i detta fall. Vet inte hur det är med vfr just, men
det är nog sällan man får ut lika många % höjning i effekt som i vrid vid enbart
volymökning. Vfr verkar så välavstämd så därför höjer jag ett försiktighetens
pekfinger ang. enbart höja volymen.

Beror ju iofs på vad man vill uppnå med ev. trimning.

Har du några siffror på ökning i vrid resp effekt på vfr med enbart större volym ?
/u

Jag var jäkligt nära att köpa ett kit för 2 år sen och läste allt som fanns då. Och kom väl fram till att jag kunde borra utan att göra något mer just då (pengarna skulle inte räcka) och det pga att jag sett en bänkkörning av nån som bara borrat. Det var på VFRdiscussion, jag ska kolla om jag hittar igen eller om jag har en hårdkopia (brukar skriva ut och spara bra trådar - bra om man inte har dator på muggen :D ).

Jag är nog benägen att hålla med Ulf här. Generellt sett borde enbart en ökning av volymen ge mer vridmoment, framförallt på lägre varvtal där andningen fortfarande hinner med. På högre varvtal kanske andningen inte hinner med (varierar givetvis mellan olika spisar) vilket innebär att momentet (och därmed effekten) på dessa varvtal inte ökar lika mycket som på de lägre varvtalen.
Men visst ökar momentet oftast något även på höga varvtal om inte motorn från början var alldeles felavlad.

Redan på 50-talet ska Carrol Shelby enligt legenden ha sagt att "Nothing beats cubic inches". Den som kört en knarr med redig cylvolym vet vad jag menar.
Idag kan man väl möjligen jämställa turbo med volymökning då.....

Robban_C skrev:
Jag är nog benägen att hålla med Ulf här. Generellt sett borde enbart en ökning av volymen ge mer vridmoment, framförallt på lägre varvtal där andningen fortfarande hinner med. På högre varvtal kanske andningen inte hinner med (varierar givetvis mellan olika spisar) vilket innebär att momentet (och därmed effekten) på dessa varvtal inte ökar lika mycket som på de lägre varvtalen.
Men visst ökar momentet oftast något även på höga varvtal om inte motorn från början var alldeles felavlad.

Visst är det så, jag tyckte bara att Ulf sågade borrning utan flödesökning lite väl häftigt, som om att man skulle få en snarare sämre effektkurva än innan och så är det då inte i VFR fallet i alla fall.

U-joppe skrev:
Visst är det så, jag tyckte bara att Ulf sågade borrning utan flödesökning lite väl häftigt, som om att man skulle få en snarare sämre effektkurva än innan och så är det då inte i VFR fallet i alla fall.
Uttryckte mig otydligt. Ville varna för att tro på proportionell toppeffektökning enbart
m större volym. Mer toppeffekt är ju vad dom flesta väntar sig av en trimning, iaf i teorin.
'Sämre effektkurva' eller inte är till största delen en fråga om tycke och smak.
Så det tror jag inte att jag har skrivit nåt om.
/u

ulf_lundin skrev:
Uttryckte mig otydligt. Ville varna för att tro på proportionell toppeffektökning enbart
m större volym. Mer toppeffekt är ju vad dom flesta väntar sig av en trimning, iaf i teorin.
'Sämre effektkurva' eller inte är till största delen en fråga om tycke och smak.
Så det tror jag inte att jag har skrivit nåt om.
/u
Det känns lite som om vi är överens allihop men uttrycker oss olika...

Vet inte just hur en VFR reagerar på volymökning. Men det finns en del motorer som effekten ökar mer i % än volymökningen. Pga att ventiler och sådant helt enkelt är för stort från början, och efter volymökning börjar det stämma bra.
Kan vara så att det fenomenet är vanligare på bilar.

Mats757 skrev:
Vad jag har hört så går det att plana topparna upp till 0,5mm. Hur fan dom löser det med dreven vet jag inte. Eller går det att justera dom horisontalt?
:confused:
Jag provade en 86 med planade toppar, portad och HRC kammar för ett tio tal år sedan. Den gick klart bättre än en std.
:yoparty
Frågan är om det är värt besväret att byta till större ventiler?
Större ventiler tycker jag bara hör ihop med bigbore kit.

Hmm...det var väl min? trimning var ej avslöjad då :D Dock inga andra kammar i. Och det är en -88

För övrigt har jag numera vassare kammar liggande, kanske till salu. :)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph