Toppackning blåst?

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
Hej hej! Var ute nyss och övningskörde med Husan, efter
en powerwheelie så blöddra/small den till 2 gånger sen
tvärdog den, gick inte att starta.

Om man kollar på
motorn så ser man att det har stänkt glykol lite överallt
på blocket, ser ut som att det kommer ifrån utblåssidan
på cyllen vid topplochpackningen.

Tillslut fick jag igång
den men då går den inte på tomgång å låter jävligt mysko.
Nån som har nån aning om vad det kan vara för nått?
:(

Edit: till saken jag jag tilllägga att förra ägaren sa att han hade gjort en stor servis på den innan han skulle sälja den å då hade han bytt några pakningar å lager å även topppakningen för det såg ut som att det var glykol i oljan. det var stänk på blocket när vi var och kållade på den oxo men då sa han att han precis hade fyllt på å hade spillt lite..

har jag blivit blåst?:mad:
 
Last edited:
hade du kört den många gånger innan?
jag ha samma problem, fått vatten i motorn så jag håller på kolla om det är nån packning som ha gått i kyla systemet
 
2872370 hade du kört den många gånger innan?
jag ha samma problem, fått vatten i motorn så jag håller på kolla om det är nån packning som ha gått i kyla systemet
över 70 pers har kållat i tråden men bara en vågar svara :confused:

nej jag körde den då när jag skulle köpa den och då gick den bra.
den gick bra fram tills den small förut oxo..
 
att han har blåst dig eller ej vet jag inte. han kanske byt packning,

då KAN det va att det blivien spricka i motor blocken som gör att den läcker.
att den small innan den dog ha jag ingen kunskap om, men du bör kolla så allt ligger rätt till när du river ner motorn, kanske kolvringen?
 
Våga o våga!! Det är inte lätt att ställa en diagnos på så lite fakta tyvärr. Jag skulle nog gissa att du har en spricka i godset någon stans . my 5 cents
 
kanske toppen vart skevad sen innan..
kanske måste plana :va
 
2872898 Våga o våga!! Det är inte lätt att ställa en diagnos på så lite fakta tyvärr. Jag skulle nog gissa att du har en spricka i godset någon stans . my 5 cents
ja jag ber om ursäkt för den knappa infon. men jag vet inte mer än så..
tips på vad jag kan kålla på så ni vet?
@FreeSniff den small inte, den typ tände 2 gånger ganska hårt sen bara dog den..
 
Du har ju lite tur i oturen iaf. Du bor i Örebro... :)
Här finns det ju nästan hur många Husamekexperter som helst.

Snacka lite med gubbarna ute vid banan nästa gång du är där (Såg i en annan tråd att du tänkte dig ut dit nån dag) så ska du se att du får hjälp att lösa problemet.:tummenupp
 
2873473 Du har ju lite tur i oturen iaf. Du bor i Örebro... :)
Här finns det ju nästan hur många Husamekexperter som helst.

Snacka lite med gubbarna ute vid banan nästa gång du är där (Såg i en annan tråd att du tänkte dig ut dit nån dag) så ska du se att du får hjälp att lösa problemet.:tummenupp
tycker du jag ska ta med hojjen? eller vad syftar du på? :va
 
Hej hej! Var ute nyss och övningskörde med Husan, efter
en powerwheelie så blöddra/small den till 2 gånger sen
tvärdog den, gick inte att starta.

Om man kollar på
motorn så ser man att det har stänkt glykol lite överallt
på blocket, ser ut som att det kommer ifrån utblåssidan
på cyllen vid topplochpackningen.

Tillslut fick jag igång
den men då går den inte på tomgång å låter jävligt mysko.
Nån som har nån aning om vad det kan vara för nått?
:(

Edit: till saken jag jag tilllägga att förra ägaren sa att han hade gjort en stor servis på den innan han skulle sälja den å då hade han bytt några pakningar å lager å även topppakningen för det såg ut som att det var glykol i oljan. det var stänk på blocket när vi var och kållade på den oxo men då sa han att han precis hade fyllt på å hade spillt lite..

har jag blivit blåst?:mad:
Känn på den främre högra bulten till toppen om den sitter lös. Förmodligen har de dragit toppen för dåligt. Kan vara värt att efterdra. Känn även på resterande. Du ska för allt i världen inte starta den om den har läckt glykol. Inna du vet vad felet är.
¨HAr du någe kylarvatten kvar?

Skulle tippa på att det är topplockspackningen.
 
tycker du jag ska ta med hojjen? eller vad syftar du på? :va

Nej, det var inte så jag menade, men flera av Husakillarna är grymma på att meka, så prata med dem så kan de säkert komma med vettiga funderingar om vad felet är. :)
(och ev. kanske även hjälpa till med meket mot rimlig ersättning om du behöver det).


edit: Sedärja, medan jag skrev inlägget så hittade en av dem hit. :tummenupp
 
Last edited:
2874663 Nej, det var inte så jag menade, men flera av Husakillarna är grymma på att meka, så prata med dem så kan de säkert komma med vettiga funderingar om vad felet är. :)
(och ev. kanske även hjälpa till med meket mot rimlig ersättning om du behöver det).


edit: Sedärja, medan jag skrev inlägget så hittade en av dem hit. :tummenupp
hehe ja, jo det ska jag göra :)
tack för hjälpen alla
/David
 
Last edited:
Att den smällde till kan ju vara misständningar som följd av att kylarvatten började komma in i cylindern.

Eftersom den startade en gång efter den dog så är det förhoppningsvis ingen större fara. Skev topp låter drastiskt, kolla topplockspackningen.

Skruva ut tändstiftet o kicka, kolla om det kommer ut kylarvatten ur cylindern, om det gör det skulle jag skruva isär prylarna asap!

Hoppas det löser sig snabbt och billigt :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top