Topp planing på Xt 600

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Har ett vinterprojekt på g att renovera en av avgasventilerna på min Xt. Funderat lite på om det skulle vara värt o plana toppen då den ändå är av.

Någon som är för/emot o isf varför ?

Om jag inte tar för mkt borde det väl även i fortsättningen gå o köra på 95 oktan ?
Visst är hon en slitvarg , men hur mkt tillförlitlighet skulle gå förlorat med en lätt planing ?

Släng i en högkompkolv istället.

Iofs lite mer pengar men ger också lite mer.

Sen hut hälsosamnt det är har debbaterats innan i olika trådar,sök och du skall finna.

Plana du toppen. En enhets komphöjning är inga problem den vägen. Alltså t.ex. från 9.5 till 10.5:1.
.6 - .8 mm borde isf vara lagom. Ev. 1 mm beroende på hur toppen ser ut.
Om jag nu höftat/räknat ok.
Men 1-1.5 % av slaget borde vara rätt runt dom kompförhållandena.

På den motorn räcker kolv-ventil-avståndet till iaf.
Och retarderingen av kammen blir liten.
/u

Jag delade upp planingen på hälften på toppen och hälften på cylindern. Pga att kolven inte nådde ända upp.
Jag gjorde klämspalten så liten som 0,8mm. Innan var det strax över 1,5mm

Vet inte om det var klämspalten eller komphöjningen som gjorde det, men skillnad blev det, helt klart. Ingen högkomp kolv.
Cylinderfoten är väldigt klen på dessa motorer och går av om man komphöjer och varvar hårt.

Tumregel, klämspalten bör vara ca 1.00 mm per 60 mm slaglängd, annars är det risk att kolven smiskar topplocket vid höga varvtal - oberoende av kompet, då gasavslag på höga varv blir nästintill vakum i cylindrarna.

andersbrink skrev:
2362613 Tumregel, klämspalten bör vara ca 1.00 mm per 60 mm slaglängd, annars är det risk att kolven smiskar topplocket vid höga varvtal - oberoende av kompet, då gasavslag på höga varv blir nästintill vakum i cylindrarna.

Finns en till tumregel som säger att man ska ha 0,1mm spalt per 1000rpm motorn varvar. => 0,8mm vid 8000rpm.

Måste vara skillnad på höger och vänster tumme :D :D

Mats757 skrev:
2365530 Finns en till tumregel som säger att man ska ha 0,1mm spalt per 1000rpm motorn varvar. => 0,8mm vid 8000rpm.

Måste vara skillnad på höger och vänster tumme :D :D

Totaleffekten är kolvhastigheten och vilka g-krafter den utövar på vevstake och kolvbult. Vet gör man inte om man inte är fena på hållfasthetslära och vet _alla_ parametrar - vi andra få gå på känn och prova oss fram den hårda vägen. Dvs, varvtal och slaglängd tillsammans med vevstakens längd ger en kolvhastighet.

så med andra ord , köra en halv till en millimeter borde inte göra allt för stor skada även om jag gillar att hårdgasa ?

varför ta både på cylinder o topp , kommer inte kolven lika högt upp i vilket fall som ?

Nu vet jag inte exakt hur det är med Xt:ns motor men du kan alltid prova med tunnare cylinderfotspackning om det finns för att minska spalten kolv/topp i stället för att bearbeta cylindern mekaniskt.
En av anledningen till att minska spalten är att få in så mycket av bränsleblandningen centrerat in mot tändstiftet inne i själva toppen och inte ut i kanterna.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...