Topp packningsbyte Kawasaki

Karlsson87

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2005
Hoj
Ingen
Har börjat riva lite i grannens Kawasaki GPX 600R -90 nu i helgen. Topppackningen verkar vara kass. Bubblar i exp. kärlet och ska gå dåligt/ojämt på tomgång. Jag har skruvat av ventil kåpan och lite annat som är ivägen runt om. Men har lite funderingar på lite allt möjligt nu.

1. Vilka markeringar ska man gå efter på veven och hur vet jag att kammarna står rätt sen när jag ska sätta ihop allt igen?

2 Det finns inget så man kan dela kamkedjan. Ska man då lossa spännaren och sen kammarna och dra ut dom åt sidan så jag kan lyfta upp toppen sen eller finns det något enklare sätt?

3. Enligt ägaren så har motorcyklen aldrig kokat utan han har stäng av när den börjat bli för varm. Tror ni toppen har slagit sig något? Bör man plana toppen även om den inte slagit sig? Eller räcker det att bara rengöra ytan?

4.Hur hårt bör man dra åt topplocket sen? Ser ut att vara pinnbultar med m8 gänga. Men vet ej säkert ännu. Har ju inte lyft toppen så svårt att mäta.

5. Var även dåligt med glykol i nu efter som han bara har fylt på med vatten när det andra trycks ut ur exp. kärlet. Så kylar slangarna var väldigt hårda konstigt nog :va Tror ni blocket kan ha tagit skadda av detta eller brukar det inte vara någon fara? Får ta en titt på blocket sen när toppen är av så det inte finns några sprickor.

Blev en del frågor. En del är säkert svåra att svara på eller nästan omöjligt.

Ni får även komma med råd och tips på annat man bör tänka på. Har inte skuvat MC motor innan så. Mest bara Bil och traktor motorer.

Nått mer man bör byta när man ändå är och skurvar i toppen och det? Ventil tätningar kanske? Vet inte hur länge dom brukar hålla på en normal mc motor.

MVH Olof Karlsson

En haynes manual skulle nog inte vara fel för dig. Där står allt som du behöver inklusive moment på toppbultarna

Karlsson87 skrev:
Har börjat riva lite i grannens Kawasaki GPX 600R -90 nu i helgen. Topppackningen verkar vara kass. Bubblar i exp. kärlet och ska gå dåligt/ojämt på tomgång. Jag har skruvat av ventil kåpan och lite annat som är ivägen runt om. Men har lite funderingar på lite allt möjligt nu.

1. Vilka markeringar ska man gå efter på veven och hur vet jag att kammarna står rätt sen när jag ska sätta ihop allt igen?

2 Det finns inget så man kan dela kamkedjan. Ska man då lossa spännaren och sen kammarna och dra ut dom åt sidan så jag kan lyfta upp toppen sen eller finns det något enklare sätt?

3. Enligt ägaren så har motorcyklen aldrig kokat utan han har stäng av när den börjat bli för varm. Tror ni toppen har slagit sig något? Bör man plana toppen även om den inte slagit sig? Eller räcker det att bara rengöra ytan?

4.Hur hårt bör man dra åt topplocket sen? Ser ut att vara pinnbultar med m8 gänga. Men vet ej säkert ännu. Har ju inte lyft toppen så svårt att mäta.

5. Var även dåligt med glykol i nu efter som han bara har fylt på med vatten när det andra trycks ut ur exp. kärlet. Så kylar slangarna var väldigt hårda konstigt nog :va Tror ni blocket kan ha tagit skadda av detta eller brukar det inte vara någon fara? Får ta en titt på blocket sen när toppen är av så det inte finns några sprickor.

Blev en del frågor. En del är säkert svåra att svara på eller nästan omöjligt.

Ni får även komma med råd och tips på annat man bör tänka på. Har inte skuvat MC motor innan så. Mest bara Bil och traktor motorer.

Nått mer man bör byta när man ändå är och skurvar i toppen och det? Ventil tätningar kanske? Vet inte hur länge dom brukar hålla på en normal mc motor.

MVH Olof Karlsson

Oavsett vad det är för motor: Diesel bensin R4 R6 osv
Lyft ventilkåpan och kolla in kamnockarna. Vrid motorn framlänges tills 1ans kamnockar lyfter lite grann samtidigt, då är du exakt ett varv fel. Vrid ett till.
I det läget ska Rotor/Tändgivare/Insprutningspump. Kamaxel och vevaxel vara i stor sett rätt. Då brukar det ge sig självt vart markeringarna är. Skruvar du ur ett tändstiftet så syns kolven i topp också.

Kamaxlarna drar du ut åt sidan.

Toppen SKALL dras efter tillverkarens rekomendationer.

Kolla planheten, dumt att chansa. Men det är onödigt att plana om det inte behövs.

Det är lämpligt att byta ventiltätningar på en gång. Hojen har ju några år på nacken.

Tändläge på ettan cylinder har jag hittat nu. Båda ventilerna är stängda. Insugs ventilen har precis stängt och avgasventilen ska precis öppna. Har även en markering på veven som stämmer bra med och en markering på varje kamdrev som är nästan precis emot varandra, In på det ena och Ex på det andra.

Toppen ska jag kolla på måt något plant sen. Typ en glasruta eller spegel eller nått ochs en ett blad mått att sticka under. Sen är det väl bara att rengöra blocket och toppen så noga det går så packningen får en fin yta. ÄR nog dumt att plana i onödan för det är väl ganska tight mellan ventil och kolv redan kan jag tänka mig.

Grannen skulle fråga på verkstan där ha beställer toppackningen ifrån om han kunde få åt dragnings moment och lite annat bra att veta.

En sprängskiss på hela motorn och lite till har jag redan hittat. Kan vara till god hjälp sen kanske. Bra att veta vad man behöver loss och inte. Vilket man ibland kan få fram ut av en sprängskiss.

Idag var jag ute en snabbis bara och kollade markeringar. Även lossat avgasröret. Så nu ska bara förgasarna bort sedan lossa sträckarna och bort med kammarna. Ska blir roligt att se hur man ska lossa topp bultarna sen. Är ju trångt som fan ner till dom så någon kraft hylsa får man inte på. Ska testa med största möjliga långhylsa och förlängare och något lämpligt drag. Är 12mm skalle så inga stora bultar ju. Kan väl med andra ord inte sitta så jätte hårt. och borde inte behövas dra så jävla hårt heller.

Några bra tips på att beställa Haynes böcker ifrån då? Ifall man inte får några åtdragning moment.

MVH Olof Karlsson

Så nu har jag fått av toppen. Verkar som det läckt mellan 3:an cylinder och en vatten kanal. Var lite rostigt i cylinder loppet iallafall. Dom andra 3 cylindrarna ser hur fina som hälst ut. Även kollat toppen lite. Verkar inte som den slagit sig något. Men ska rengöra den redigt så man kan kolla lite nogare. Svårt när det är massa packning rester kvar. Har hält i lite olja i 3:ans cylinder och snurrat runt motorn lite så det har löst upp rosten.

Tips på hur man ska rengöra packnings yttorna på block och topp mottages gärna. Man vill ju inte repa för mycket men man vill ju inte sitta och skura i flera timmar heller :)

Prova med CRC Stripper. Lägg på TJOCKT, täck med aluminiumfolie och vänta någon timme. Får du inte loss all gammal packning med en plastskrapa sedan, så är det bara att upprepa. Akta målade ytor bara, Stripper löser upp ALLT :)

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon