Karlsson87
Ny medlem
Har börjat riva lite i grannens Kawasaki GPX 600R -90 nu i helgen. Topppackningen verkar vara kass. Bubblar i exp. kärlet och ska gå dåligt/ojämt på tomgång. Jag har skruvat av ventil kåpan och lite annat som är ivägen runt om. Men har lite funderingar på lite allt möjligt nu.
1. Vilka markeringar ska man gå efter på veven och hur vet jag att kammarna står rätt sen när jag ska sätta ihop allt igen?
2 Det finns inget så man kan dela kamkedjan. Ska man då lossa spännaren och sen kammarna och dra ut dom åt sidan så jag kan lyfta upp toppen sen eller finns det något enklare sätt?
3. Enligt ägaren så har motorcyklen aldrig kokat utan han har stäng av när den börjat bli för varm. Tror ni toppen har slagit sig något? Bör man plana toppen även om den inte slagit sig? Eller räcker det att bara rengöra ytan?
4.Hur hårt bör man dra åt topplocket sen? Ser ut att vara pinnbultar med m8 gänga. Men vet ej säkert ännu. Har ju inte lyft toppen så svårt att mäta.
5. Var även dåligt med glykol i nu efter som han bara har fylt på med vatten när det andra trycks ut ur exp. kärlet. Så kylar slangarna var väldigt hårda konstigt nog
Tror ni blocket kan ha tagit skadda av detta eller brukar det inte vara någon fara? Får ta en titt på blocket sen när toppen är av så det inte finns några sprickor.
Blev en del frågor. En del är säkert svåra att svara på eller nästan omöjligt.
Ni får även komma med råd och tips på annat man bör tänka på. Har inte skuvat MC motor innan så. Mest bara Bil och traktor motorer.
Nått mer man bör byta när man ändå är och skurvar i toppen och det? Ventil tätningar kanske? Vet inte hur länge dom brukar hålla på en normal mc motor.
MVH Olof Karlsson
1. Vilka markeringar ska man gå efter på veven och hur vet jag att kammarna står rätt sen när jag ska sätta ihop allt igen?
2 Det finns inget så man kan dela kamkedjan. Ska man då lossa spännaren och sen kammarna och dra ut dom åt sidan så jag kan lyfta upp toppen sen eller finns det något enklare sätt?
3. Enligt ägaren så har motorcyklen aldrig kokat utan han har stäng av när den börjat bli för varm. Tror ni toppen har slagit sig något? Bör man plana toppen även om den inte slagit sig? Eller räcker det att bara rengöra ytan?
4.Hur hårt bör man dra åt topplocket sen? Ser ut att vara pinnbultar med m8 gänga. Men vet ej säkert ännu. Har ju inte lyft toppen så svårt att mäta.
5. Var även dåligt med glykol i nu efter som han bara har fylt på med vatten när det andra trycks ut ur exp. kärlet. Så kylar slangarna var väldigt hårda konstigt nog

Blev en del frågor. En del är säkert svåra att svara på eller nästan omöjligt.
Ni får även komma med råd och tips på annat man bör tänka på. Har inte skuvat MC motor innan så. Mest bara Bil och traktor motorer.
Nått mer man bör byta när man ändå är och skurvar i toppen och det? Ventil tätningar kanske? Vet inte hur länge dom brukar hålla på en normal mc motor.
MVH Olof Karlsson