Topp packning

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Vad för topp-packning körde dom stora pojkarna med till R1 07-08?

http://www.yamaha-racingparts.com/model.php?cat=0&sub=0&page=2 lyckas jag hitta att original är 0.40mm och det finns 0.30 och 0.35mm
Nu för tiden hittar jag endast info om 09an men det är kanske samma?

Är det YEC som gäller eller finns det bra lite lagom tunna packningar att köpa på annat bra ställe?

Vilken tjocklek är att föredra om man ska köra på vanlig 98 bensin?
 
Det beror inte bara på vilket "komp" du vill uppnå utan också vilken squish du vill/kan ha som minimum :)
 
Det beror inte bara på vilket "komp" du vill uppnå utan också vilken squish du vill/kan ha som minimum :)

Jo det var därför jag frågade... Vad är lämplingt på en racehoj som ska köras på vanligt bensin?

Det finns även olika tjocklekar på cylinderfotspackningen såg jag på YEC sidan. Men jag orkar nog inte byta den. Kanske inte är några problem att ta den tunnaste topppackningen om man kör med original cylinderpackning?!
 
Regel1a: Tro gör man i kyrkan, när det gäller kolv/ventil frigång skall man veta.

Kittmanualen specar vad som är minsta kolv/ventil frigång och var detta inträffar. Mät, mät och mät innan du monterar ihop och provar. Du vet själv vad en topp och 16st ventiler kostar....

EDIT: Yamaha anger 0,60 i squish och frågång kolv/ventil till 1mm in samt 1,75 ut
 
Last edited:
Regel1a: Tro gör man i kyrkan, när det gäller kolv/ventil frigång skall man veta.

Kittmanualen specar vad som är minsta kolv/ventil frigång och var detta inträffar. Mät, mät och mät innan du monterar ihop och provar. Du vet själv vad en topp och 16st ventiler kostar....

EDIT: Yamaha anger 0,60 i squish och frågång kolv/ventil till 1mm in samt 1,75 ut

Men menar du att man måste mäta på varje hoj innan man byter?
Underdelen på motorn är ju original och lite tidigare erfaranhet borde ju finnas bland superbikeåkarna i sverige?

Slänger väl dit en original packning om det är bökigt att mäta och risken att det blir fel är stor.
 
Men menar du att man måste mäta på varje hoj innan man byter?
Underdelen på motorn är ju original och lite tidigare erfaranhet borde ju finnas bland superbikeåkarna i sverige?

Slänger väl dit en original packning om det är bökigt att mäta och risken att det blir fel är stor.

otto du vet att 58:an inte sitter i någon packning så jag rekomenderar följande:
 

Bifogat

  • mjolkpaket_old.jpg
    mjolkpaket_old.jpg
    34.5 KB · Visningar: 183
  • packning.jpg
    packning.jpg
    15.9 KB · Visningar: 57
Men menar du att man måste mäta på varje hoj innan man byter?
Underdelen på motorn är ju original och lite tidigare erfaranhet borde ju finnas bland superbikeåkarna i sverige?

Slänger väl dit en original packning om det är bökigt att mäta och risken att det blir fel är stor.

Måste och måste....

Allt handlar om produktionstolleranser. Längd på stakar, höjd på kolvar/cylinder/topp osv avgör tillsammans din squish. På produktionsmaskiner sätts denna rymligt nog för att garantera att motorn fungerar även med sämsta tänkbara kombination men där finns ingen på fabriken som står och mäter in detta. Skall man då minska squishen så måste man veta varifrån man börjar. Original har du 0,75mm men utan att Yamaha anger toleranser så skulle jag gissa +-0,05 i bästa fall, mer troligt +- 0,08-0,10.

Har du otur(eller tur beror på hur man ser det) och har en cykel med 0,70mm original och du hänger i tunna packningar och når 0,50 så har du helt plötsligt problem.Samma problematik när vi kommer till ventilerna.

Visst kan du satsa på att en tunnare packning inte ställer till problem men att mäta går på under en timme och det enda du behöver är lera+lödtenn och ett skjutmått eller ännu hellre en mikrometer. Toppar och ventiler är dyrt nog för att jag skall ta mig tiden.
 
Visst kan du satsa på att en tunnare packning inte ställer till problem men att mäta går på under en timme och det enda du behöver är lera+lödtenn och ett skjutmått eller ännu hellre en mikrometer. Toppar och ventiler är dyrt nog för att jag skall ta mig tiden.


Hur mäter man?
Tanken är att byta topp och samtidigt kanske till tunnare packning. Men eftersom jag byter topp så kan jag ju inte mäta innan.
Kan man skruva ihop det med den begagnade originalpackningen och mäta sen i med en lagom tjock ny packning?
Eller hur gör man? det funkar att mäta utan packning?
Alltid intressant att lära sig nya saker...

björne
Jag vet att jag inte kör snabbare med mer effekt, men det är kul! Motorerna rasar ju för mig helt original så varför inte trimma :näsblod

58:or kör Otto nuförtiden med en hand, det är 57:or han jagar! :tummenupp

ja det ska bli intressant o se om jag kan prestera några 57or med min snea r1a

Hur går det för dig och rr karriären?
 
Last edited:
ja det ska bli intressant o se om jag kan prestera några 57or med min snea r1a

Hur går det för dig och rr karriären?

Ja letar hus (tar tid sånt), efter det får man se om det blir nåt kvar i plånkan. Comeback sommaren 2010 skulle väl inte vara omöjligt kanske. Vem vet då kanske det blir R1000! Man måste ju prova nåt nytt.

Men jag kommer ut då och då nästa sommar till Sviesta och skäller på dig om du fegar, så blir det nog snart en 57:a :)
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top