Topp hastigheten på hojjen

Mum!n

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
En rosa
lite fråga köpte mig 05:ans r1 står ju på papprerna att den ska gå 285 :S
va kommer man upp i med en sån hojj har ju inte testat själv än ska nog lära mig känna hojjen innan ja pungar på...kul grejj o veta iaf :tuttar

Karhu skrev:
2192403 lite fråga köpte mig 05:ans r1 står ju på papprerna att den ska gå 285 :S
va kommer man upp i med en sån hojj har ju inte testat själv än ska nog lära mig känna hojjen innan ja pungar på...kul grejj o veta iaf :tuttar

Mätaren visar mer än 285 iallfall... men vad det är i verkligheten vet man aldrig......

Karhu skrev:
2192403 lite fråga köpte mig 05:ans r1 står ju på papprerna att den ska gå 285 :S

Ta ut den på E20 Mellan kjula avfarten och Barva 3km lång raka som sluttar lite ner, en kall morgon vindstilla pumpa upp däcken till 3 bar fram och bak och låna min GPS så får du reda på sanningen.

2ono skrev:
2192454 Ta ut den på E20 Mellan kjula avfarten och Barva 3km lång raka som sluttar lite ner, en kall morgon vindstilla pumpa upp däcken till 3 bar fram och bak och låna min GPS så får du reda på sanningen.

hehe mjo nångång händer de väll :D

Fredchen skrev:
2192461 det är inget du behöver sträva efter iheller.... :7peta :)

ne de e ju inte min livs uppgift
:fatta!

Karhu skrev:
En 05ans R1 gör 290 plus i verklig fart, Banan som dom testade 05orna på var inte tillräckligt lång!

2Wheeldrive skrev:
2192588 En 05ans R1 gör 290 plus i verklig fart, Banan som dom testade 05orna på var inte tillräckligt lång!

(måste tyvärr gå offtopik)

gah vilka är :tuttar :tuttar på avataren?

va har dom för tele nr?

fattaliano skrev:
2192726 (måste tyvärr gå offtopik)

gah vilka är :tuttar :tuttar på avataren?

va har dom för tele nr?
enl "rykten" så gör ju redan 01an 290 verklig fart med gps. sååå, din borde göra mer :pannkyss

Du kommer inte kunna läsa 300 på hastighetsmätaren för de stannar vid 299, kan inte riktigt förstå varför men så är det.

Att mätarfart inte = verklig fart fattar nog de flesta :tummenupp

Detta är en helt standard -05 med rekomenderade lufttrycket i däck, orig utväxling osv, ~6grader, småregnig April eftermiddag:
http://www.zippyvideos.com/5427807075224236/maxout_r1/

Förmodligen borde det gå att dra ytterligare lite till men det kom två måsar inflygande precis framför så... :3freak :)

Är det ingen som har länk till en utväxlingsomräknare för en -05?
Har sett sånna tidigare fast för 98 - 99, bara att mata in varvtalet så får man verklig fart, såvida inte Yamaha har gjort en "R6", dvs fejkat visningen på varvräknaren också :D

Last edited:
Ozzian skrev:
2192957 Du kommer inte kunna läsa 300 på hastighetsmätaren för de stannar vid 299, kan inte riktigt förstå varför men så är det.

Finns en överrenskommelse mellan japps tillverkarna att inte göra hojjar som går fortare än 300. ta t ex kawwas senaste med nästan 200hk zz1400r eller va den heter.. mätaren visar bara 299...oavsett nerförsbacke

Lite samma som att tyskarna spärrar bilarna vid 250.

Cervantes skrev:
2192958 Finns en överrenskommelse mellan japps tillverkarna att inte göra hojjar som går fortare än 300. ta t ex kawwas senaste med nästan 200hk zz1400r eller va den heter.. mätaren visar bara 299...oavsett nerförsbacke

Lite samma som att tyskarna spärrar bilarna vid 250.

Jo men skillnaden är att hojjarna fortsätter att accelerera trots att mätaren "stannat" - vilket inte är det samma som den elektroniska strypning som bilarna har, vilken hindrar bilen från att överskrida en viss hastighet.

Karhu skrev:

Ganska ointressent igentligen? Jag vrider ur min hoj max ett par ggr per säsong för att se att prylarna fungerar, och det sista man koncentrerar sig på då är hastigheten, ivarjefall när man har analogiska små siffror, och inte jättestora digitala 299 siffror som lyser en i nian. :hihi

Last edited:
Lucius skrev:
2192961 Jo men skillnaden är att hojjarna fortsätter att accelerera trots att mätaren "stannat" - vilket inte är det samma som den elektroniska strypning som bilarna har, vilken hindrar bilen från att överskrida en viss hastighet.

Nä det är sant! sen på t ex zz1400r så är ju 299 på mätaren som sagt ca 280 och den måste fortsätta till drygt 330 på mätaren för att köra i 300

Lucius skrev:
2192961 Jo men skillnaden är att hojjarna fortsätter att accelerera trots att mätaren "stannat" - vilket inte är det samma som den elektroniska strypning som bilarna har, vilken hindrar bilen från att överskrida en viss hastighet.
läste i bike att zzr1400 stryps elektroniskt vid ca 300

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back