Topp-frågor GSXR 1100-92

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Jag har läst en del om att konvertera toppen på GSXR, från schims till skruv. Jag har en 92a med schims, vad skulle det innebära att konvertera toppen till skruv? Kostnad?

Jag har även sett och hört om extra oljerör mellan kammarna, skulle det ge nåt på min otrimmade GSXR 1100 1992?

F.ö., kan jag berätta att jag har köpt ett par nästan oanvända originalkammar på ebay för 800 spänn, ca 5000 sek billigare än nya, tur...
 
bra beslut, orginaltoppen är bara skit. därför suzuki slutade med den

Vad är ventilbryggor

han menar nog insugsgummina, sätt på dessa från -92a på -86 toppen
Det blir en liten kant tror jag eftersom -86an hade mindre förgasare.

Men denna kanten kan du fasa bort. med en riktig injustering i bänk så får du till
bränsleblandningen. Vet ej om det är Gashastigheten eller flödet som ökar när
man gör detta, men det gör ingen skada tror jag
 
Last edited:
bra beslut, orginaltoppen är bara skit. därför suzuki slutade med den



han menar nog insugsgummina, sätt på dessa från -92a på -86 toppen
Det blir en liten kant tror jag eftersom -86an hade mindre förgasare.

Men denna kanten kan du fasa bort. med en riktig injustering i bänk så får du till
bränsleblandningen. Vet ej om det är Gashastigheten eller flödet som ökar när
man gör detta, men det gör ingen skada tror jag
Nja inte riktigt
ut budet av kammar till 91-92 är ganska begränsat.så om man vill ha andra kammar så måste man ha den tidigare modellens vipp arm,då har man mer att välja på.liksom.som har en delad vipparm med justerskruv.91-92 toppen har ju bra utformning av kanalerna annars men kammar saknas.det är lite svårt att förklara.hoppas ni blev lite klokare av detta
mvh peter
 
Nja inte riktigt
ut budet av kammar till 91-92 är ganska begränsat.så om man vill ha andra kammar så måste man ha den tidigare modellens vipp arm,då har man mer att välja på.liksom.som har en delad vipparm med justerskruv.91-92 toppen har ju bra utformning av kanalerna annars men kammar saknas.det är lite svårt att förklara.hoppas ni blev lite klokare av detta
mvh peter

Om det INTE finns delar så är det väl skit?
sen fungerar smörjningen sämre i 91-92, Varenda ex har pitting å allmänt sunkiga
kammar i förtid. Suzuki återgick till skruvjusteringen på denna
oljekylda motor i tex bandit som kom senare

men visst, kanalerna är säkert bättre. men det är bara att snikporta den äldre toppen.

En rex 89-90 topp (skruvtoppen) har enkla kamnockar som är bredare för varje
cylinder. känns rejälare och bättre. 91/92 har en för varje ventil
 
Last edited:
Om det INTE finns delar så är det väl skit?
sen fungerar smörjningen sämre i 91-92, Varenda ex har pitting å allmänt sunkiga
kammar i förtid. Suzuki återgick till skruvjusteringen på denna
oljekylda motor i ex bandit som kom senare

men visst, kanalerna är säkert bättre.

det är ett ganska vanligt fenomen på tidigare modeller av suzuki gsx gsxr .några saker man kan tänka på är
topp smörjning
undvik tomgångskörning under 1500rpm längre tid
själv körde jag på bel ray racing en bra olja för kammarna klibbig som tusan
 
Jag har sett att man sätter på oljerör överst, längst ut på kanterna, på varje sida av toppen, Hjälper de nåt eller är det bara pynt? Med tanke på smörjningen för att slippa pitting...

De kammarna som satt i när jag köpte hojen såg för bedrövliga ut, byttes mot begagnade med bara lite pitting. En vippa var grymt nedsliten (undrar var det godset tog vägen?) Nu har jag ett par nästan nya kammar, helt utan pitting som reserv, som jag kommer att stoppa i när det behövs.

Kan man göra nåt med gamla slitna vippor eller är det bara att köpa nya?
 
Tar upp en gammal fråga...

Om jag sätter dit en "skruv"-topp, vilken ventiljusteringsintervall ska jag förhålla mig till? Skruvtoppsjusteringen eller chimstoppsjusteringen?

Fasen vilka långa ord det går att få ihop :-)
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top