topp fart

ypvs skrev:
Gillar inte riktigt detta ämne, som ständigt dyker upp. I motardsamanhang av flera anledningar.
Siffrorna är alltid fel. Jag är tex tämligen säker på att ingen här har en SM som i nuvarande setup gör 200+km/h för vem drevar så idiotiskt högt?
För en motard, gata eller bana, är det ointressant.
QUOTE]



Heheh säg det till BOOST2 :tungan
 
Lembit skrev:
Nu är det moppevarning på hög nivå.... :huvet


tjaaa..... just nu har jag bara en moppe.. riktigt farmonster dessutom.. en zundapp ks50 toppar nog kring 45-50 om den bara får lite tid på sig :D
 
Per skrev:
Om du menar min gamla moppe för några somrar sen så saknade den typ 20hk då.. (jämf med nu, mätt med arslet) Gick sämre än en kratta iaf.
Hade kraftig inkontinens i ventilerna efter ett tidigare intimt umgänge med kolven :gnissla


å fan...eh jag tro de va min ktm som sög lite :rolleyes:
tur man vart av med den.
kör xr600 nu börjat lite med bakhjulskörning o väntar på en stor bromsskiva så man kan öva stoppies :yoparty den e smärt o liten mot för kåtemen :hihi

måste få ihop ett gäng i sommar o leka lite.
fick tag på nån annan snubbe här på sporthoj som bor i s-svall. han var sugen med :)

låter på folk som att dom öppnar gokartbanan i sommar på mittsverige med :tummenupp
 
SM570R orginaldrevning till 19" endurodubbat vinterhjul= Farligt fort och svåråkt i skogen

Undrar vad den skulle göra om man vred ur den på en blank sjöis. :Bugar :död :död
 
ypvs skrev:

Detta var vad Granath sade, verkar vettigt.
Men att köra på den drevningen på en tajt Gokartbana kan jag inte tänka mig är aktuellt.
Precis som du säger så känns toppfart ganska irrelevant om man inte kör på typ Mugello.
Sen när man kör med SX-lådan (6-växlad) får man som grunna lite på hur man ska lägga drevningen beroende på hårnålar och annat.
Ettan är som sagt skithög och om man ska slippa gå på den i de långsammaste kurvorna så kan man ibland få lite väl tätstegat.
Ska hursomhelst bli intressant att se hur moppen känns på asfalt, verkar kanon maskinellt, men jag är ju van opreppade grejer, kanske tar en stund innan man kan åka fort med den.
Kul att du verkar på g!
Hoppas du är uppe på en tvåhjuling och straffar oss andra snart! :tummenupp
 
xrperra skrev:
Min XR 650 gjorde mätaren ut och lite till(180+) med
offroadhjulen på och 15-45 i drevning.
Vad den verkliga hastigheten var kan man ju undra :rolleyes:
Det är ju ganska ointressant oxå med tanke på att det enda
man tänker på i dom hastigheterna med en offroad är att inte
blåsa av hojen :D

.


Kan bara instämma. har samma drevning, tror den var uppe i 170-180 på motorvägen. Tittade inte SÅ noga, hade fullt sjå att sitta kvar... :tungan
Min är helt orginal i motor etc.

Tja, topp fart är ointressant, vid 130 eller så gåt gränsen för vad som är roligt rakt fram (på motorväg i allafall), mer intressand är i vilken växel man kan wheela upp den i... :tungan
 
så här fort gick den här hojen :)
EM i grossenhain -99, raken var 400m vad jag förstår av the tyska.
Najs stoppie av Appel där oxå, han hade rekordet på 160m nånting ett tag.
 

Bifogat

  • kawa.jpg
    kawa.jpg
    124.1 KB · Visningar: 132
jesseboy skrev:
Detta var vad Granath sade, verkar vettigt.
Men att köra på den drevningen på en tajt Gokartbana kan jag inte tänka mig är aktuellt.
Precis som du säger så känns toppfart ganska irrelevant om man inte kör på typ Mugello.
Sen när man kör med SX-lådan (6-växlad) får man som grunna lite på hur man ska lägga drevningen beroende på hårnålar och annat.
Ettan är som sagt skithög och om man ska slippa gå på den i de långsammaste kurvorna så kan man ibland få lite väl tätstegat.
Ska hursomhelst bli intressant att se hur moppen känns på asfalt, verkar kanon maskinellt, men jag är ju van opreppade grejer, kanske tar en stund innan man kan åka fort med den.
Kul att du verkar på g!
Hoppas du är uppe på en tvåhjuling och straffar oss andra snart! :tummenupp


Racehojarna drevas för att slippa använda ettan över huvud taget i regel. Mycket sällan som hojarna drevas så högt att ettan någonsin används under ett race. Undantagsfallen är på extremt snabba banor där det finns ett parti som du uppnår 180+km/h på.
ALLA startar på 2´an eller tom 3´an i vissa fall. Finns ett undantag och det är det fåtal förare som åker 4 växlat.
Trots detta finns det ett flertal banor där inte högsta växeln används på 600+cc maskiner. Vilket innebär att hela vm lopp körs av många förare med hjälp av enbart 3-4 växlar trots att de har vxl lådor med 5-6 växlar.
Mopparna, 450cc, får iofs växla lite mer och leker fäljdaktligen mer med utväxling för olika banor. De använder nästan alltid högsta växel på alla banor men även de startar på 2an nästan uteslutande.
I den större klassen ska det i sanningens namn sägas att utväxlingen sällan ändras så mycket, om ens alls under ibland en hel säsong. Allt eftersom sporten har växt i Europa har fler banor kommit till och de dåliga försvunnit. De flesta banor håller en medelhastighet av ca70km/h och har sällan topphastigheter över 140. Husorna, 650, åks tex av nästan alla med 15/42 oavsett bana. Start på 2an. Toppar runt 185 utan övervarvsskydd. Gardera med ett 41 bak och du är tämligen säker.

Daniel
(åker inte hoj denna sidan av september, if ever)
:(
 
ypvs skrev:
Racehojarna drevas för att slippa använda ettan över huvud taget i regel. Mycket sällan som hojarna drevas så högt att ettan någonsin används under ett race. Undantagsfallen är på extremt snabba banor där det finns ett parti som du uppnår 180+km/h på.
ALLA startar på 2´an eller tom 3´an i vissa fall. Finns ett undantag och det är det fåtal förare som åker 4 växlat.
Trots detta finns det ett flertal banor där inte högsta växeln används på 600+cc maskiner. Vilket innebär att hela vm lopp körs av många förare med hjälp av enbart 3-4 växlar trots att de har vxl lådor med 5-6 växlar.
Mopparna, 450cc, får iofs växla lite mer och leker fäljdaktligen mer med utväxling för olika banor. De använder nästan alltid högsta växel på alla banor men även de startar på 2an nästan uteslutande.
I den större klassen ska det i sanningens namn sägas att utväxlingen sällan ändras så mycket, om ens alls under ibland en hel säsong. Allt eftersom sporten har växt i Europa har fler banor kommit till och de dåliga försvunnit. De flesta banor håller en medelhastighet av ca70km/h och har sällan topphastigheter över 140. Husorna, 650, åks tex av nästan alla med 15/42 oavsett bana. Start på 2an. Toppar runt 185 utan övervarvsskydd. Gardera med ett 41 bak och du är tämligen säker.

Daniel
(åker inte hoj denna sidan av september, if ever)
:(

Ska bli intressant att se hur den funkar i starter, Granath sa att han drevade för att starta på ettan (??)
När Husor startar på 2:an eller 3:an ligger man ofta däremellan på ettan med en SX-låda. På gott och ont är som sagt den lådan kanske onödigt hög på ettan. Eftersom den är så tät vill man ibland ta 2 växlar i stöten känns det som.
Kommer hursomhelst troligtvis att dreva ned den eftersom jag redan på min gamla knarr tyckte att ettan var bättre i vissa snäva hårnålar, men sen blev den väl tät när man kom på en raka. :gnissla
Sen känns det som sagt skumt att gå ner på ettan också.
Krya på dig i alla fall!
Det finns många tummar som hålls för dig här!
 
I den riktiga världen finns luftmotstånd och bara felvisande hastighetsmätare.
Så lite moppefucko luktar det allt här och där i tråden. :D
/u
 
Min 125cc supermoto..

800me_min125a.jpg


Edit: En växel kvar också..
 
Fart

Vill du köra fort så har du fel hoj.
De e bättre å kolla hur lång man kan köra på ett hjul istället.
Vem har bråttom ???
 
KaliZ skrev:
...seså..låt höra nu vad era XR650:s toppar. Det är lite halvintressant faktiskt! :tummenupp

/KaliZ
Min gör med motardhjul o 16-37 drev 214,8 på cyckeldator varvar dock ur relativt lätt då, Bara gissar nu men skulle tro att den toppar över 230 med 1bars övertyck :D Utan turbo men med 41mm mikuni o bredhängselBennys avgasytem moddad luftburk 180- cyckeld. Det har visat sig att xr650 har otrolig toppfart även standard. F,ö det är 10km glädjemätare på xr :3freak
 
Tobbe79a skrev:
Jag piskade upp min i 175km/h i går (långfredagen). Jag inbillar mig att den har bättre klipp nu när det är svalt ute än den har på sommaren...
Jag har för mig att det var en av SH's stora kunskapskällor som skrev att 15 graders temperaturskillnad gör en munstycksstorlek så.....

.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top