Topbox till min hoj?

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Vill skaffa en topbox till min Suzuki GSX R 750.
Brukar ha väska men då åker ryggskyddet upp i nacken, irriterande.
Tror ni det här hade funkat att sätta på? Är det krångligt?

3856229.jpg

Hur gör ni själva? Lite out att sätta på topbox på en sån här hoj men ändå...
Man vill ju kunna frakta lite saker också...

Toppbox är grymt fult (nästan hädiskt på en klassisk sporthoj) och höjer/flyttar bak tyngdpunkten på ett otrevligt sätt.
Skaffa tankväska, det är mycket bättre.

Skojar Du?

Men allvarligt? Sluta nu, detta är sporthoj.com!
Vill inte verka otrevlig, eller vara otrevlig, men en sporthoj har f-n inga packväskor eller "toppbox". Möjligtvis en tankväska. Thats it.

Behöver du så mycket prylar med dig....kör bil!

Med vänlig hälsning
X-up

Jag måste ju få fråga i alla fall.
Visst att en sporthoj kanske inte ska ha toppbox, men varför inte?
Nu frågade jag om det över huvudtaget gick att sätta dit en toppbox, inte era åsikter angående om det passar eller inte. Har ni inga tips ge så skit i att göra ett inlägg.
Jag vill inte heller verka otrevlig men hade kanske önskat ett bättre svar.

Last edited:
när jag var på semester med min hoj köpte jag en mjukväska som man spände fast med remmar runt sadeln. Funkade fin fint att köra 450mil med. Dock är det ju inte lika bra om man skall åka korta sträckor med packning. Då rekomenderar jag en tankvästa ala bagster. Grymt bra och något jag aldrig skulle vilja leva utan. Perfekt för turerna till havet m.m.

Pelleh skrev:
Nu frågade jag om det över huvudtaget gick att sätta dit en toppbox, inte era åsikter angående om det passar eller inte. Har ni inga tips ge så skit i att göra ett inlägg.

Ta å skaffa ett bakre handtag till, ex skroten. Sen skaffar du dentoppbox du vill ha. sen låter du någon svetsa dit ett lämpligt fäste på dennna + ett litet extra stag som stöttar på mitten. gjorde en sån till min 1100r för tio år sen. Fult eller inte, det funkar å blir bra. Skit i vad alla besservissers tycker, det är din hoj å du gör som du vill. Dom är oftast inte så smarta eller duktiga själva..

X-up skrev:
Vill inte verka otrevlig, eller vara otrevlig, men en sporthoj har f-n inga packväskor eller "toppbox".
Säger vem? Låt killen göra som han vill, det är hans hoj.

när jag var på semester med min hoj köpte jag en mjukväska som man spände fast med remmar runt sadeln. Funkade fin fint att köra 450mil med. Dock är det ju inte lika bra om man skall åka korta sträckor med packning. Då rekomenderar jag en tankvästa ala bagster. Grymt bra och något jag aldrig skulle vilja leva utan. Perfekt för turerna till havet m.m.

Gött! Ska kolla upp det. Vilket företag är det som gör bagster?
Grejen är att jag sitter med bröstkorgen så nära tanken så jag undrar om man ser något...hade ju varit tråkigt att inte se nåt

Skit i vad alla besservissers tycker, det är din hoj å du gör som du vill. Dom är oftast inte så smarta eller duktiga själva..

Håller med! Ja besservissers kan man klara sig utan. :)

http://www.bagster.com/en/

Annars är toppbox ganska bekvämt oavsett vad några "die hard" sporthojsåkare tycker. Kör själv med en när jag pendlar men inte om det blir efter min förmåga inspirerad körning.

X-up skrev:
Vill inte verka otrevlig, eller vara otrevlig, men en sporthoj har f-n inga packväskor eller "toppbox". Möjligtvis en tankväska. Thats it.

Behöver du så mycket prylar med dig....kör bil!

Med vänlig hälsning
X-up

Men han har ju en sporthoj?
Tror inte att guldvinge.com vet något om sådanna hojar.
M.V.H Peder Rosberg

SIDI har stoora tankväskor. Jag har en modell som man kan dela på. Bägge delarna ihop är bra om man skall åka långt, frakta prylar, övernatta med tjejen etc. Den mindre delen är bra om bara behöver någonstans att ha kartan och småprylar.

Skall du åka långt och är klen i armarna och har mkt packning kan du luta dig mot väskan. Nackdelarna är att du inte ser mätarna med mkt packning och att väskan ibland är ivägen.

En fördel med toppbox är att du kan låsa in prylar där när du lämnar hojen.

Pelleh skrev:

Korrekt svar på din fråga: nej det går inte att sätta en topbox på en sporthoj.

Jäkla gnäll om att man inte får ha väskor på en sporthoj! Det är väl bättre att köra med hojen med väskor än posa utanför Mc Donalds? :va A

Ett alternativ kan ju vara sadelväskor som man hänger över passagerarsadeln. Dom påverkar tyngdpunkten mycket mindre än en topbox.

Vad tror ni om den här? Hade den funkat på min hoj?
Kostar 300:- beggad.
Verkar ganska shysst. Säljer även ett kapell för 200
Tankvaska.jpg

Skall du åka långt och är klen i armarna och har mkt packning kan du luta dig mot väskan. Nackdelarna är att du inte ser mätarna med mkt packning och att väskan ibland är ivägen.

Så sant! :)

Last edited:
Pelleh skrev:

Sorry! Inte meningen att såga dig, men jag har allergi mot packväskor.
Har aldrig förstått mig på de som kör omkring med packväskor + toppbox, jag menar, de måste ha missuppfattat hela poängen med att åka hoj.

I alla fall jag kör min motorcykel för att det är fritt, lätt, inte massa prylar att släpa med, minimalt med prylar att slarva bort. Inget som påverkar körningen med mera. Som jag sa tidigare, har jag sånt behov av att släpa runt på prylar när jag kör hoj, så tar jag bilen, eller klarar mig på en ryggsäck & i nödfall tankväska.

Bara mina egna tankar. Du gör givetvis som du vill. :)

Pelleh skrev:
Vad tror ni om den här? Hade den funkat på min hoj?
Kostar 300:- beggad.
Verkar ganska shysst. Säljer även ett kapell för 200

Kan nog funka, men den ser lite stor ut till sin tank. Det finns massor av olika tankväskor. Satsa på en som är delbar på höjden eller utdragbar. Du bör kunna hitta en som passar trots att du kanske har mindre plats på tanken.

Att vila lite med magen på väskan kan vara en fördel.
Du måste se framåt, men det kommer du att göra. Om du inte ser alla instrument gör inte så mkt bara du håller koll på hastigheten eller var Kjelle står.

Jag föreslår först tankväska (för viktfördelningen, du kan last mkt utan att det märks) och sen en canvasväska att spänna över sadeln (bättre viktplacering än topbox längre bak). Men självklart är en topbox smidigare (regn, tjuvar) men tar lite mer vind o påverkar hojens egenskaper mer eller mindre negativt.

På nåt sett får du alltid dit din pakethållare, svetsa fästen, slangklämmor o dyl, men det kanske inte blir så snyggt.

Tänk på att regnskydden som följer tankv oftast inte är helt täta.

(Jag kör med pakethållare och ibland väskor o ibland toppbox på en sportouring. Vad andra tycker det :FU )

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT