Top-outfjädrar?

lastu skrev:
Ok, här kommer en förklarande bild, hoppas jag...

Det kanske syns att jag inte kan varken rita eller ritprogram, men jag hoppas det visar hur det funkar så att alla förstår.

/lastu

-beware of my leet skillz in paint.....

Good enough for me!! :tummenupp

Å nu vet jag att jag fattar.

/Joppe
 
Javisst, precis så. Och i vä bilden (obelastat) så är båda fjädrarna lite hoptryckta pga förspänningen. Och tills topout-fjädern (den övre, inre) släpper är gaffeln hårdare. Om man vill trycka ihop gaffeln t.ex. 1 mm måste man ju dels trycka ihop stora fjädern själv och samtidigt får man mindre hjälp av topout-fjädern eftersom den då blir lite längre. Betyder mer kraft/mm. dvs hårdare.
Men i det här området ligger man bara när fjädringen nästan är helt olastad, dvs. kör över en grop eller hårt ax el broms.
Om man sen drar ut fjädringen förbi nolläget (t.ex. när hjulet är i luften eller fjädringen har fart utåt (grop)) så får man den större hårdheten där eftersom bägge fjädrarna jobbar. (Tror inte det förekommer att huvudfjädern går isär helt, topout-fjädern är säkert så kort att den bottnar innan dess.)

Men inser fortfarande inte vad det har med nigning v bromsning att göra.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Javisst, precis så. Och i vä bilden (obelastat) så är båda fjädrarna lite hoptryckta pga förspänningen. Och tills topout-fjädern (den övre, inre) släpper är gaffeln hårdare. Om man vill trycka ihop gaffeln t.ex. 1 mm måste man ju dels trycka ihop stora fjädern själv och samtidigt får man mindre hjälp av topout-fjädern eftersom den då blir lite längre. Betyder mer kraft/mm. dvs hårdare.
Men i det här området ligger man bara när fjädringen nästan är helt olastad, dvs. kör över en grop eller hårt ax el broms.
Om man sen drar ut fjädringen förbi nolläget (t.ex. när hjulet är i luften eller fjädringen har fart utåt (grop)) så får man den större hårdheten där eftersom bägge fjädrarna jobbar. (Tror inte det förekommer att huvudfjädern går isär helt, topout-fjädern är säkert så kort att den bottnar innan dess.)

Men inser fortfarande inte vad det har med nigning v bromsning att göra.
/u

Jag borde lägga av nu, jag vet men... , hos en dämpare med en top out fjäder får väl den initiala hoptryckningen "hjälp" av top out fjädern, låt vara att hjälpen avtar med hoptryckningen. En dämpare utan (allt annat lika, tex förspänning) får ingen hjälp vid hoptryckningen den första biten.
Liknelse: Om jag vill komma upp för en backe, nog skulle jag kunna tänka mig att någon knuffar mig i ryggen till en början, även om den hjälpen skulle avta (och backen bli brantare vartefter - men det blir den ju ändå).
Med andra ord, om det inte är någon skillnad i den förspänning man har i de olika typerna så är jag inte med i ditt resonemang Ulf. Om det däremot skulle kunna ställas in med olika förspänning, så kanske...

/Förvirringsjoppe
 
Nej, du får ingen hjälp av topout-fjädern. Du startar från ett jämnviktsläge där krafterna från bägge fjädrarna på 'pinnen' är lika stora och motriktade. Trycker du pinnen åt nåt håll så trycker du ihop den ena fjädern dvs. kraften mot den ökar. Samtidigt förlängs den andra fjädern, dvs. kraften mot den minskar. Skillnaden mellan fjäderkrafterna måste du tillhandahålla. Och den blir = ökningen av den ena + minskningen av den andra. Med kraftpilar: från början hade vi 2 lika stora pilar fast åt olika håll, dvs summan = 0. Efteråt har vi en större pil åt ena hållet o en mindre åt det andra. Och om den ena är 2 N större och den andra 2 N mindre (jag bara hugger till, dock samma hårdhet) så blir skillnaden 4 N. Och det är större kraft än vad samma hoptryckning av bara den ena fjädern hade krävt, dvs. i det området är gaffeln hårdare än utan topout-fjäder.

OBS OBS OBS Vi pratar bara om det lilla område i början där topoutfjädern inte hänger lös o ledig, kanske nån cm eller så från obelastat jämnviktsläge.

Ang förspänning: Lite svårt att jämföra förspänning med o utan topout-fjädrar. Utan såna kan du förspänna hur mycket som helst utan att viloläget ändras. gaffeln är lika lång ändå, t.ex. liggande på bänken. Men med topout så kommer längden ändras lite oxå eftersom toputfjädern trycks ihop lite när man förspänner. Inte säker på vad man ska jämföra (ännu),

Vet inte om det hjälper, men när tråden kom upp hade jag aldrig funderat på det där och tyckte precis som du att det måste ju bara bli mjukare. Men det tycker jag inte längre. Och det tog ett bra tag innan jag ändrade mig. Har lite dåligt med scan o dig.foto möjligheter, men om du PMar en adress el fax.nummer ska jag se om jag kan rita lite oxå.
/u
 
Last edited:
ulf_lundin skrev:
Nej, du får ingen hjälp av topout-fjädern. Du startar från ett jämnviktsläge där krafterna från bägge fjädrarna på 'pinnen' är lika stora och motriktade. Trycker du pinnen åt nåt håll så trycker du ihop den ena fjädern dvs. kraften mot den ökar. Samtidigt förlängs den andra fjädern, dvs. kraften mot den minskar. Skillnaden mellan fjäderkrafterna måste du tillhandahålla. Och den blir = ökningen av den ena + minskningen av den andra. Med kraftpilar: från början hade vi 2 lika stora pilar fast åt olika håll, dvs summan = 0. Efteråt har vi en större pil åt ena hållet o en mindre åt det andra. Och om den ena är 2 N större och den andra 2 N mindre (jag bara hugger till, dock samma hårdhet) så blir skillnaden 4 N. Och det är större kraft än vad samma hoptryckning av bara den ena fjädern hade krävt, dvs. i det området är gaffeln hårdare än utan topout-fjäder.

OBS OBS OBS Vi pratar bara om det lilla område i början där topoutfjädern inte hänger lös o ledig, kanske nån cm eller så från obelastat jämnviktsläge.

Ang förspänning: Lite svårt att jämföra förspänning med o utan topout-fjädrar. Utan såna kan du förspänna hur mycket som helst utan att viloläget ändras. gaffeln är lika lång ändå, t.ex. liggande på bänken. Men med topout så kommer längden ändras lite oxå eftersom toputfjädern trycks ihop lite när man förspänner. Inte säker på vad man ska jämföra (ännu),

Vet inte om det hjälper, men när tråden kom upp hade jag aldrig funderat på det där och tyckte precis som du att det måste ju bara bli mjukare. Men det tycker jag inte längre. Och det tog ett bra tag innan jag ändrade mig. Har lite dåligt med scan o dig.foto möjligheter, men om du PMar en adress el fax.nummer ska jag se om jag kan rita lite oxå.
/u

OK, nu förstår jag äntligen hur du menar. Vektorerna gjorde susen för tanken! Jag skulle själv ha satt mig ner och rita i stället för att hoppas på att den intuitiva känslan ledde mig rätt. Att en kraft på 4N är större än en på 2 är klart t.o.m. för en med så tjockt pannben som jag!

/Joppe
 
Vektorer ?? Vad är det för slag ?
/u
ps. Inte alltid intuitionen/sunda förnuftet/1a gissningen är korrekt. ds.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top