Top End Oiling Kit GSX, GSXR o Bandit

En fråga angående våra toppsmörjningskit, räcker det med att bara ansluta från ventikåpan, (tänker på tryck och flöde)vet hur jag gjorde på Katanan men hur är det på GSX-R´n?
 
RPM lover skrev:
2133073 En fråga angående våra toppsmörjningskit, räcker det med att bara ansluta från ventikåpan, (tänker på tryck och flöde)vet hur jag gjorde på Katanan men hur är det på GSX-R´n?

M8-hålet på var sida om ventilkåpan används på gixxern. Initialtrycket är mycket lägre men flödet oändligt många gånger större än det lilla fjösmunstycket (på max 0.5 mm) som sitter i motorblocket vid yttre bakre dragstängerna som förser vipporna med olja. Resultatet är att vipporna får se ett högre oljetryck och större oljeflöde än originaldesignen.
 
Nu kan vi vara glada igen :banana dom saknade banjobultarna är upphittade och på väg till mig, jag skickar ett PM till er så fort dom dyker upp.
 
andersbrink skrev:
2134550 M8-hålet på var sida om ventilkåpan används på gixxern. Initialtrycket är mycket lägre men flödet oändligt många gånger större än det lilla fjösmunstycket (på max 0.5 mm) som sitter i motorblocket vid yttre bakre dragstängerna som förser vipporna med olja. Resultatet är att vipporna får se ett högre oljetryck och större oljeflöde än originaldesignen.

En fråga till jag har sett att dom flesta ansluter slangen underifrån,även sett anslutningen ovanför där man har vänt på "hundbenet" tycker själv att oljan borde ha lättare att fylla på om man ansluter ovanför, kanske nån som vet vilket som blir bäst.
 
Last edited:
GixxerMike skrev:
2135062 En fråga till jag har sett att dom flesta ansluter slangen underifrån,även sett anslutningen ovanför där man har vänt på "hundbenet" tycker själv att oljan borde ha lättare att fylla på om man ansluter ovanför, kanske nån som vet vilket som blir bäst.

Vet inte om det spelar så stor roll men jag kommer att ha min anslutning uppåt blir mindre slang att hålla reda på.
 
Då oljan är under tryck lär det inte spela så stor roll, nej...

(Har f ö inte fått någe PM än :gråta)
 
Tack Roger!
Fick grejorna idag och som du ser är det redan monterat och klart :tummenupp
Anslutningen vart neråt det var det lättaste.


(Biker du måste be snällt :tungan )
 

Bifogat

  • PICT0230.JPG
    PICT0230.JPG
    110.9 KB · Visningar: 258
Last edited:
Så fan heller, fick PM idag !! :D
 
RPM lover skrev:
2138718 Tack Roger!
Fick grejorna idag och som du ser är det redan monterat och klart :tummenupp
Anslutningen vart neråt det var det lättaste.


(Biker du måste be snällt :tungan )

Va F....n hade du inte ont i ryggen, själv har man spikat panel (för husfridens skull) och har fått tok ont i ett knä (gammelkroppen börjar säga ifrån) och har inte kunnat göra nått nyttigt i garaget.
 
gixxer_1255 skrev:
2138834 Va F....n hade du inte ont i ryggen, själv har man spikat panel (för husfridens skull) och har fått tok ont i ett knä (gammelkroppen börjar säga ifrån) och har inte kunnat göra nått nyttigt i garaget.

Klarar mer än man tror när det verkligen gäller nåt viktigt :) närå men jag satt som en skräddare och skruvade och fick hjälp när man var tvungen att resa sig :hihi
 
gixxer_1255 skrev:
2134786 Nu kan vi vara glada igen :banana dom saknade banjobultarna är upphittade och på väg till mig, jag skickar ett PM till er så fort dom dyker upp.


Finns de nå toppsmörjningskitt kvar på lager o beställa . :Bugar
 
masracer1100 skrev:
2231956 Finns de nå toppsmörjningskitt kvar på lager o beställa . :Bugar


Tyvärra slutsålt, dom gick åt som smör i solsken. Får ev göra en laddning till med toppsmörjningskitt om det finns intresse för fler.
 
gixxer_1255 skrev:
2231978 Tyvärra slutsålt, dom gick åt som smör i solsken. Får ev göra en laddning till med toppsmörjningskitt om det finns intresse för fler.

Här finns intresse för fler :)
 
gixxer_1255 skrev:
2231978 Tyvärra slutsålt, dom gick åt som smör i solsken. Får ev göra en laddning till med toppsmörjningskitt om det finns intresse för fler.


Bra. jag hakar på me ett te min gsxr1100 89a.
hör bara av dig. :yoparty
 
masracer1100 skrev:
2231956 Finns de nå toppsmörjningskitt kvar på lager o beställa . :Bugar

Japp nu finns det igen, både till GSX och GSXR. Skicka ett PM om ni är intresserade.
 
Någ slags världsrekord i trådlyft här men jag sitter och funderar på om jag ska ha ett ett "top end oiler kit" på min nyfixade 1216 motor och har googlat runt en del och hittat bl a denna tråd:

http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=182865

Vad säger ni som kan detta, är det värt att förlora tryck (vilket man bevisligen gör enligt testet) för att vinna volym? OBS, jag menar i mitt fall där jag har omodifierat vevhus, inte har bytt ventilfjädrar och har standard gsxr kammar. Har endast borrade cyllar och portad topp med större ventiler.

Och även, vad anser ni om att man tillför olja som inte passerat filtret (om jag fattat rätt)?

:va

I was thinking about the effect of the kits on oil pressure and started studying the engine lubrication diagrams from the manual. The more I studied it the more it seemed like the top end oil kits would drop the pressure at the cam shafts.
So... I decided to measure the pressures. The pressure at the rocker arm shafts (the 17mm nut on the cylinder head) was higher then the pressure at the socket head on the head cover. Obviously connecting these two with a hose will only lower the pressure at the rocker arm shafts (and thus lower the pressure at the cam shaft bearings). Also, if you study engine diagram in the manual,the intake and exhaust cams are both feed equal. The head cover socket bolt leads to low pressure, high volume oil passages that are meant to cool the cylinder head by flooding it with oil, it is not a high pressure oil passage that is meant to pressurize bearings.
There is a another reason to not use the oil kit even if it did work. The oil flowing to the head cover is not filtered by the oil filter, it comes straight from the oil pan (although it does pass through a coarse metal screen), so it could potentialy have small metal shavings which you don't want flowing through your cam shaft bearings.
 
Back
Top