Top End Oiling Kit GSX, GSXR o Bandit

Tjena Anders!
Min gammelgixxer från -87 där börjar markeringen på varvräknaren på 3000v/m lite svårt att veta vad man har för varv när man starta upp den men det ligger väl mellan dina rek.
 
wannagofast skrev:
Så detta är en vettig investering oavsett om man trimmat eller ej?
Ja om man vill minska slitaget på kamnockar & vippor liten investering mot att köpa nya kammar,vippor tror vipporna kostar en bra bit över 500:- st
 
wannagofast skrev:
Så detta är en vettig investering oavsett om man trimmat eller ej?

Följer man rätt startprocedur klarar sig kamloberna med den lilla mängd olja som finns kvar på ytorna sen förra körningen. Kör man med höglyftkammar och/eller hårdare ventilfjädrar är moddad oljeförsörjning ett måste.

Dvs, låter man motorn tugga på väldigt låga varv eller ring-ding-dinga första halvminuten efter start slits kamlober och lyftare mer än vanligt. Enkelt tips, ställ tomgång på 1500 varv istället för 1200 varv, speciellt när motorn är kall. Det finns mer skrivet om det här i andra trådar.
 
Jag som är ny inom detta undrar en liten sak..
Fyller mina blåa slangar samma funktion som detta kit?
 

Bifogat

  • mindre.JPG
    mindre.JPG
    123.4 KB · Visningar: 390
Dåliga nyheter angående toppsmörjningskiten, killen som fräser dom åt mig har varit sjuk, men nu är han på bena igen. Han ligger lite efter med några jobb men skall försöka börja med toppsmörjningskiten så fort som möjligt.
 
Banjobultarna till toppsmörjnings kiten är klara.
 
andersbrink skrev:
1930792 Följer man rätt startprocedur klarar sig kamloberna med den lilla mängd olja som finns kvar på ytorna sen förra körningen. Kör man med höglyftkammar och/eller hårdare ventilfjädrar är moddad oljeförsörjning ett måste.

Dvs, låter man motorn tugga på väldigt låga varv eller ring-ding-dinga första halvminuten efter start slits kamlober och lyftare mer än vanligt. Enkelt tips, ställ tomgång på 1500 varv istället för 1200 varv, speciellt när motorn är kall. Det finns mer skrivet om det här i andra trådar.
gäller detta en hayabusa också?

jag har ställt tomgången på busan till 1500 för jag tycker den går mjukare å tystare då

är detta rätt?
 
h01hmt skrev:
2052802 gäller detta en hayabusa också?

jag har ställt tomgången på busan till 1500 för jag tycker den går mjukare å tystare då

är detta rätt?

Det gäller för i princip alla motorer som använder kamaxlar. Elektroniken i t.ex. nyare bilar ställer alltid upp tomgången lite extra vid kallstarter så att motorn inte snurrar för sakta - och det är inte för att motorn ska bli snabbare varm. Läser du användarmanualen till en bil så står där att du ska köra iväg så snart det är möjligt, för att få upp motortempen snabbast möjligt.

Finns ingen anledning till att försöka optimera hojen till ett så lågt tomgånsvarv som möjligt.
 
andersbrink skrev:
2053039 Det gäller för i princip alla motorer som använder kamaxlar. Elektroniken i t.ex. nyare bilar ställer alltid upp tomgången lite extra vid kallstarter så att motorn inte snurrar för sakta - och det är inte för att motorn ska bli snabbare varm. Läser du användarmanualen till en bil så står där att du ska köra iväg så snart det är möjligt, för att få upp motortempen snabbast möjligt.

Finns ingen anledning till att försöka optimera hojen till ett så lågt tomgånsvarv som möjligt.

Du menar alltså att inte ens moderna motorkonstruktioner har löst oljeförsörjningen av toppen bättre? :va
Fast jag kan ju tänka mig varför, det kostar en slant, och det går delvis att gå runt. Dessutom håller prylarna säkert garantitiden ut ändå, och sen tjänar ju bara verkstäderna en massa pengar på att skiten går sönder :mad:
 
Hoztic skrev:
2053056 Du menar alltså att inte ens moderna motorkonstruktioner har löst oljeförsörjningen av toppen bättre? :va

Det är inte bara kamaxlar som mår bra av ett lite högre tomgångsvarv, även vevaxel och vevstakar. Eftersom oljepumpen är mekaniskt driven av motorn kommer det alltid att ta tid för oljan att nå alla vitala ställen vid start då motorn varit avslagen i mer än ca 30 minuter.

Vid kallstarter finns det en enkel lösning, choken. Dvs en "automagisk" tomgångsförhöjare - om man nu inte har insprutning som sköter det själv.
 
Toppsmörjnings kitén kan förhoppningsvis börja leveras efter Påsk.
 
Har en polare som är intreserad av att köpa ett kitt av dig! så om du har flera kan du väl PM:a mig ...
 
Hallå, vad tror ni om det här!!!!!!!!!!!!
Alla prylar är klara förutom dom som skulle ha M6gäng för kåpfäste. Hoppas ha dom hemma för leverans på några dagar. Jag skickar Pm med mer info till alla som anmält intresse så fort jag vet nått mer.
 

Bifogat

  • toppsm2.JPG
    toppsm2.JPG
    129.7 KB · Visningar: 170
gixxer_1255 skrev:
2110046 Hallå, vad tror ni om det här!!!!!!!!!!!!
Alla prylar är klara förutom dom som skulle ha M6gäng för kåpfäste. Hoppas ha dom hemma för leverans på några dagar. Jag skickar Pm med mer info till alla som anmält intresse så fort jag vet nått mer.


Snyggt jobbat, ser fram emot att ha dom monterade på hojen. :tummenupp
 
Aldrig får man vara riktigt glad :( Fick prylaran idag men det saknas banjobultar till några GSX-Kit. Ni som får era prylar nu har fått PM ni övriga får tyvärr vänta. Och hur länge vet jag inte, förhoppningsvis så har bara blivit någon miss med leveransen. Jag återkommer så fort jag vet nåt mer.
 
Back
Top