Tone Tingsgård ideer?

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Kan någon som följt debbaten var snäll att upplysa mig om exakt vad tokkärringens ideer går ut på?.

Bifogat

• tone2 (custom).jpg
    tone2 (custom).jpg
    3.9 KB · Visningar: 720
Som jag fattade det så var det nånting hon hävde ur sig mer eller mindre enbart för att få ännu en motion att tillgodoräkna sig själv (för att visa att hon är en effektiv och duktig politiker alltså)

Motionen röstades ner ganska ordentligt har jag för mig.

Summan av kardemumman:
Tone har gjort sig ett namn bland svenska hojåkare och lyckats skada politikernas rykte ännu mer.

Jag skulle vilja säga att hon idiot förklarade sig själv genom att säga nått i stil med "Jag vet inte så mycket om motorcyklar, ännu mindre om tunga motorcyklar, men jag uppmärksammade vad jag tyckte var ett problem och vill få det utrett" till en tidning.

:skrämd

De i trafikutskottet kunde inte begripa motionens relevans äns. :rolleyes:

Hon kom ju inte långt, bara till den punkten att skaffat sig många, många fler ovänner. Smidigt :tummenupp

Det var likadant för några år sedan när en kille körde på en familj med en hotrod. Då var genast någon av expressens skvallertanter framme och skrev att amatörbyggda bilar med flera hundra hästar borde förbjudas. Han lugnade dock ned sig efter några tusen arga hatmail. Föresten, vadå någar hundra hästa?, idag har ju var och varrannan bil 200-300 kusar under huven!.
:fakta

Ha ha ha
Kärringen e helt skadad.. :D
Skickade följande e-mail till henne svaret finns också nedan...

--------------------
Hej Tone
Jag heter och bor i Göteborg.
Ett av mina intressen är motorcyklar så jag reagerade givetvis när jag läste att ni lagt in en motion till riksdagen vars mål var att förbjuda motorcyklar.
Jag kunde ju inte undgå att reagera på detta. Jag började genast fundera på vad som kan ligga bakom tankegångar som dessa... Ärligt talat kom jag inte fram till vad det kan vara. Därför skulle det vara väldigt intressant för mig och mina mc intresserade vänner att få ta del av ert resonemang.
Jag är speciellt intresserad av att få svar på följande frågor/frågeställningar:
*Hur många dog pga sviter från rökning förra året samt hur många dog av att köra mc? Jag kan inga siffror men är övertygad om att rökningen tog livet av många fler än mc gjorde. Skall man då förbjuda rökning?

*Hur många dog av alkoholrelaterade skador förra året? Om fler dog av alkoholrelaterade sjukdomar än av att köra mc, skall man då förbjuda alkohol?

*Till sist undrar jag hur ni rättfärdigar en sån här motion rent ekonomiskt? Jag är övertygad att ni lagt ner ganska mycket tid på denna motion d.v.s. en hel del pengar. Tror ni att detta är vad folket som valt er vill att ni skall jobba med och lägga våra pengar på? Vore det inte bättre att skänka de pengar ni lagt på denna motion till Rädda barnen eller Cancerfonden eller dylikt?

Hoppas inte mina frågor är för "obehagliga" för att besvara.
Jag förstår att ni säkert har mycket att göra men jag skulle vara väldigt tacksam för ett svar.

Väntar med spänning på ert svar.
------------------

Svaret:

Hej!

Jag har inte svarat tidigare eftersom min motion har varit under
behandling i Trafikutskottet under samma tid som det strömmat in
mail till mig. Och jag tyckte det var bra att kunna tala om hur den
blivit behandlad. En sak är att skriva en motion, en annan sak är vad
som händer med den.
Mina skäl för att skriva motionen handlade enbart om trafiksäkerhet
och bland de många reaktioner jag fått finns också sådana som
bekräftar att här finns problem men att det är svårt både att ringa
in dom och att föreslå verksamma åtgärder. Så tyckte även
Trafikutskottet och min motion är avslagen.

Dina två första frågor är förstås viktiga men jag har inte skrivit
någon motion i dessa ämnen. Det finns dock flera andra som har
gjort.

På den tredje frågan kan svara att jag kanske borde lagt ner mera tid
och fått till en bättre underbyggd motion.

Vänligen
Tone Tingsgård
-------------------------

När jag läste det kunde jag inte hålla mig utan skickade ett e-mail till... På det har jag inte fått nåt svar...

Hej
Tack för ditt svar!
Att ni fått mycket reaktioner kan jag förstå, då förslaget är oerhört kontroversiellt.

Jag skulle dock vilja ha ett förtydligande ang. det ekonomiska rättfärdigandet.
Ni vill alltså lägga ner mer tid och pengar på motioner som dessa?
Motioner som aldrig kommer att gå igenom utan enbart kostar pengar. Pengar som kunde kommit till mycket bättre användning.

Vad är målet med motioner som dessa? Att skapa en förmyndar stat där individerna inte längre har rätt att fatta egna beslut?

Att säga att det handlar om att skapa trafiksäkerhet är inte att ta frågan på allvar. Att förbjuda motorcyklar för att folk inte skall skadas av att köra motorcykel är ju helt befängt.
Man kan ju inte förbjuda fet mat för att man blir överviktig av att äta för mycket fet mat... Eller?

-----------------
Enda man kan säga: :finger

De som röstade S röstade ju fram kärringen, då kan man inte klaga! Sverige en förmyndarstat i tiden :fakta

Felix skrev:
De som röstade S röstade ju fram kärringen, då kan man inte klaga! Sverige en förmyndarstat i tiden :fakta
Är du dum på riktigt? Självklart kan man klaga, bara för att man röstar på ett visst parti så innebär det inte att man automatiskt behöver hålla med allt vad partiet tycker eller vad enskilda folkvalda i partiet tycker.

Med den logiken så måste alla som röstade på moderaterna hålla med snubben som stod och spydde ur sig rasistiska uttalanden vid valstugan och det har jag svårt att tro att alla M-väljare gör.

När man sen läser intervjuven i Bike och inser att hon inte alls är insatt utan bara tyckt att "motorcyklar är nog farliga" i största allmänhet...

Så återstår bara en sak: Döp om :finger till TONE-SMILEY!

Felix skrev:

Ja, det var ju inte jag som röstade på dem...... :fakta

sgtpepper skrev:
Är du dum på riktigt? Självklart kan man klaga, bara för att man röstar på ett visst parti så innebär det inte att man automatiskt behöver hålla med allt vad partiet tycker eller vad enskilda folkvalda i partiet tycker.

Med den logiken så måste alla som röstade på moderaterna hålla med snubben som stod och spydde ur sig rasistiska uttalanden vid valstugan och det har jag svårt att tro att alla M-väljare gör.

Dessvärre är jag dum, det är min ursäkt, vilken är din?
Fakta är ju fortfarande att om man röstade S röstade man faktiskt fram tanten.

Jag skrev inte att man automatiskt behöver tycke som Tone däremot att man inte behövde klaga om man röstat fram henne. Rösta bort henne nästa gång istället. :tummenupp

M-snubben som var rasist höll inte folk med heller, han fick ju avgå bums. Btw, jag röstar inte M

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back