TomTom Rider

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Någon här på forumet som äger en TomTom Rider?
Funkar den som du tänkt dig?
Fördelar?, Nackdelar?

Japp, jag äger en tomtom rider! 6000:- med nordenkartor (Elgiganten). Funkar klockrent! Vägvisning får man i örat via ett bluetooth-headset. Det går även att koppla ihop navigatorn med mobiltelefonen. Ringer det i mobilen visas det på navigatorskärmen och så använder man headsetet för att prata. Funkar bra upp till ca 50 km/h och hjälpligt upp till ca 80 km/h.

Sammanfattningsvis, hål i plånboken men funkar skitbra!

Nackdelarna är att den är tusenlappen dyrare med europakartor och inte helt lätt att få ner i innerfickan!

Kan du sticka ut och köra planlöst och sen komma hem och se var du har kört? Hur många mil (eller punkter) klarar den av att logga?

Hur tycker du mjukvaran till PC fungerar när det gäller att planera in roliga vägar att köra?

Kan du sticka ut och köra planlöst och sen komma hem och se var du har kört? Hur många mil (eller punkter) klarar den av att logga?

Det finns någon funktion med "senaste dockning" d v s sedan man satte GPS´en i hållaren på knarren. Handen på hjärtat har jag inte testat den något ingående men jag får väl göra ett ryck innan snön faller (det satt handtagsvärmare monterade när jag köpte knarren...).

Hur tycker du mjukvaran till PC fungerar när det gäller att planera in roliga vägar att köra?

Mjukvaran tycker jag fungerar ok, man kopplar ihop GPS och dator med en USB. På datorskärmen får man då upp samma skärm som på GPS, så det är inga problem att känna igen sig!

Fler rider-omdömen kommer!

Jag hade Rider´n mindre än en månad i somras, sen lämna jag tillbaks den. Som GPS tycker jag den funkar bra, dock kan den ibland vara lite långsam att rita upp kartan vilket gjorde att jag vid ett par tillfällen fick vända tillbaks eftersom jag missat den "riktiga rutten". Vad det gäller bluetoothen så kolla för guds skull på hemsidan om din telefon är kompatibel. TOMTOM har haft jätteproblem med kompabiliteten för just Rider´n, vilket gör att det är endast 4 modeller som funkar fullt ut (alla är Nokia). Vidare så störde jag mig på att den inte loggar högsta hastighet, medel hastighet samt rutten du kört.

Listan kan göras ganska lång på nackdelarna av denna produkt, hade den kostat ett par tusen mindre så hade det dock övervägt. Gillade den pga sina lätta menyer (ingår inte ens en manual) samt kartsystemet den ritar upp.

Jag har kollat runt lite o Garmin Quest 2 verkar vara ett hett alternativ. Den har t.ex log på din trip samt att man kan köra sjökort i den också.

//Steken

Jag var ett tag inne på att ha en kartplotter för både land och sjöbruk. Garmmin 276C var väl det alternativ som verkade bäst tyckte jag. Men 13000:- för apparat och mjukvaror känndes dock väl saftigt. Jag tror jag kommer att satsa på en ren landGPS istället.

Ett lågprisalternativ som jag testade för en månad sedan, är att plocka ut koordinaterna för varje korsning m.h.a. Google Earth. Sedan bygger man upp en rutt i en vanlig GPS, i mitt fall Garmin etrex Venture. Det funkar bra men det är rätt pilligt att plocka ut koordinaterna eftersom man inte kan kopiera ut siffrorna med snabbkommandon ur Google Earth. De måste skrivas av för hand.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...