Tommy Hill vann sitt första BSB-race.

Webspy skrev:
Vad händer när 2-takt försvinner ? vilka klasser blir det då?

(Om dom nu försvinner, miljötöntarna brukar ju vara rätt griniga på allt som det tävlas med)

Dett borde tas upp i en annan tråd.... men iaf...

Det är som Strider skrev att teamen känner sig säkrare att ta förare från dom mindre klasserna i GP-VM. Dels för att dom kört på banorna och sen som Goodstuff skrev att dom förarna oftast har ett större tekniskt kunnande då dom kört på "prototyphojar". Handlar alltså inte om några motorkonstruktioner alls.

Dom som ryktas vilja in från Superbike är väl Chris Vermulen, Max Neukirchner, James Toseland och Ryuichi Kiyonari. Dom 2 förstnämda sägs vilja köra vidare i Superbike ett år till men ett problem till är väl att dom är "Hondaförare" och Honda har inte plats till alla som vill till MotoGP. Dom andra två är väldigt osäkra om dom ens kommer in till nästa år.

Casey Stoner, Andrea Dovizioso, Sebastian Porto , Alex De angelis, Randy De puniet och Jorge Lorenzo sägs vara förare som MotoGP-teamen kollar på nu förutom Danny Pedrosa som sägs vara nästan klar för Repsol.

Last edited:
Axxexs skrev:
Det är som Strider skrev att teamen känner sig säkrare att ta förare från dom mindre klasserna i GP-VM..............

Det var inte riktigt så JAG menade.

Det har varit en hel del diskutioner om att 2-takt ska bort pga miljöskäl - får vi då nya mindre prototypklasser med 4-takt eller kör man något annat som support den dagen.

Självklart kan ingen svara på detta idag... men det är en intressant fråga !

Axxexs skrev:
Hm, trodde han bara hade kört Superbike. Inte Garry McCoy du tänker på för han började med att köra Suzuki RGV250 och sen 125 racer?

Bayliss körde en Kawasaki KR-1 i 250 Production. Hans första säsong, innan dess körde han en ZXR750 i ett par klubbtävlingar.

Webspy skrev:
Det var inte riktigt så JAG menade.

Det har varit en hel del diskutioner om att 2-takt ska bort pga miljöskäl - får vi då nya mindre prototypklasser med 4-takt eller kör man något annat som support den dagen.

Självklart kan ingen svara på detta idag... men det är en intressant fråga !

Den dagen tvåtakt försvinner(250 2011?, 125 inte inom överskådlig framtid) så blir det nog fortfarande racers, men med fyrtaktsmotorer. Problemet som många team ser är pengarna. Man har inte MotoGP-teamens ofantliga budgetar i 250 och 125 och en fyrtakts prototypracer är dyrare.

Mardrömmen vore givetvis standardklasser som support. Då kan vi alla minnas den dagen som "The day that motorcycle racing died"

Race två i orginaldiskussionen, även om avstickaren var intressant. Iom att Rutter kraschade så tog Lavilla över ledningen i mästerskapet.

Full results of the second race for the British Superbike Championship at Cadwell Park.

1. Leon Haslam GBR GSE Racing Ducati 26min 41.146secs 18 laps
2. Gregorio Lavilla SPA GSE Racing Ducati +0.444secs
3. Ryuichi Kiyonari JPN HM Plant Honda +9.839secs
4. Tommy Hill GBR Virgin Yamaha +10.751secs
5. Karl Harris GBR Honda UK Racing +15.894secs
6. James Haydon GBR Rizla Suzuki +16.284secs
7. Dean Thomas AUS Hawk Kawasaki +16.460secs
8. John Reynolds GBR Rizla Suzuki +24.476secs
9. Steve Plater GBR Hydrex Honda +28.365secs
10. Gary Mason GBR Stobart Honda +30.347secs

11. James Buckingham GBR Quay Racing Suzuki +49.326secs C
12. Tristan Palmer GBR Vivaldi Racing Kawasaki +51.394secs
13. Kieran Clarke GBR Hydrex Honda +55.704secs
14. Chris Martin GBR Carmasters Racing Suzuki +58.310secs C
15. Glen Richards AUS Hawk Kawasaki +59.764secs
16. Dean Ellison GBR Slingshot Racing Honda +59.870secs
17. Luke Quigley GBR Jentin Racing Yamaha +1min 06.394secs
18. Danny Beaumont GBR JJL Racing Honda +1min 09.865secs C
19. Michael Pensaville GBR MP Racing Kawasaki +1min 20.112secs C
20. Malcolm Ashley GBR MAR Kawasaki +1min 21.319secs C
21. Marty Nutt GBR Nutttravel.com Racing Honda +2 laps C

Did not finish:

Michael Rutter GBR HM Plant Honda 11 laps completed
Sean Emmett GBR Virgin Mobile Samsung Yamaha 9 laps completed
Ben Wilson GBR Vivaldi Racing Kawasaki 6 laps completed
Jonathan Rea GBR Red Bull Honda 1 laps completed
Nick Medd GBR ARCO Medd Racing Kawasaki Did not start
Jon Kirkham GBR Dienza Performance Kawasaki Did not start
Chris Burns GBR AIM Racing Yamaha Did not start
Steve Brogan GBR PR Branson Honda Did not start C
Dennis Hobbs GBR Team Nvidia Yamaha Did not start
Scott Smart GBR Vivaldi Racing Kawasaki Did not start

Fastest laps:

Gregorio Lavilla SPA GSE Racing Ducati 1min 28.098secs
James Buckingham GBR Quay Racing Suzuki 1min 29.615secs C

Strider skrev:
Jag delar din uppfattning om att det är bra att lära sig chassiinställningar från grunden om man skall nå toppen. Men att lära sig detta kan man ju göra långt innan man är ute och åker VM oavsett vilka klasser man kör i VM.
Förvisso men det är flera "förståsigpåare" och inflytelserika personer som anser att detta görs betydligt bättre i prototypracing och den prototypracing som är överkomlig kostnadsmässigt är 125 och 250. Dessa klasser kommer således fortsätta producera de bästa förarna över en överskådlig framtid eftersom det inte finns alternativ som teamen har råd med.

Det verkar inte finnas teamorder i Aiwaves Ducati i varje fall..
Jag hoppas Lavilla tar det och täpper till truten på alal stöddiga britter:
Varför McElnea ska kicka Emmett förstår jag inte riktigt. Han har ju haft en otroligt skadefylld säsong och har precis kommit tillbaka från en svår armbågsskada som han ådrog sig tidigt.
Tommy Hill kan gå ganska långt - i SBK. Ung och orädd är han vilket ju är plus.

Mest intressant är ändå James Buckingham som kör i Privateers Cup och gång efter gång placerar sig före många fabriksförare.

Grattis till Tommy Hill...

Så är det ju varje år. James Ellisson tex. Körde ju en mer eller mindre standard R-1 och spöade "fabriksförarna".
Fast det är ju kul oavsett.

BSB verkar ha hyfsad bredd och bra maskinmaterial men inte mycket till topp. AMA har grym topp men ingen bredd. Tror tex Mat Mladin skulle åka åttor runt alla britter vilken dag som helst. Iofs åker han åttor runt alla jänkare också så han är väl lite av en parantes....

Nån som följt det tyska mästerskapet? Jag har kollat lite grann och de verkar ha rätt bra tempo, namnmässigt ser det i alla fall väldigt högklassigt ut även om de flesta är föredettingar som Valmers skulle ha sagt. Dessutom har de MV Agusta med vilket är lite småkul, det ryktas ju om en WSBK-satsning från deras sida inom kort. Det viskas bland annat om Troy Bayliss.....

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti