Tommy Hill vann sitt första BSB-race.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tommy Hill som kommit fram genom Yamaha R6-cupen tog sin första seger i BSB i dagens första race på Cadwell Park. Spöade en hel drös rutinerade förare. Delvis fick han segern till skänks när Leon Haslam tryckte av sin teamkompis Lavilla och de åkte ut på gräset och Hill kunde ta sig förbi.

Full results of the opening race for the British Superbike Championship at Cadwell Park.

1. Tommy Hill GBR Virgin Yamaha 27min 41.871secs 18 laps
2. Gregorio Lavilla SPA GSE Racing Ducati +4.180secs
3. Glen Richards AUS Hawk Kawasaki +4.607secs
4. Karl Harris GBR Honda UK Racing +5.045secs
5. Ryuichi Kiyonari JPN HM Plant Honda +5.311secs
6. Leon Haslam GBR GSE Racing Ducati +7.498secs
7. James Haydon GBR Rizla Suzuki +13.062secs
8. Michael Rutter GBR HM Plant Honda +13.765secs
9. Dean Thomas AUS Hawk Kawasaki +13.974secs
10. James Buckingham GBR Quay Racing Suzuki +14.625secs C

11. Gary Mason GBR Stobart Honda +27.331secs
12. John Reynolds GBR Rizla Suzuki +34.740secs
13. Sean Emmett GBR Virgin Mobile Samsung Yamaha +35.961secs
14. Ben Wilson GBR Vivaldi Racing Kawasaki +36.259secs
15. Danny Beaumont GBR JJL Racing Honda +39.568secs C
16. Kieran Clarke GBR Hydrex Honda +44.849secs
17. Luke Quigley GBR Jentin Racing Yamaha +45.082secs
18. Chris Martin GBR Carmasters Racing Suzuki +47.373secs C
19. Dean Ellison GBR Slingshot Racing Honda +47.418secs
20. Malcolm Ashley GBR MAR Kawasaki +59.808secs C

21. Marty Nutt GBR Nutttravel.com Racing Honda +1min 14.560secs C
22. Nick Medd GBR ARCO Medd Racing Kawasaki +1min 24.910secs
23. Michael Pensaville GBR MP Racing Kawasaki +1 lap C

Did not finish:

Jonathan Rea GBR Red Bull Honda 11 laps completed
Steve Plater GBR Hydrex Honda 11 laps completed
Tristan Palmer GBR Vivaldi Racing Kawasaki 4 laps completed
Jon Kirkham GBR Dienza Performance Kawasaki 0 laps completed
Chris Burns GBR AIM Racing Yamaha 0 laps completed
Steve Brogan GBR PR Branson Honda 0 laps completed C
Dennis Hobbs GBR Team Nvidia Yamaha Did not start
Scott Smart GBR Vivaldi Racing Kawasaki Did not start

Fastest laps:

Ryuichi Kiyonari JPN HM Plant Honda 1min 28.409secs
James Buckingham GBR Quay Racing Suzuki 1min 29.492secs C
 
Är det nån mer än jag som tycker att BSB:s upphaussade status som "En av världens bästa racingserier" och "Bättre än Superbike-VM" naggas rejält i kanten när VM-medelmåttor som Lavilla,Kiyonari och Haslam är med och slåss i den absoluta toppen?

Fast bra kört av lillgrabben ändå, givetvis.
 
Chris Ash skrev:
Är det nån mer än jag som tycker att BSB:s upphaussade status som "En av världens bästa racingserier" och "Bättre än Superbike-VM" naggas rejält i kanten när VM-medelmåttor som Lavilla,Kiyonari och Haslam är med och slåss i den absoluta toppen?

Fast bra kört av lillgrabben ändå, givetvis.


MotoGP värvar ju direkt från WSBK, AMA och BSB - samt en o annan från 250GP - men inte lika mycket som förr....

Så någon rookieserie är det ju knappast !

Edit: har dessa "medelmåttor" någonsin haft bra material tidigare ? det vore elakt att säga att tex. Hopkins var en medelmåtta bara för att han aldrig är i närheten av pallen....
 
Last edited:
Scott Smart har ett brutet nyckelben, inte särskilt hård kille således. ;)
BSB har ju hypats en del beroende på att dera ordinarie förare lyckats bra i WSBK racen som gått i the UK men det är klart att skickar man ut en kille som Steve Hislop på Brands Hatch på en konkurrenskraftig Ducce så tar han många VM skalper. Det hade säkert sett annorlunda ut på Magny Cours eller Laguna Seca.
Lavilla tycker jag är en något underskattad förare faktiskt.
 
Webspy skrev:
MotoGP värvar ju direkt från WSBK, AMA och BSB - samt en o annan från 250GP - men inte lika mycket som förr....

Så någon rookieserie är det ju knappast !
Vem har gått från BSB direkt till MotoGP mer än Chris Burns och James Ellisson som värvats in i WCM teamet för att de är britter?
250Gp är still the place to be om du vill ha en styrning i ett MotoGP team.
 
Goodstuff skrev:
Vem har gått från BSB direkt till MotoGP mer än Chris Burns och James Ellisson som värvats in i WCM teamet för att de är britter?
250Gp är still the place to be om du vill ha en styrning i ett MotoGP team.

I Faster & Faster 2003 var det 2.... minns ej namnen.... men det var inte de ovansående !

ska hen o läsa på efter jobbet !
 
Webspy skrev:
Edit: har dessa "medelmåttor" någonsin haft bra material tidigare ? det vore elakt att säga att tex. Hopkins var en medelmåtta bara för att han aldrig är i närheten av pallen....

Tja Kiyonari körde en RCV211 för Gresini,Lavilla diverse olika hojar i SBK-VM, bla Kawasaki fabrikare,Alstare Corona GSXR1000 och 750, Ducati 996.
Haslam Honda NSR500V4 och Ducati 999RS i Superbike VM.

Men jag håller med Gubbstrutt, Lavilla är lätt den bättre av dessa tre.
 
Webspy skrev:
I Faster & Faster 2003 var det 2.... minns ej namnen.... men det var inte de ovansående !

ska hen o läsa på efter jobbet !


Det är gamla filmer!! :tungan

Nicky Hayden, Colin Edwards, Troy Bayliss, Shane Byrne, Neil Hodgson och Ruben Xaus plockades in från Superbikeserier 2003-04. Dessa förare har som teamen tycker inte någon fördel av att dom hade vana av 4-takt som man först trodde.

Nu när man ska bygga hojarna mindre med 800cc så tror många på förare från 250GP.
 
Det är bara att kika på www.motogp.com
Där ser man att av de förare som kör nu är fördelningen som följer.

250GP: 13 stycken.
AMA: 2 (Hayden och Hopkins)
BSB: 2 (Byrne och Ellison)
WSBK: 3 ( Bayliss, Edwards och Xaus)
All japanska: 1 (Tamada)

Av de som värvats från andra klasser har Edwards, Bayliss, Xaus, Hopkins, Ellisson och Tamada alla kört 125 och 250 tidigare i sin karriär.
 
Last edited:
Strider skrev:
Nä, nu skojar du.

WSB tex Bayliss
AMA tex Hayden
BSB tex Byrne
250GP en himla många massa förare

Jag inriktade mig givetvis på hans medvetna marginalisering av 250 som en rekryteringsbas. Webspy vet säkerligen att jag hävdar att 125 och 250 är klasserna även framtidens världsmästare kommer att komma ifrån.
 
Goodstuff skrev:
...

Av de som värvats från andra klasser har Edawrds, Bayliss, Hopkins och Tamada alla kört 125 och 250 tidigare i sin karriär.

Tveksam till att Bayliss har kört 250cc mer än den gången han gjorde ett inhopp för Suzuki i 250GP 1997 i Australien. Innan dess hade han aldrig kört 2-takt. Tror knappt efter heller vad man hört? Han hoppade väl på WSBK direkt året efter det?
 
Axxexs skrev:
Tveksam till att Bayliss har kört 250cc mer än den gången han gjorde ett inhopp för Suzuki i 250GP 1997 i Australien. Innan dess hade han aldrig kört 2-takt. Tror knappt efter heller vad man hört? Han hoppade väl på WSBK direkt året efter det?

Jodå, Troy har en bakgrund som 250SP-förare, och troligan racer också. I Australien.
 
Chris Ash skrev:
Jag inriktade mig givetvis på hans medvetna marginalisering av 250 som en rekryteringsbas. Webspy vet säkerligen att jag hävdar att 125 och 250 är klasserna även framtidens världsmästare kommer att komma ifrån.

jaa.... o du valde att inte citera hela mitt inlägg.... "samt en o annan från 250GP - men inte lika mycket som förr...."


Edit: "mycket" borde varit "många" - så det inte blir syftningsfel !
 
Chris Ash skrev:
Jodå, Troy har en bakgrund som 250SP-förare, och troligan racer också. I Australien.

Hm, trodde han bara hade kört Superbike. Inte Garry McCoy du tänker på för han började med att köra Suzuki RGV250 och sen 125 racer?
 
Axxexs skrev:
Nu när man ska bygga hojarna mindre med 800cc så tror många på förare från 250GP.
Ja, så blir det nog.

Pedrosa ser ju ut att vara under 1.60 på prisutdelningarna så de får väl sänka Hondan åt honom eller så får han vänta tills 2007:an är klar :hihi
 
Strider skrev:
Att det är så beror sannolikt inte på att 125, 250 skulle skapa bättre framtida MotoGP förare än andra klasser. Skälet till varför man rekryterar därifrån är ju att killarna som kör där har skaffat sig en erfarenhet av banorna och hur MotoGP showen funkar och vad som krävs för att lyckas där. Byt ut desssa två supportklasser mot två andra klasser och huvuddelen av rekryteringen kommer fortfarande att ske därifrån.
Om man läser intervjuer med tex Rob McElnea, som du säkert vet vem det är, så menar han att det är förödande för förarnas kaunskaper att de enbart kör standarmaskiner. De lär sig inte tillräckligt tidigt att ställa in chassiegenskaperna och hur de ska tackla sådana problem när de kommer på prototypracers. Visst kommer alltid de som är duktiga att slå igenom men det gör de oavsett. Det finns fler som tycker så, folk som har betydligt mer koll än vad vi har.
Jag tror inte rekryteringen från 125 och 250 klasserna kommer minska.
 
Vad händer när 2-takt försvinner ? vilka klasser blir det då?

(Om dom nu försvinner, miljötöntarna brukar ju vara rätt griniga på allt som det tävlas med)

Dett borde tas upp i en annan tråd.... men iaf...
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top