tomgångsproblem - nsr

zippo

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ingen för tillfället
Tja!
Jag har problem med tomgången... när jag släpper gasen dör den bara, och är sen skit svår att starta. Men när den väl är uppe i varv och jag kör går den bra. jag har hållit på och skruva på tomgångsskruven, men det blir inte bättre.
Va kan de vara för fel?

Det hände efter jag hade ankat 95 bensin, (Brukar köra med 96 vanligtvis) kan det ha något med saken att göra?
 
NSR går bra även med 95 oktan.. du måste syftat på att du brukar köra på 98 antar jag föresten.
lustigt dedär med skruven.. den är orkeslös menar du eller nåt?.. har det uppkommit nu direkt eller har de blitt suxxesivt..
En tendens till att itne orka tomgång och till att bara orka vara igång på höga varv. kan tyda på att dina kolvringar har nypt fast i spåret på kolven.. men det får vi inte hoppas.. har du bra kompression eller de kanske är svårt att kolla utan kick.. kolla se om den är svår att rulla kanske funkar bra.
 
philsson skrev:
NSR går bra även med 95 oktan.. du måste syftat på att du brukar köra på 98 antar jag föresten.
lustigt dedär med skruven.. den är orkeslös menar du eller nåt?.. har det uppkommit nu direkt eller har de blitt suxxesivt..
En tendens till att itne orka tomgång och till att bara orka vara igång på höga varv. kan tyda på att dina kolvringar har nypt fast i spåret på kolven.. men det får vi inte hoppas.. har du bra kompression eller de kanske är svårt att kolla utan kick.. kolla se om den är svår att rulla kanske funkar bra.

ja, orkelös kan man säga. det kom ganska direkt.
och det känns som vanligt när man rullar den med växel i...
 
jag va ute nu och jorde rent förgasaren och så.

det verkar som det är någonting med komprissionen, för den låter konstigt när man trycker på startmotorn. det är som att den går runt för lätt... :va
 
zippo skrev:
jag va ute nu och jorde rent förgasaren och så.

det verkar som det är någonting med komprissionen, för den låter konstigt när man trycker på startmotorn. det är som att den går runt för lätt... :va
Kan inte de bero på otät kolv? (dåliga ringar?)
 
DJM skrev:

asså den går ju och köra fint så länge man håller varvet lite uppe (över 3000v typ) så då ska den väll inte skurit? men kolvringarna kan de ju va...

Har ni några tips inför eventuellt kolvringsbyte?
 
philsson skrev:
det kan vara en bidragande orsak till kass tomgång JA.. men kassa kolvringar har alla de symptomen han har..

Då är de väll lika bra att byta hela kolven när man ändå håller på, eller?
 
philsson skrev:
det kan vara en bidragande orsak till kass tomgång JA.. men kassa kolvringar har alla de symptomen han har..

a men jag tycker du resonerar lite fel nu för man kan ju börja med dom enklaste ingreppen för att se om det finns något fel... lyft av tanken å titta på gummit bara eller ta bort fuge å insugs gummi och titta:)

men annars kan det säkert vara som du säger:)
 
RS "Alex" skrev:
a men jag tycker du resonerar lite fel nu för man kan ju börja med dom enklaste ingreppen för att se om det finns något fel... lyft av tanken å titta på gummit bara eller ta bort fuge å insugs gummi och titta:)

men annars kan det säkert vara som du säger:)

jag har jort de.. gjort rent förgasaren och kollat insusgummit. och det är lite slitet, men tätt.
Och det hörs när man trycker på startknappen att det är något annat...
 
zippo skrev:
Då är de väll lika bra att byta hela kolven när man ändå håller på, eller?
det är klart det är bäst att byta allt sånt på en gång.. Sen är det kolvringarna som fyller den alra mesta delen i kompressionen men de skadar ju inte att byta kolv för de.

Ang tjuvluft så kan du kolla med en flaska startgas om den rusar i varv. om den inte gör det så är de tätt..
 
philsson skrev:
det är klart det är bäst att byta allt sånt på en gång.. Sen är det kolvringarna som fyller den alra mesta delen i kompressionen men de skadar ju inte att byta kolv för de.

Ang tjuvluft så kan du kolla med en flaska startgas om den rusar i varv. om den inte gör det så är de tätt..


jag har testat med startgas...
så de e väll bara o börja plocka isär... :död
nån som har några tips?

den smäller också ibland när man försöker starta...
 
zippo skrev:
jag har testat med startgas...
så de e väll bara o börja plocka isär... :död
nån som har några tips?

den smäller också ibland när man försöker starta...
töm kylarvattnet innan du plockar bort cyilndern bara.. :tungan sen jaa du.. få bort packningarna hela om de är gamla så de inte sitter en massa skit när du ska dit me nya sen.. och.. titta på cylindern och kolven ta gärna lite kort på det också och lägg upp här.
 
zippo skrev:
jag har testat med startgas...
så de e väll bara o börja plocka isär... :död
nån som har några tips?

den smäller också ibland när man försöker starta...
haha.. såg inte att du skrev att de smälde.. de gjorde min NS när jag körde med skuren kolv och hade samma symptom som dig i övrigt också. avgasknallar.. den ville sig inte igång så jag rullade och rullade så kom de bra många knallar innan den puttrade igång.. krävdes rätt högt varv för att inte motorn skulle dö.
 
philsson skrev:
töm kylarvattnet innan du plockar bort cyilndern bara.. :tungan sen jaa du.. få bort packningarna hela om de är gamla så de inte sitter en massa skit när du ska dit me nya sen.. och.. titta på cylindern och kolven ta gärna lite kort på det också och lägg upp här.

och det kan inte vara typ tändstiftet? fast de bytte jag för typ 15-20 mil sedan, så de ska de väll inte vara...
 
philsson skrev:
haha.. såg inte att du skrev att de smälde.. de gjorde min NS när jag körde med skuren kolv och hade samma symptom som dig i övrigt också. avgasknallar.. den ville sig inte igång så jag rullade och rullade så kom de bra många knallar innan den puttrade igång.. krävdes rätt högt varv för att inte motorn skulle dö.

ok... då e de väll ganska säkert de...
bara och börja riva...
 
zippo skrev:
och det kan inte vara typ tändstiftet? fast de bytte jag för typ 15-20 mil sedan, så de ska de väll inte vara...
du kan ju alltid byta stift först och kolla.. rätt surt om de är en så liten skitsak!.

EDIT: passa på att kolla vevlagret!
 
Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top