tomgången ökar vid gaspådrag?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
nu är ju det här ett sporthojsforum, men jag tänkte att jag smyger in en fråga om en cross i alla fall för man brukar få så bra svar här.

jag har en yamaha 250 yz årsmodell 88.
när jag kickar igång den ligger tomgången bra.
när jag smiskar ur några växlar så lägger sig tomgången svinhögt. om man frikopplar så varvar den satan och om man har växel i så ökar den nästan i fart.
man får motorbromsa ner varvtalet med en växel i samtidigt som man bromsar med bromsarna för att få ner tomgången.

vad är det som kan ge detta fel? gashandtaget/reglaget går tillbaka direkt när man släpper det.

det känns rätt farligt att köra crossen som det är just nu och att motorbromsa ska man inte göra med crossar för då kan dom skära(har jag hört).
 
Tjuvluft? Kolla insugsgummit och p-boxarna på veven.

Att motorbromsa med en tvåtaktare är ju inte så bra eftersom den smörjer med bränsleblandningen. Fast motorbromsen suger ju ändå på en sån. Håll fullt spett så är problemet ur världen.
 
p-boxarna på veven? kan jag kolla dom utan att plocka isär en massa grejer?
 
hmm... verkar som att jag måste ta isär lite saker. fast först ska jag testa lite startgas vid insuget och prova att pilla lite på tomgångsskruven.
 
Förgasare

Packboxar låter mindre troligt. Börja med att riva och gör ren förgasaren. Kolla att trotteln går hela vägen ner. kolla chokinställningen. En cross skall inte gå kall utan choke. Går den "bra" utan choke när den är kall är inställningen på luftskruven åt helsike (normalt är 1/2 - 3/4 varv ut från botten).

Lycka till.
 
va bra. nu har jag fått en hel del grejer att kolla upp. jag är dock rätt osäker på en sak. när jag körde hojen nu sist så tror jag inte att jag kom ihåg att "lägga ur" choken efter ett tag utan jag körde nog med den i hela tiden. det kanske bara är det som gett upphov till detta problem.
 
nej det är inte choken. kollade lite på den och den ramlar ner av sig själv efter ett tag så det beror inte på den.
 
jag tar och lyfter den här gamla tråden.
min cross har varit paj i koppling och växellåda ett tag nu men nu så har jag äntligen lagat det. jag har dock kvar detta irriterande problem.
när jag släpper gasen så ligger den kvar på samma motorvarv.

jag har ställt luftskruven som ni skriver.
jag har kollat så att choken går i och ur bra.
jag har kollat och den går inte utan choke när den är kall.
jag har kollat så att det inte är gasen som hänger sig på nått sätt. när jag vrider på gasen och släpper gashandtaget så går det tillbaka helt i "botten" igen. jag har även ett litet frispel på gasen som det ska va.
packningen vid insuget(vid reedventilen) ser bra ut och packningen mellan cylinderblock och topp ser bra ut. på avgassidan finns det ju inga packningar.
den tar ingen tjuvluft vid förgasaren.
jag har precis gjort rent luftfiltret(inte för att detta påverkar detta, men endå)

jag har dock inte kollat några packboxar vid veven. då måste man ju riva hela motorn. förstår inte hur dom ska kunna påverka. kan dom verkligen göra det.

var kan man få tag på information om hur luftskruven ska stå? jag har en servicemanual till hojen men det står inget i den.

jag kollade även lite i förgasren och det var väldigt rent där.

har ni några mer bra tips att komma med?
 
bmwjohan skrev:
jag har dock inte kollat några packboxar vid veven. då måste man ju riva hela motorn. förstår inte hur dom ska kunna påverka. kan dom verkligen göra det.

var kan man få tag på information om hur luftskruven ska stå? jag har en servicemanual till hojen men det står inget i den.

jag kollade även lite i förgasren och det var väldigt rent där.

har ni några mer bra tips att komma med?

Du behöver inte riva hela motorn för att kolla det.
Ta bort sidokåporna. starta prova med startgas.

Sitter trhottelnålen fast, händer att den lossnar ibland.

Mvh Mathias
 
om du nu tror tat den får tjuvluft så spruta med startgas runt misstänkta delar när motorn går, går den då plötsligt upp i varv finns en läcka.
DEt går iofs kanske inte så bra om det är packboxarna till veven som läcker.
 
Last edited:
jag ska ta och riva hela förgasaren och göra rent den. fast först ska jag testa lite startgas och se om det händer något.
 
kör utan luftburken och kika om trotteln verkligen går ner som den ska, annars är startgas bra test
 
bmwjohan skrev:
jag har dock inte kollat några packboxar vid veven. då måste man ju riva hela motorn. förstår inte hur dom ska kunna påverka. kan dom verkligen göra det.

Eftersom det är en tvåtaktare så kan läckage in till vevaxeln påverka eftersom bränsle/luftblandningen ju sugs in i vevhuset innan det åker upp i förbränningsrummet. Inte det troligaste felet pga blockens utformning men ändå, snarare att det läcker i/kring förgasare/insug.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top