Tomgångdproblem?

stinsen

El stinso!
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
zzr
Hej har en Suzuki GSX 550 -84
Den har stått i två år har nu servat den med luftfilter tändstift olja o dyl.
Problemet är att den beter sig konstigt på tomgång och upp till ca 2000 varv den "blurrar" och tomgången är allmänt svajigt..ibland går den ner i varv så motorn dör..
Funkar dock klockrent över ca 2500 varv inga som helst problem,,men återkommer så fort man släpper gasen.
Tomgångsskruven verkar inte reagera/hålla tomgången som den ska, när man ändrar den.
Några förslag på justeringar?
Häls Ea

Bifogat

• gsxen.jpg
    gsxen.jpg
    43.4 KB · Visningar: 170
Om hojen har stått i två år utan att bensinen tömts ur förgasarna är sannolikt felet att munstyckena är igensatta i en eller flera förgasare. När bensin dunstar bildas små kristaller som ser ut som finkornig sand ungefär. Lösningen är att göra rent förgasarna och blåsa ur munstycken som ev blivit igentäppta.

Man ska alltid tömma ur förgasarna på bensin om den ska förvaras en längre tid för att undvika att detta händer. Hoppas det löser sig.

Ska kolla det..
Det var halvtank som i hojen när jag köpte den..den har troligtvis stått lika länge.* ....
tömmer den o rengör ....hoppas det funkar sen!! :tummenupp

Prova med cleaner för insprutningsystem finns lite olika, jag köper till min gamla bil på ICA.Maxi 20 riksdaler för en flaska.
Heter IC någonting.
Töm tanken och förgasarna på gammal bensin slå i en flaska i en full tank.
Är du mek sugen så plocka av förgasarna och rengör tomgångsmunstyckena med en tunn koppartråd.
Som du beskriver felet så är det dom som är igensatta

Dom där kornen brukar sitta ganska ordentligt så en rengöring är nog det enda rätta. Vad beträffar att pilla med koppartrådar i mässingsmunstycken så skulle i alla fall inte jag göra det pga risken för repor, men alla har vi ju olika metoder....

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back