Tomgång

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Tjena alla racers!

Har jusst köpt en kawa zx6r -01 och är ingen expert på bågar :kocko .
Men det verkar som om min tomgång är lite hög..?
Den ligger på 1400 varv.
Är detta normalt? om inte hur skruvar jag ner den?

Mvh rBy

Den ska ligga där nånstans! För låg tomgång är inte bra för motorn, speciellt inte när den är kall!

/ Hannes

Jag är ingen expert på mc motorer men jag vet bara att min tomgång ligger någonstans kring 1000 eller strax över, 1400 tycker jag låter mycket. Testa och sänk den till ett behagligt varv och se hur motorn går.

Jag vet inte vad den ska stå på, jag vet bara att på suzuki så ska den stå på 1500

Min gammel gixxer har tomgång på 2000rpm vilket är precis lagom. 1400rpm känns rätt på en kawa zx6r 01

Anledningen till att inte ha för låg tomgång när den är kall... är att det tar en stund för ny olja att hitta vägen upp till kamaxlarna. Den tunna oljefilmen bryts enklare igenom om kamnockarna går sakta över tryckarna. 1500 varv är lagom. 1000 är för lågt.

andersbrink skrev:
Anledningen till att inte ha för låg tomgång när den är kall... är att det tar en stund för ny olja att hitta vägen upp till kamaxlarna. Den tunna oljefilmen bryts enklare igenom om kamnockarna går sakta över tryckarna. 1500 varv är lagom. 1000 är för lågt.

Hmm, 1000 +- 50 ska det va på min enligt boken. Borde jag ha högre än så menar du? :va

PacMan skrev:
Hmm, 1000 +- 50 ska det va på min enligt boken. Borde jag ha högre än så menar du? :va

När motorn är uppvärmd går det bra med 1000 varv, men en kall motor... ja, högre än 1000. Iofs blir det rätt naturligt iom att man använder choke och direkt kör iväg lugnt.

Aldrig tomgångskörning! Frexten är det roligare att köra än att stå på tomgång. :D

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...