Tomgång!!

232divers

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
17 Jun 2008
Hoj
1997 Honda VTR 1000 Firestorm
Tja!
Har en Honda cb 900 Bold´or från 80 som inte går riktigt jämnt på tomgång..
Tomgången skall ligga runt 900 rpm. men nu ligger den strax över 1200rpm men vill inte gå jämnt. När jag gör en kraftigt gaspådrag från tomgång och när jag släpper gasen så vil den som dö, går riktigt ner i varv.

Nån som kanske vet vad jag ska kika på? om det är förgasarna elle om det kan vara fel tajmning i tändningen eller om spolen har börjat göra sitt?

900rpm är väldigt låg tomgång. Jag skulle rekomendera att du har den på 1200 i alla fall. Men som du säger, är allting bra ska det gå att justera ner den så långt. Men det är inte snällt mot kamkedjor, transmition, och oljetryck.

Har den stått väldigt länge bör man göra en ordentlig förgasarrengöring. Dom måste bort och plockas itur. +25 år sätter sina spår.
Det första du ska kolla när du tar bort förgasarna är hur mycket sprickor det finns i insugsgummina. Vanligt fel på CB900 (och andra gamla hojar)
Det andra du ska kolla noga är om don små motorbromsventilerna på sidan av varje förgasare är hela. Tyvärr kommer man bara åt en av dom utan att demontera hela bryggan.
Så tredje saken: Gör allting noggrant rent.
Montera ihop igen.
Justera ventilerna, (ett måste för att få en bra synkonisering.)
Starta upp hojen.
Synkonisera förgasarna noggrant.
Där har du 3 st vanligt förekommande fel på 900:an som gör att den går dåligt som du beskriver..
95% så går hojen bra nu!:tummenupp

Mats

Ni får ursäkta mig.. tittade på manualen så ska tomgången ligga mellan 1000 - 1100 rpm.. men den går fortfarande lite ojämnt.. =)

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda