Tomgång Zxr750 -92

P.Björk

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
ZX9R -98 8200mil
Tjena alla!
Har i dagarna blivit ägare till en Zxr750 -92 där tomgången är ca 2000varv efter körnign för att sakta,sakta sjunka till 1600varv. Dock går den inte att sänka. Om jag skruvar ner tomgångsskruven så händer ingenting.Det blir bara en glipa vid omgångsjusteringen.
Kan även tycka att gasresponsen är lite halv dålig framförallt på återgången.
jag kollade upp vacumtrottlarna och det verkar inte va något fel där,samt att gasvarjen är inte orsaken heller.Har även kollat efter tjuvluftläckage och kan inte hitta något speciellt:confused:

Någon som har några bra tips?

/Pelle

Bifogat

• DSC00764.JPG
    DSC00764.JPG
    121.2 KB · Visningar: 51
Har vart nere i garaget och kollar lite till. Hittade flera fel,var av ett att fjädersättet blockerade vacuum hålen i 2 av trottlarna. Sen så var spjällen ganska olika ställda(dom skulle va nyligen justerade enl killen)Efter att jag justerat ner dessa så dom alla är något så lika(med ögat). Så funkar tomgången och dess justering samt att jag har bättre gasrespons.
Dock så går den för fett på tomgång/låga varv och blödrar lite. Vilket den inte gjorde förut.
Fråga: Kan man inte använda sig av en liten borr som justeringsmall.
Typ 4mm borr,justera spjäll nr1 med tomgångs justeraren så att den sitter lite halv löst/hårt.Sen flytta borren till nästa spjäll,justera på ställskruven i länkaget tills det känns lika?
Måste ju bara funka tycker jag.

/Pelle

Fråga: Kan man inte använda sig av en liten borr som justeringsmall. Typ 4mm borr,justera spjäll nr1 med tomgångs justeraren så att den sitter lite halv löst/hårt.Sen flytta borren till nästa spjäll,justera på ställskruven i länkaget tills det känns lika?
Måste ju bara funka tycker jag.

/Pelle

Ja, det är ett sätt som fungerar hyffsat bra. Att använda borrr som justeringsverktyg. Det gäller att ha lite fingertoppskänsla.

Man kan ju fråga sig hurvida förgasarna egentligen var riktigt justerade. Men om ventilerna är dåligt täta kan en vacumjustering blir fel. Mao, justera ventiler FÖRST.
Gör sedan ett komp-prov.
Därefter kan man göra en riktig synkronisering. Och finjusteringar av bränsleblandning.

Mats

Jo den justerad av killen själv och det verkar som om han skulle hålla på med annat än motorcyklar:mad:

Men då blir det till att fixa det ikväll:tummenupp

/Pelle

Det kanske fungerar som en brutal grovjustering men enligt min erfarenhet med ZXR:ens CV-förgasare måste man synka som vanligt men vacuummätare för att det ska bli bra.

Tips:
Om du vill bygga nåt själv fungerar fyra st. trådmunstycken till MIG-svets som "synkpinnar" (dvs adapter mellan motorblock och slang till vacuummätare). Som vacuummätare kan man använda transparent slang med vätskepelare (t-sprit, ej vatten; ifall du råkar suga in det i motorn) och strypklämmor till akvariepumpar för att lugna ner systemet. Från varje förgasare kopplas en slang som får hänga i en krok i taket och ner till golvet. Vid golvet kopplas alla fyra slangar ihop med två T-kopplingar. Fyll varje slang med t-röd så att du får en ca 0.5 meter hög vätskepelarei varje slang. Starta motorn och låt den bli ordentligt varm. Under tiden monterar du en strypklämma på varje slang så att så att pelarna inte hoppar för mycket. Justera sedan skruven mellan förgasare 1&2 så att dess pelare är lika höga. Hör sedan samma sak med förgasare 3&4. Justera sedan skruven mellan de två paren så att alla pelare blir ungeför lika höga. Se hela tiden till att tomgången är rätt inställd. Mer info går säkert att googla fram här på sporthoj.

/tmp.

Det kanske fungerar som en brutal grovjustering men enligt min erfarenhet med ZXR:ens CV-förgasare måste man synka som vanligt men vacuummätare för att det ska bli bra.

Tips:
Om du vill bygga nåt själv fungerar fyra st. trådmunstycken till MIG-svets som "synkpinnar" (dvs adapter mellan motorblock och slang till vacuummätare). Som vacuummätare kan man använda transparent slang med vätskepelare (t-sprit, ej vatten; ifall du råkar suga in det i motorn) och strypklämmor till akvariepumpar för att lugna ner systemet. Från varje förgasare kopplas en slang som får hänga i en krok i taket och ner till golvet. Vid golvet kopplas alla fyra slangar ihop med två T-kopplingar. Fyll varje slang med t-röd så att du får en ca 0.5 meter hög vätskepelarei varje slang. Starta motorn och låt den bli ordentligt varm. Under tiden monterar du en strypklämma på varje slang så att så att pelarna inte hoppar för mycket. Justera sedan skruven mellan förgasare 1&2 så att dess pelare är lika höga. Hör sedan samma sak med förgasare 3&4. Justera sedan skruven mellan de två paren så att alla pelare blir ungeför lika höga. Se hela tiden till att tomgången är rätt inställd. Mer info går säkert att googla fram här på sporthoj.

/tmp.

Men som sagt. GLöm inte att säkerställa att kompet är som det ska, först ventiljustering. Annars är det bara bortkastat arbete.

Mats

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...