tomgång på rd350 knas efter att trottelstopp tagits bort!?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83 samt en bunt småttingar.
tja!
tog bort trottelstoppen på rd:n i eftermiddags men efter det blev tomgången helt åt helvete konstig. hojen startar fint och går bra när man kommit över 2000 varv, men under 2000 händer konstiga saker...:va vid fullgas från tomgång tvärdör hojen. hur tomgången än ställs ligger den på ca 1500 varv ända tills man gasar då den genast går upp till det den egentligen är ställd på, och ställs tomgången ner lite från går den ner och ligger fint på ca 1500 men efter ytterligare ett gaspådrag sjunker den under det och hojen dör:confused: kort sagt, jag har ingen vettig tomgång. vafan är felet?:va har mecklat en del med tomgångsinställningar och luftskruvar sen jag upptäckte problemet men innan dess hade ingenting ändrats så det borde ju inte ha med inställningarna att göra... en liten tanke: fick ju montera isär trottlarna för att komma åt att avlägsna stoppen och funderar nu på om det kan vara en form av felmontering... trottlarna är korrekt monterade i förgasarna, men i vajerfästet finns det en skåra och på trottelgolvet ett hål... ska man montera sakerna så att hålet och skåran sitter ihop så att det är öppet från under trotteln till över eller ska man sätta skåran och hålet på motsatta sidor så att det stängs? för tillfället är det monterat "öppet", kan det vara där problemet ligger?:va

ingen som vet?

Det ska inte vara något hål in till gaströmmen i trottelgolvet.

Hilsen
J

Har ett vagt minne av att det är en höger och en vänstertrottel på RD350, har för mig jag såg det här på forumet förut.
/Danne

Har ett vagt minne av att det är en höger och en vänstertrottel på RD350, har för mig jag såg det här på forumet förut.
/Danne

Kan nog stämma, finns iallafall två olika nummer på trottlarna.

Bifogat

• Pages from Yamaha RD350LC '82 Parts Manual.jpg
    Pages from Yamaha RD350LC '82 Parts Manual.jpg
    199.6 KB · Visningar: 101
Det ska inte vara något hål in till gaströmmen i trottelgolvet.

Hilsen
J

ok, så jag ska montera sakerna så att hålen inte ligger över varandra, det vill säga så att det blir stängt?
tack för hjälpen igår förresten!

/Danne

ok... inte det felet jag gjort den här gången iallafall, rätt trottel i rätt knasare.

Last edited:
Kan nog stämma, finns iallafall två olika nummer på trottlarna.

om man kollar på den bilden du la upp så ser man att gasvajerns fäste ska sitta med öppningen ifrån tomgångsskruven, precis så som jag monterat det nu. det innebär också att "hålet igenom trotteln" blir öppet. vad är egentligen rätt?:va

glömde nog nämna en sak: hojen går bättre på choke:confused:

Du har väl kollat det vanliga: se ovan, luftskruvsinställning, insugningsgummin, reedventiler.

Den är väl strypt och omreggad, byttes munstycken i förgasarna vid strypning?

Vajerfästet borde inte ha någon betydelse, den kan ju ändå inte suga tjuvluft av någon större mängd genom trottellock och vajern om packningen och gummitutan sitter kvar.

Du har väl kollat det vanliga: se ovan, luftskruvsinställning, insugningsgummin, reedventiler.

Den är väl strypt och omreggad, byttes munstycken i förgasarna vid strypning?

Vajerfästet borde inte ha någon betydelse, den kan ju ändå inte suga tjuvluft av någon större mängd genom trottellock och vajern om packningen och gummitutan sitter kvar.

japps, allting kollat.

jag tror inte att munstyckena byttes... jag gjorde inte jobbet själv, överlämnade det till yamahacenter... men jag menar, ett avnligt trottelstopp märks ju inte av förrän man ger full gas, så tomgången borde inte påverkas av ett monterat trottelstopp och därför borde hojen inte ha bestyckats om... men jag ska ringa och fråga folket på yamahacenter, mest för säkerhets skull. i och med att den går bra med choke så verkar det ju nästan vara ett bestyckningsfel...

håller med dig.

trodde tidigare idag att allting löst sig... köpte mig en haynes-manual och ett par nya tändstift, monterade tändstiften och monterade ner och ihop trottlarna exakt efter bokens beskrivning. till min stora glädje verkade hojen funka felfritt efter detta ingrepp men ack, den lyckan blev kortvarig...:huvet visade sig att choken var på och så fort jag märkte detta och tog bort den så dog hojen genast:huvet

har här spelat in en film där man ser exakt hur konstigt hojen beter sig. ursäkta den taskiga bild och ljudkvaliteten (samt att jag skriker som en dåre för att överrösta motorn) men det ger ju iallafall ett hum om vad det är som pågår: http://rapidshare.com/files/131865900/MOV00048.3gp.html

det som händer är följande:
-hojen startas med choke och ett "lagom" tomgångsvarv. går då felfritt.
-choken tas bort. hojen dör.
-hojen startas återigen upp med hjälp av choken. tomgången ställs upp och choken tas bort. hojen går då upp i varv och ligger där stadigt. tomgången ställs ner bara lite på höger förgasare varpå hojen lägger sig på ett ganska ostadigt och lågt varvtal. vid försiktig och ryckig gas går varvet upp för att långsamt långsamt dala tillbaka ner till det låga ostadiga varvet. om fullgas ges från lågt varv dör hojen genast.
-hojen startas på nytt med högt varv. varvet ställs ner på båda förgasarna och hojen dör.
jag blir arg.:huvet

Påminner lite om ett fel jag råkat ut för på en KTM125SX, ingen tomgång utan choke, ostadig på varven, varvtalet hängde sig efter gaspådrag.
Hittade felet till slut - pyttelite tjuvluft på baksidan av reedventilplattan, klistrade plattan och insugsröret och sen var den OK.

Tycker dom flesta fel på 2T brukar vara endera bränsle eller tjuvluft.

Ta lös soppakranen - rengör och kolla.
Riv ner förgasarna i molekyler, kolla allt - munstycken, rengör/blås kanaler, flottörnivå, nålventil, rätt munstycken.
Kolla efter tjuvluft - klistra alla packningarna med ett tunt lager blå silikon.
Extra soppafilter? - ta bort isåfall.
Bryt i insugsgummi och kolla efter sprickor.

Lite jobb men då kan du åtminstone stryka lite från listan av möjliga fel.

Kan du prata med tidigare ägare, kan vara ett fel dom råkat ut för.

Påminner lite om ett fel jag råkat ut för på en KTM125SX, ingen tomgång utan choke, ostadig på varven, varvtalet hängde sig efter gaspådrag.
Hittade felet till slut - pyttelite tjuvluft på baksidan av reedventilplattan, klistrade plattan och insugsröret och sen var den OK.

Riv ner förgasarna i molekyler, kolla allt - munstycken, rengör/blås kanaler, flottörnivå, nålventil, rätt munstycken.
Kolla efter tjuvluft - klistra alla packningarna med ett tunt lager blå silikon.

Kollat att trottlarna är synkroniserade dvs. öppnar lika mycket

Mmmm.... nu när jag tänker efter så hade jag spricka i ett insugsgummi på en RD och då vart det att köra på choke men jag vet att det kan bero på andra saker t.ex reedsen som CPMS sa.

På RDn är det snarare regel än undantag att byta ut orginal reedsen mot Boysen reeds.

tack för tipsen, ska kolla allt så fort jag får tid!

Kollat att trottlarna är synkroniserade dvs. öppnar lika mycket

check!

Mmmm.... nu när jag tänker efter så hade jag spricka i ett insugsgummi på en RD och då vart det att köra på choke men jag vet att det kan bero på andra saker t.ex reedsen som CPMS sa.

På RDn är det snarare regel än undantag att byta ut orginal reedsen mot Boysen reeds.

ok... ska kolla. och ska även se om jag kan få tag på ett par såna! kolfiber då va?

du har ente förväxlat trottlarna,, har själv gjort det en gång,prova o skifta

nix, det är omöjligt att jag gjort det. hade bara av dem en och en nämligen. men tack iallafall, alla tips är välkomna:)

Last edited:
Boysen reeds hämtar DU lämpligast hos Ebos i Arlöv och det finns både och men jag körde med de i kolfiber ett tag. Ebbe vet vad du ska ha han e Guru!:D

Boysen reeds hämtar DU lämpligast hos Ebos i Arlöv och det finns både och men jag körde med de i kolfiber ett tag. Ebbe vet vad du ska ha han e Guru!:D

ok, ska kolla!:D

testade idag att återmontera trottelstoppen men som väntat gav det ingenting...:( blir väl till att riva hela förgasarpaketet och göra rent och sådär...:huvet om ingen har en sista minuten idé som kan tänkas funka?:)

testade idag att återmontera trottelstoppen men som väntat gav det ingenting...:( blir väl till att riva hela förgasarpaketet och göra rent och sådär...:huvet om ingen har en sista minuten idé som kan tänkas funka?:)

Har du kollat att du inte har dragit isär något elektriskt så att det har blivit dålig kontakt för tex cdi box, bara en tanke kanske inte troligt men ibland behövs det inte så mycket, hade besvär med ypvs servomotorn, när sladdarna låg i ett visst läge så fungerade den inte

Har du kollat att du inte har dragit isär något elektriskt så att det har blivit dålig kontakt för tex cdi box, bara en tanke kanske inte troligt men ibland behövs det inte så mycket, hade besvär med ypvs servomotorn, när sladdarna låg i ett visst läge så fungerade den inte

ok... grejen är att den går bra på choke så det verkar ju inte vara varken tändning eller nåt sånt, bara bränslet...:va men tack iallafall, alla tips är välkomna:) nu har jag iallafall rivit ner förgasarna och börjat blåsa rent munstycken och dylikt med tryckluft, får hoppas att det hjälper... har även tittat lite på reedsen. hur ska de se ut egentligen?:va på mina är det ett pyttepyttelitet glapp som knappt syns, kan det vara det som är felet?:va det syns inte om man kollar rakt på, men kollar man från sidan eller "igenom" så ser man en pytteliten glipa längst ut... kan det vara felet tro?:va

bifogar ungefärlig sketch, mer än så är det knappast.

Bifogat

• reedsglipor.JPG
    reedsglipor.JPG
    14.2 KB · Visningar: 65
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Efter rykten om en ny retro...