Tomgång med låg oljenivå

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Gjorde en tabbe när jag gjorde ett oljebyte!
Mätte upp olja som vanligt och hällde i hojen och startade upp den, lät den gå på tomgång ca 1 minut innan jag upptäckte att jag hade mätt upp en halvliter fel och stängde av den!
Har alltså kört hojen på tomgång med oljenivån strax under MIN-strecket i nivåglaset (ca halvliter för lite). Kan motorn ha tagit någon skada av det här under den korta tiden? Borde väl ändå finnas tillräckligt med olja så att systemet blir fullt och kan smörja ordentligt, men överhettning om jag hade kört med den hade varit ett problem?
 
Du kan köra med väldigt lite olja så länge den står upp.
Mängden är till för att
Säkerhets ställa att det finns tillräckligt vid olika gkrafter/sväng flesta hojar lär väll ha skapligt med skvalpar plåtar.
hålla ner värme på oljan låg nivå kan je viss ökad temp.

Medans förmycket minskar utrymmet i motorn för vevhustryck, kan då skada packboxar och läckage som följd .

Du kan köra med så lite olja som krävs för att förse pumpen med olja. Men inget att rekommendera.

Men en halvliter eller en liter mindre kort tid på tomgång är inget farligt.
 
Du kan köra med väldigt lite olja så länge den står upp.
Mängden är till för att
Säkerhets ställa att det finns tillräckligt vid olika gkrafter/sväng flesta hojar lär väll ha skapligt med skvalpar plåtar.
hålla ner värme på oljan låg nivå kan je viss ökad temp.

Medans förmycket minskar utrymmet i motorn för vevhustryck, kan då skada packboxar och läckage som följd .

Du kan köra med så lite olja som krävs för att förse pumpen med olja. Men inget att rekommendera.

Men en halvliter eller en liter mindre kort tid på tomgång är inget farligt.

Hade den på sidostödet, så snett stog den ju iofs... Men är ju så pass lite?!
 
Last edited:
Hade den på sidostödet, så snett stog den ju iofs... Men är ju så pass lite?!

Som jag ser det ingen som helst risk. :) Med ha missat 1/2 liter. Under 1 minut !
(Jag har glömt att helt fylla på olja efter tappat ur den gamla . Kom ca 5 km med hojen innan den sackade. Det blev en ny kolv och borrning av en cylinder, BMW R60.)

Brukar själv fylla olja deciliter för deciliter (efter hällt i 75% av fyllningen direkt)
och rätar upp hojen från sidostödet efter varje deciliter och kollar oljenivån.
Och jag fyller till översta strecket. På synglaset.
Sedan start och efter några minuter på tomgång ny kontroll av oljenivån.
Är oljenivån då nära eller under understa strecket blir det någon / några deciliter till, tills nivån vid tomgång ligger mellan understa strecket och mitten på synglaset.

Vid oljefilterbyte brukar jag fylla oljefiltret med olja innan jag skruvar dit det.
Så motorn ska få olja så snabbt som möjligt.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top