Tomgång endast med choke

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Tomgången försvann under körning?

Hej!

Var ute och körde och mitt i en omkörning så dör hojen och jag fick köra in till sidan. Den vägrade att starta på elstarten, men lyckades få igång den när jag sprang igång den och gav den flitigt med gas, utan gas så dör den direkt, som om någon vrider om tändningen.

Var nyss ner i garaget och provade starta den med choken i, och då går den på tomgång så som den ska, men direkt när jag stänger av choken så dör den igen. :confused:
Har rengjort förgasaren 2 gånger, och jag kan för mitt liv inte se något skit i main-jet / Pilot-jet.

Har nå någon idé om vad det skulle kunna vara? :va

Tycker att det är skumt att den liksom bara ''slog till'' sen så var tomgången helt väck?

Tackar på förhand!! :):)

Last edited:
Ptja...sugläcka kan uppstå om tex membran eller slang till vacuumkran släpper. Vid sidan om insugsgummin då...
Men meningen när du får svar här från oss äldre, är ju att du ska kolla/utesluta dessa tips. Inte bjäbba emot.

Last edited:
Ptja...sugläcka kan uppstå om tex membran eller slang till vacuumkran släpper. Vid sidan om insugsgummin då...
Men meningen när du får svar här från oss äldre, är ju att du ska kolla/utesluta dessa tips. Inte bjäbba emot.

Att bjäbba emot var inte min avsikt! Men jag behöver ju veta vad det är jag ska kolla ;) så se det mer som en följdfråga, och inte bjäbb! :)

Kolla förgasarn ordentligt. Huvudmunstycke, flottörelse, flottörnål, insugsgummin.

Ok !
Knivig fråga :va

först kan det vara bra att veta vad det är för märke/modell/årtal.

Jag ser det som följande möjligheter, förutsatt att cykeln går som den ska för övrigt.
1. soppa tillförsel problem (tank,kran,filter,pump,relä, munstycken, avluftningsslang i kläm)
2. TPS

Tackar för fler svar och tips! Uppskattas!:)

Jag är också väldigt inne på bensinens väg, och att det blockeras någonstans. Det väldigt många säger, inklusive Honda är det att pilot jet (lågfartsmunstycke?) ska vara igenkläggat. Men jag har rengjort alla munstycken väldigt noggrant, och kan verkligen inte se någonting som hindrar bensinen där. Var löper munstyckena vidare sen? Jag har ju rengjort hela förgasaren med bensinbad och tryckluft i övrigt...

Alla vakuumslangar sitter som berget, och slangarna i sig är i mjukt och fint gummi.

Det du säger med en avluftningsslang i kläm, när jag skakar motorcykeln så bildas ett väldans tryck i tanken så att det börjar tjuta ur tanklocket, kan det bero på att avluftningen inte fungerar som det ska? Jag har precis lyft av tanken och den enda slangen som går till/från tanken är soppaslangen. Ser inte till någon avluftnings anordning :confused: ska övertrycket helt enkelt ut genom tanklocket? :D

Återigen, tackar för er respons! :):):krama

Ok !
Knivig fråga :va

först kan det vara bra att veta vad det är för märke/modell/årtal.

Jag ser det som följande möjligheter, förutsatt att cykeln går som den ska för övrigt.
1. soppa tillförsel problem (tank,kran,filter,pump,relä, munstycken, avluftningsslang i kläm)
2. TPS

Det är en Honda XR125 -05 med en 22mm Keihin förgasare! :)

Last edited:
Kom precis upp ur garaget, ventilerna är nyställda, förgasaren ÄR ren, soppa rinner ner till förgasaren, all gummi är fräscht och fint... Kruppen börjar smyga sig fram.. :näsblod Imorgon blir det att gå över till mc klubben och erbjuda en back bira emot hjälp. Dvs om inte ni har några fler förslag? :brynad

Det tåls att säga igen att den dog under körning. Det var inget som smög sig fram, utan det bara slog till så var den död. Den går på tomgång på choke men inte utan. Den är hur varvvillig som helst med / utan choke.

Tack på förhand igen! :):)

Hur ser bensinen ut när du tappar ur flottörhuset?
Det är inte så att det kommit in vatten i tanken, man kan lätt se vattenförekomst om du tappar ur flottörhuset i ett transparent kärl. Vattnet ligger på botten. Ibland kan man få vattenblandad bränsle från macken, eller trycktvätta in det genom läckande tanklock, är locket läck kan det även regna in i tanken.

Det andra jag funderar över är om det kan vara stopp i kanalerna i förgasaren, det är inte alltid skräp sitter i själva munstyckena. Förgasaren tar även luft som den emulgerar bränslet med. i sk emulsionsrör. Luften tas ofta in genom hål som ofta i nederkant på förgasarens tratt mot luftfilltret. Antar att du även blåst kretsarna i förgasaren, och ej blott munstycken. Men om inte så är fallet, så blås även kretsarna.
Räkna och notera antalet varv som ställskruvarna är inställda innan du skruvar ut dem, så att du kan återmontera med samma inställningar.

Eftersom du nu kollat efter tjuvluft, samt att bensinflödet till förgasaren är ok, så tror jag att det är i förgasaren som felet sitter.

Hur ser bensinen ut när du tappar ur flottörhuset?
Det är inte så att det kommit in vatten i tanken, man kan lätt se vattenförekomst om du tappar ur flottörhuset i ett transparent kärl. Vattnet ligger på botten. Ibland kan man få vattenblandad bränsle från macken, eller trycktvätta in det genom läckande tanklock, är locket läck kan det även regna in i tanken.

Det andra jag funderar över är om det kan vara stopp i kanalerna i förgasaren, det är inte alltid skräp sitter i själva munstyckena. Förgasaren tar även luft som den emulgerar bränslet med. i sk emulsionsrör. Luften tas ofta in genom hål som ofta i nederkant på förgasarens tratt mot luftfilltret. Antar att du även blåst kretsarna i förgasaren, och ej blott munstycken. Men om inte så är fallet, så blås även kretsarna.
Räkna och notera antalet varv som ställskruvarna är inställda innan du skruvar ut dem, så att du kan återmontera med samma inställningar.

Eftersom du nu kollat efter tjuvluft, samt att bensinflödet till förgasaren är ok, så tror jag att det är i förgasaren som felet sitter.

Jag har en liten ultraljudstvätt hemma som förgasaren går ner i, skulle det göra susen tror du? Finns det risk för korrosion och dylikt när den ligger i vatten sådär och blir tvättad? Eller är det mest effektivt att helt enkelt låta den ligga i bensinbad i ett dygn, och köra den med tryckluft sen? :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT