Tomgång, avluftning o värmerush?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Efter kedjebyte ikväll - D.I.D 520 X-ring : DID 520 X-ring liten.jpg

..startade jag upp hojen. Den rusade upp i sådär 3000 rpm i ungfär dryga minuten. Jag stängde av och startade om, och då låg den på ca 1800 rpm.
Redan efter dessa korta starter på tomgång, gick fläkten igång och kylaren blev riktigt varm. Allt okey vid självchecken i displayen vid uppstart, och inga varningslampor för någonting. Är detta normalt efter att hojen stått utan batteri över vintern?

Den här, som jag utgår ifrån är tomgångsskruven tomgångsskruv liten.jpgpåverkade inte tomgången alls när jag skruvade åt båda hållen.
Det tyckte jag inte heller om..eftersom jag förväntade mig att kunna justera just tomgången.

En annan detalj jag fick lämna garaget utan att ha identifierat är den här rackaren avluftning liten.jpg som väl är någon slags avluftning?
Tank? Vevhus?

Tekniker - hjälp mig med lite input i de här förbryllningarna så jag kan sova gott inatt.

Vet inte vad du har för en hoj men typ så såg det ut på min gamla ER-6 med tomgångsjustering. Jag bara vred för hand o tomgångsvarvet ändrades. Denna video visar ju typ exakt,
. Gängorna eller nåt är kanske trasigt så inget händer om du vrider.

Vet inte vad du har för en hoj men typ så såg det ut på min gamla ER-6 med tomgångsjustering. Jag bara vred för hand o tomgångsvarvet ändrades. Gängorna eller nåt är kanske trasigt så inget händer om du vrider.
- CBR1000RR.
Och ja, jag funderade på om den "vajern" inte tog som den skulle, eller om hojen kanske måste vara varmkörd för att den ska reglera korrekt.

Men som sagt..den rusande tomgången och den där slangen, några idéer från expertisen här på forumet?

Med den rusande motorn, värmen och de troligen glödande grenrören skulle jag säga att hojen gick på luft! Att tomgångsskruven inte påverkar ngt säger samma sak. Motorn får väldigt mycket luft, eller väldigt lite bensin. Varför vet jag inte.

Med den rusande motorn, värmen och de troligen glödande grenrören skulle jag säga att hojen gick på luft! Att tomgångsskruven inte påverkar ngt säger samma sak. Motorn får väldigt mycket luft, eller väldigt lite bensin. Varför vet jag inte.
- Hm..undrar om den där oidentifierade slangen spelevinkar in i det scenariot på något sätt?

Visst gör det ont när insugsgummin spricker?

Nä men allvarligt, när gummi torkar ut så måste det ju ske någon gång, varför inte under det senaste halvåret? Själv blev jag förvånad igår när en hojs bromslyse pajat när jag släpade fram den ”det funkade ju i höstas?” Men glödlampor kan väl paja närsomhelst egentligen.

Fast jag tror inte på insugsgummi i detta fall, nyaste jag sett det på var en -01 annars är det ett problem på 30-40 år gamla hojar som stått i många många år typ.

Back