Tomgång = 4000 varv

Green Hornet

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2007
Hoj
2003, Ducati Monster 620
Har en Ducati 620 monster som någon har backat på och plötsligt så är tomgången på 4000 varv. Har ingen annan förklaring än att det beror på just påbackning eftersom den gick utmärkt innan det.

Jag förstår dock inte vad som hänt? Ska tilläggas att jag inte ger någon chooke och ändå kommer den upp i 4000 varv. Det räcker att jag drar en halv cm i gasvajern så blir det rätt, men problemet är att jag inte vet hur jag ska "släppa efter" vajern.

Till skillnad från chookvajern som går att justera med en skruv så är ändan på gasvajern fastgjuten i en metallklump och det finns inget att ta av så att säga.

Har bifogat en bild där det röda strecket visar hur vajern löper och slutar i metallklumpen. Det kanske knappast behöver tilläggas att jag inte är en mekare, men jag inte tummen mitt i handen och löser det gärna med lite hjälp.

attachment.php

Bifogat

• SPM_A0054.jpg
    SPM_A0054.jpg
    91.4 KB · Visningar: 299
löper vajjern fint uppe vid gasrullen då? (iochmed att styret kanske tog emot smällen)

Följ vajerhöljet hela vägen o kolla att det inte har hakat fast i nåt.

Tomgång justeras väl inte med gasvajern?
Ser ut som det är en justerskruv till höger på bilden.
Men Ducati är ju lite speciella.

Tomgång justeras väl inte med gasvajern?
Ser ut som det är en justerskruv till höger på bilden.
Men Ducati är ju lite speciella.

Helt rätt :tummenupp gasvajern skysteras bara för att reglera glappet man vill ha när man gassar.

Tomgången skysteras separat.

Tror troligare problemet blev at när han fick en smäll så har gasvajern fått en smäll o blivit sträckt, hur de nu kan hända av at bli på backad :va

Nu har jag kollat vajern ordentligt. Jag tror att vajern är dragen på fel sätt under styret och framgaffeln. Tidagare märktes det bara på chooken när jag vred styret, då gick den upp i varv eftersom vajern drogs åt någon cm.

Jag drog lite i gasvajern för att se att den inte fastnat någonstans vilket hjälpte lite. Men nu är problemet detsamma som jag hade med chooken. Drar jag styret fullt åt vänster så spänns vajern och motorn varvar.

Det borde väl bara vara att dra om vajern så att den inte spänns när jag vrider på styret?

Jepp.

Att jsutera tomgången med tomgångsskruven skall du väl inte ge dig på om nu allt funkade bra innan påbackningen.

Det är nog vajern som har hoppas in bakom nåt fäste eller så.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt