Tolken som dog i Afghanistan utan försäkring

Eftersom du vet.
Vad är den Afghanska genomsnittslönen och vad tjänar tolkarna?

Givetvis bör familj kompenseras då den dödade inte är stridande utan civilanställd.
Medelinkomsten i Afghanistan är ca 30$ i månaden. Vad en tolk har betalt kan jag inte svara på. Dock råkar jag veta att tolkarna i Kosovo hade ca 750€ i månaden och medelinkomsten ligger på ca 250€, så det skulle väl vara att förvänta något liknande i även i Afghanistan.

Lönen beror på hur de jobbar, om de är stationerade på huvudcampen eller ute på MOTar etc. Jämför man med en afghansk polis är den minst 5 ggr mer, ofta betydligt mer än så. Jämfört med "medelsnittsafghanen" är skillnaden ännu större.

Men ändå räckte lönen inte till en försäkring.

Gjorde den inte? Menar du att Försvarsmakten säljer försäkringar till lokalanställda för dyra pengar eller? Försvarsmakten är inte ett försäkringsbolag, och tvingar inte heller anställda att teckna försäkringar....

Fine! Men varför ska dom då kräva svenska staten på pengar istället?

Förklara för en afghansk bonde varför du ska ha pengar av staten när du blir gammal och inte kan jobba längre så kommer du att få se frågetecken.... andra kulturer vettu...

Last edited:
Gjorde den inte? Menar du att Försvarsmakten säljer försäkringar till lokalanställda för dyra pengar eller? Försvarsmakten är inte ett försäkringsbolag, och tvingar inte heller anställda att teckna försäkringar....

Jag var ironisk! Vi snackar om en person som enligt de lokala avtalen skulle teckna sin egen försäkring(eller vara utan) och han valde att vara utan. Följdaktligen får hans anhöriga ingen ersättning när han nu dött. Men det var självvalt så varför ska svenska staten då gå in som betalare?

Förklara för en afghansk bonde varför du ska ha pengar av staten när du blir gammal och inte kan jobba längre så kommer du att få se frågetecken.... andra kulturer vettu...

På tal om vad? Har du inte blandat ihop det lite nu?

Last edited:
Men ändå räckte lönen inte till en försäkring.

Du är så svart och vit! Jag vill gärna att du hittar ett försäkringsbolag där du som enskild person kan teckna en försäkring för att gå ut i ett krig. Och hittar du ett kan jag garantera att lönen tolken fick inte räcker till ens halvförsäkring...

Hur ska soldaterna där nere kunna kommunicera med lokalbefolkningen och utföra sina uppdrag utan tolk? Jag anser att försvaret har en moraliskt skyldighet mot tolkens anhöriga. Hans lön är helt oväsentlig. Hotbilden är lika stor för dem som för våra egna soldater när de sitter i fordon märkta med FN eller Nato logga.

Vari består den moraliska skyldigheten från svenska statens sida?

Har ni varit på en plats som är i paritet med hur det ser ut och fungerar likt Afghanistan eller andra oroshärdar?
Skall vi ta ansvar för alla i hela världen som det är synd om?
Vet ni hur världen egentligen ser ut utanför Svedala?

Det var ett jobb och tolken drog in, jämförelsevis, enormt mycket pengar på ett riskfyllt sådant. Han var väl medveten om farorna.
För övrigt erbjuds normalt samma skyddsnivå till alla som åker med i fordonen, d.v.s. hjälm o väst, sannolikt använde han inte det som erbjöds, kan vara p.g.a. det han strök med. Han borde haft goda chanser med utrustning på. "Obs! spekulation, baserad på erfarenhet"

Alla lokalanställda jag sett har haft det så inihel*ete mycket bättre än alla andra i dessa områden. Alla är dessutom utsatta för samma faror som bor i området. Oavsett vem man jobbar åt.

Må han vila i frid..oavsett vart vår diskussion leder.
Tankar går till de skadade soldaterna..

Last edited:
Det skulle kunna vara så att tolken inte ville ha någon, vilket kan vara svårt att förstå för vilken vanlig svensk medborgare som helst. Visst är det leskiggt :eek:

Skulle också kunna vara så att det inte finns något försäkringsbolag som är villig att försäkra för en premie som är rimlig i Afghanistan?

Afghanistan ligger bra långt bort från Sverige, hur många länder måste Talibanerna passera innan de kan börja kriga med Sverige?, men framförallt skulle de vilja kriga med Sverige?

Nu är det försvarsminister Sten Tolgfors tur att frågas ut i Korseld. Inför veckans program har en hel del läsarfrågor kommit in till SvD.se. Afghanistan, helikopterskandalen och värnplikten är några heta ämnen.

Ärligt talat, vad tusan gör vi i Afghanistan?

– Vi har flera viktiga uppgifter. Den första är att Afghanistan var ett land som föll sönder, togs över av extremister, uppläts till talibaner och Al-Qaida för träningsläger för terrorism. Elfte september 2001 såg vi vad det leder till. Det går inte att stänga dörren till något land och tro att det inte påverkar oss. Det påverkar även den svenska och europeiska säkerheten. I och med att vi är där förbättrar vi även säkerheten för de civila afghanerna.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3816517.svd

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...