Tolka resultat av bänkkörning

Geronimoe

Medlem
Gick med
15 Aug 2011
Ort
Västerås
Hoj
2000, Kawasaki ZX12R Ninja
Jag fick möjligheten att köra hojen i bromsbänk idag (vmax-99). Den går inge vidare på fullgas under 5500 rpm som resultatet visar. Det är bara på fullgas som den "hackar". Tips på vad måste justeras? Den går också som skit innan den blir varm oavsett varvtal och gaspådrag. Jag har provat med olika HM, nålen i alla lägen, blandningsskruven ut o in, ingen skillnad?
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    234.8 KB · Visningar: 233
Hade dom stoppat i lambdamätaren så hade du haft svaret på bänkpappret
 
Tur att det är lätt att riva förgasarna och justera på den där :3freak
 
Det fanns ingenstans att sätta lambdan. Jag höjde nålen ett hack (högsta läget), det blev himla mycket bättre. Men man ska ju tydligen sträva efter att ha nålen i mitten och justera med munstyckena har jag hört. Jag ska bara punga ut 20tkr till på lite nya delar till nästa säsong sen får det bli bänkjustering. Det tar en halvdag och byta huvudmunstycken när man håller på själv.
 
bromsbänkgubbarna brukar trycka in ett sugrör bak i avgassystemet och ha lambdan utanför men motospeed borde väl ha koll på det eftersom det är hos dom man köper grejerna :) antar att det berodde på nått iaf.

Är det inte något med V-max att den går med två förgasare upp till ca6000rpm sedan nått spjäll som öppnar till fyra förgasare? Har för mig att det var något sådant från dom första årsmodellerna iaf.
Har du inte gjort något med motor mm så utgå från orginal munstycken och nålpoition.
 
bromsbänkgubbarna brukar trycka in ett sugrör bak i avgassystemet och ha lambdan utanför men motospeed borde väl ha koll på det eftersom det är hos dom man köper grejerna :) antar att det berodde på nått iaf.

Är det inte något med V-max att den går med två förgasare upp till ca6000rpm sedan nått spjäll som öppnar till fyra förgasare? Har för mig att det var något sådant från dom första årsmodellerna iaf.
Har du inte gjort något med motor mm så utgå från orginal munstycken och nålpoition.

Jo, precis. Fulleffektsmodellerna har ett spjäll som börjar öppna vid 6000 rpm och gör så att 2 förgasare matar 1 cylinder. Europamodellerna har en aluplugg som sitter där spjället ska vara. För att få fulleffekt utan att köpa Yamahaprylarna för svin mycket pengar så har dynojet gjort 2 rör som ersätter spjällen eller pluggarna. Då blir det dubbla förgasare från tomgång. Det var när jag monterade dom rören som det började gå illa. Normalt så tillhör rören ett kit med massa dynojet skit, men jag har bara monterat rören, annars är allt annat riktiga mikuni bitar. Givetvis kräver det justering av prylarna, men jag tycker det borde bli tvärt om, att hojen går för fett med 2 förgasare per cylinder från tomgång, mot innan. Men jag är långt ifrån en expert.

Motospeed kan fixa det, absolut. Men då vill jag renovera förgasarna först och montera helsystem. Nu vill jag bara kunna åka på den och att den går hyffsat bra tills vidare. Men som sagt, med nålarna i högsta läget går den fint.
 
ok, minns att det var något sådant men tycker det låter märkligt att den skulle gå bättre med två, måste vara jäkligt små förgasare isåfall, men men :) iaf, kolla vad dynojet rekommenderar för storlek på munstycken till kitet så kommer du nog rätt så rätt, tänk på att dynojet och mikunis troligtvis inte använder samma storleksbeteckning så du får gå efter någon översättningstabell om du kör med orginal och dynojets munstycken brukar inte heller passa i orginal emulsionsrör om du får för dig att köpa dom istället
 
Utan att veta speciellt mycket om hur det är uppbyggt så skulle jag kunna tänka mig att det blir för dålig fart genom två förgasare vs en. Dvs luftens hastighet genom förgasarna skapar för dålig venturieffekt för att det ska lira med bestyckningen.

Antagligen har dynojetkitet du nämner munstycken anpassade för detta och dom har du ju inte satt i.
 
Utan att egentligen veta vad jag snackar om, men om man minskar diametern på main air jet med en sån där main air jet Corrector från dynojet så borde väl hela registret bli fetare? Då borde jag kunna sänka nålen och skruva in blandningsskruven till mer "normala" inställningar.
Varför ska man sträva efter att ha nålen i mitten och blandningsskruven 2-3 varv ute? Blir det "sämre" att ha nålen högt kontra mindre main air jet? Blir det sämre att ha blandningsskruven ute 4 varv kontra byta till större pilot air jet?
 
Factory Pro har en rekommendation hur man bestyckar, Bra i gasen har den på hemsidan. Du måste få till huvudmunstycket först innan man ställer nålhöjd.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top